Dumerilboaburk 2000x800x1000 byggtråd med ventilationsfråga

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

16
6
Gnukorv:

Har kommit en bra bit på bygget och bilder får jag lägga in sedan.

Innermåtten är 1995x70x75 och i relation till detta försöker jag komma fram till rätt typ och storlek av ventilation. Enl. de råd som cirkulerar på denna sidan satsar jag på ca:4% av de fyra väggytornas area och får då ca:16dm2 som jag tänkte fördela på kortsidorna dvs, 2ggr 8dm2. Skulle då gissat 2st 400x100 bänkgaller per kortsida, men.........

När jag ser hur andra byggt och söker i texten på diverse byggtrådar verkar alla tala om hålens yta och placering men ingen nämner fri yta efter typ av nät eller galler som används. Upptäckte tex. att ett bänkgaller på 400x100mm endast hade 1,06dm2 fri area och tänker att hela mina gavlar måste bli täckta av ventilation. Så kan det väl ändå inte behöva vara, eller?

Hur har ni andra gjort?
Jag vill ha en snygg ventilation (gärna vit alu) som ger mig mellan 40-60Rh i luftfuktighet. Mina planerade värmekällor i terrariet med mått angivna ovan är värmepanel i tak (Tropicshop 70 eller 90W, samt värmekabel).

Har någon dessutom gjort en snygg reglerbar ventilation så är jag sugen på att ta del av inspirationsbilder.

Fridens!


16
6
Gnukorv:

2966
1645
Hoggaforfan:
Gnukorv skrev:
Har kommit en bra bit på bygget och bilder får jag lägga in sedan.

Innermåtten är 1995x70x75 och i relation till detta försöker jag komma fram till rätt typ och storlek av ventilation. Enl. de råd som cirkulerar på denna sidan satsar jag på ca:4% av de fyra väggytornas area och får då ca:16dm2 som jag tänkte fördela på kortsidorna dvs, 2ggr 8dm2. Skulle då gissat 2st 400x100 bänkgaller per kortsida, men.........

När jag ser hur andra byggt och söker i texten på diverse byggtrådar verkar alla tala om hålens yta och placering men ingen nämner fri yta efter typ av nät eller galler som används. Upptäckte tex. att ett bänkgaller på 400x100mm endast hade 1,06dm2 fri area och tänker att hela mina gavlar måste bli täckta av ventilation. Så kan det väl ändå inte behöva vara, eller?

Hur har ni andra gjort?
Jag vill ha en snygg ventilation (gärna vit alu) som ger mig mellan 40-60Rh i luftfuktighet. Mina planerade värmekällor i terrariet med mått angivna ovan är värmepanel i tak (Tropicshop 70 eller 90W, samt värmekabel).

Har någon dessutom gjort en snygg reglerbar ventilation så är jag sugen på att ta del av inspirationsbilder.

Fridens!


4% är öken men då du ska göra dem reglerbara så är det toppen. Jag räknade ut på ett ungefär hur stor yta jag behövde sen sågade jag i vågor så att det mjukare effekt, sen nät på insidan är ofta det enklaste och effektivaste. Som du skriver så tar alltid kommersiella lösningar bort en mängd av ytan.
Jag kan tänka mig att man sätter en ram eller lister runt ventilationshålet om man vill kan det nog se bra ut samtidigt som det lämnar ventilationen öppen. Ett annat alternativ är att göra en bakgrund på utsidan av burken såväl som inne så det tex ser ut som en spricka i en bergsida, om du gör en liten hylla i underkanten på ventilationshålen då kan du även reglera öppningen med fejkade eller riktiga stenar, fejk växt, en gren etc
Annars går det att skapa en skjutlucka av några lister som du kan ha i olika nivåer för att reglera.
Det räcker om du gör ena öppningen reglerbar (utluft tror jag är bäst men bara gissning), det kan inte komma in mer luft än som åker ut eller vice versa.
Man kan måla nät ;-) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild