Fånga in och skjuta sköldpaddor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

2
3
My5665:
Hej, För några dagar sen så såg jag en artikel om att Svenska jägarförbundet har som uppgift eller projekt att skjuta alla sköldpaddor som lever i sverige och det rör sig om 1000 sköldpaddor och är en av dom vanligaste vatten levande sköldpadds arterna vi har i våra akvarium. Det är förkallt i sverige för att äggen ska klara sig under vintern och därför blir det inte nya. Det är en art som gör skadda om den kommer ut efter som dom är allätare och äter dom arterna som brukar vara där.
Eftersom det rör sig om så få i och med många är intreserade av just sköldpaddor så kan sätta ut hos privat person som faktiskt tar hand om dom på ett bra sätt eller av vi sätter dom i djur parker. 
Vad tycker ni om att man ska skjuta sköldpaddorna? 
Ge gärna några tips om hur eller vad vi kan göra åt problemet med dom

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Personligen anser jag att hellre skjuta än att ha problem med vilda sköldpaddor då det gör allvarligare skada än det verkar att släppa in eller ta bort arter i ekosystemet, även om de inte överlever vintern hade det varit massa lidande för dom att frysa ihjäl. Men jag tror säkert att någon kan ta dom.

De är ju olagliga men om någon är intresserad och inte tänker avla och inte säljer vidare dom eller avnänder den i andra kommersiella syften eller fortplantar dom så varför inte. Men om jägarna skulle skaffa ett bord på en mssa och ge bort skäldpaddor skulle det nog bli en repetativ och ledsam berättelse och ett nytt projekt för jägarna.

Ska bli intressant läsning att se andras åsikter och hoppas på en vänlig och spännande disskution.


/Emanuel

5099
3873
Tropfrog:
Trachemys scripta som det handlar om ställer till en herrans massa besvär på vissa ställen. De är invasiva och hör inte hemma i vår svenska fauna.

Visst hade det varit bra om någon ville ta hand om dem och ge dem ett bra liv fram till döden. Men.....denna art blir väldigt gammal och är ganska så ointressant för hobbyn. Det finns massor av arten i fångenskap fortfarande och väldigt många som vill bli av med sina.


Slutsatsen jag drar är att det är helt ok att skjuta de som lever vilt. Om man verkligen vill ta hand om en så är det bättre att ta hand om en som varit i fångenskap hela sitt liv. Det finns fortfarande gott om dem och det är senast jag kollade med jordbruksverket ok att omplacera.

Mvh

248
40
Yoshi123:
Jag håller med EmanuelKarl och tycker att det är bättre att skjuta dem än att låta dem vara eftersom de inte hör hemma här och de skulle bara ställa till med skada om de kunde fortplanta sig här dessutom så kommer de troligen frysa ihjäl under vintern vilket bara skulle orsaka lidande för dem. Så kort sagt så ger jag OK för det förslaget.  

5099
3873
Tropfrog:
Yoshi123 skrev:
Jag håller med EmanuelKarl och tycker att det är bättre att skjuta dem än att låta dem vara eftersom de inte hör hemma här och de skulle bara ställa till med skada om de kunde fortplanta sig här dessutom så kommer de troligen frysa ihjäl under vintern vilket bara skulle orsaka lidande för dem. Så kort sagt så ger jag OK för det förslaget.  


Nja, det är nog tvärt om. Dessa sköldpaddor förökar sig inte i Sverige, men klarar vintern utan att frysa ihjäl. Åtminstone i de delarna där de är ett problem. I princip zon ett och två. Där de fryser ihjäl under vintern finns ingen anledning till jakt.

Mvh
Magnus 

248
40
Yoshi123:
Tropfrog skrev:


Nja, det är nog tvärt om. Dessa sköldpaddor förökar sig inte i Sverige, men klarar vintern utan att frysa ihjäl. Åtminstone i de delarna där de är ett problem. I princip zon ett och två. Där de fryser ihjäl under vintern finns ingen anledning till jakt.

Mvh
Magnus 

Jag har ingen koll på just sködpaddor men de hör inte henna här och att flytta in nya arter avsiktligt eller oavsikligt så slutar det i de flesta fallen att den nya arten orskar skada.

16
13
Headown:
My5665 skrev:
Hej, För några dagar sen så såg jag en artikel om att Svenska jägarförbundet har som uppgift eller projekt att skjuta alla sköldpaddor som lever i sverige och det rör sig om 1000 sköldpaddor och är en av dom vanligaste vatten levande sköldpadds arterna vi har i våra akvarium. Det är förkallt i sverige för att äggen ska klara sig under vintern och därför blir det inte nya. Det är en art som gör skadda om den kommer ut efter som dom är allätare och äter dom arterna som brukar vara där.
Eftersom det rör sig om så få i och med många är intreserade av just sköldpaddor så kan sätta ut hos privat person som faktiskt tar hand om dom på ett bra sätt eller av vi sätter dom i djur parker. 
Vad tycker ni om att man ska skjuta sköldpaddorna? 
Ge gärna några tips om hur eller vad vi kan göra åt problemet med dom


Det låter hemskt när man först hör 'skjuta sköldpaddor' men det kanske är en positiv sak om det skadar eller i riskerar att röra på vår inhemska flora och fauna om man ska vara krass.

Jag tycker att din idé låter en bra sådan om man kan leta upp lämpliga personer runtom i landet och att man på så sätt kanske åt åtminstone kan rädda några av dem.

Ringer de däremot från lokala 'kinesrestauranger' så ska man nog tänka om så att det inte blir en speciell soppa som dagens under några månader. :P

(Man kanske inte ens får säga så längre för det sticker kanske i ögonen på någon självgod PK därute som bara letar efter någonting att bli stött över denna dag så att kvoten fylls)

Det är ett SKÄMT behöver jag kanske tillägga. Självdistans kamrater - självdistans!

1228
464
leedragon:
Headown skrev:


Det låter hemskt när man först hör 'skjuta sköldpaddor' men det kanske är en positiv sak om det skadar eller i riskerar att röra på vår inhemska flora och fauna om man ska vara krass.

Jag tycker att din idé låter en bra sådan om man kan leta upp lämpliga personer runtom i landet och att man på så sätt kanske åt åtminstone kan rädda några av dem.

Ringer de däremot från lokala 'kinesrestauranger' så ska man nog tänka om så att det inte blir en speciell soppa som dagens under några månader. :P

(Man kanske inte ens får säga så längre för det sticker kanske i ögonen på någon självgod PK därute som bara letar efter någonting att bli stött över denna dag så att kvoten fylls)

Det är ett SKÄMT behöver jag kanske tillägga. Självdistans kamrater - självdistans!


varför inte amerikaner? eller Spanjorer? eller engelsk män? eller folk från karibien?  distasen är väl inte själv när du lägger det såhär? Börja skämta om dig själv om du vill ha sjävdistans istället för att kräva det från andra?

16
13
Headown:
leedragon skrev:


varför inte amerikaner? eller Spanjorer? eller engelsk män? eller folk från karibien?  distasen är väl inte själv när du lägger det såhär? Börja skämta om dig själv om du vill ha sjävdistans istället för att kräva det från andra?


leedragon skrev:


varför inte amerikaner? eller Spanjorer? eller engelsk män? eller folk från karibien?  distasen är väl inte själv när du lägger det såhär? Börja skämta om dig själv om du vill ha sjävdistans istället för att kräva det från andra?



Det var det inget krav utan var menat att ha en humoristiskt framtoning. Jag misstänkte att det skulle alltid reta någon så jag hoppades genom att skriva som jag gjorde att chansen kanske minskades, kanske fick det en omvänd effekt, vilket återigen inte var min önskan.

Hade det ser handlat om hamburgare, övervikt eller storhetsvansinne så hade jag tänkt på amerikaner, spanjorer om det var flamenco, tapas eller guapos/chicas. Bra ettikett, gula tänder och te om det varit England, samt kokos, citroner och skaldjur om det varit Karibien. Jag kan lägga till om det varit svenskar så hade det varit lagom, blekfisar, inskränkthet, dyra skatter, dålig framförhållning och kalles kaviar.

Med detta så menar jag inget illa och har inget mot andra delar av världen och i synnerhet inte andra kulturer.

Det första som kom in i min skalle när jag tänkte sköldpaddssoppa var just Kina då jag hade för mig att det var det ställe där det var en vanlig maträtt och jag är ärligt talat inte ens säker på att det är vanligt just där utan kan vara mer vanligt i andra kulturer och då kan man istället skratta åt min okunskap, det är helt ok, jag skulle till och med ha föredragit det framför att någon tog illa upp ska du veta. (:

Jag menar det med glimten i ögat, kulturer är något oerhört vackert och ska bevaras och främjas på alla sätt (åtminstone de allra flesta).

'Kinesrestaurang' var kanske klantigt uttryckt och då ber jag om ursäkt. Jag tycker bara att i dagens klimat är det som att humor har precis helt tappat sitt värde, alla ska ta illa vid sig, skämt som var förr går inte längre att dra, de som förr gjorde standup har varit tvungna att ändra sig helt och hållet och tänka sig för precis hela tiden, den spontanitet som var förr har i princip dött ut och många har varit tvungna att sluta på grund av det hårda och svåra klimat som vuxit sig fram, det var som jag nämnde att en del verkar till och med leta efte något att känna sig kränkt över (nu menar jag inte att det var det du gjorde, det är bara så jag upplever det överlag och det är fruktansvärt tråkigt).

Fred på jorden (:

Medlem i SHF
292
659
viper66:
Helt suveränt att dom tar tag på allvar i invasiva arter! Dom ska utrotas. Dom har inget här i vår fauna att göra. 

Jag ska skänka pengar nu till projektet. 

Fridens liljor 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild