Äter ej kanin!!?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

29
19
Ekstedt:

Jag har bara gett honom ett lamm i min ägo och det vägde kanske runt 3-4kg  var 2dagar gammalt men för svagt för att överleva så därför fick jag detta. annars har jag matat med marsvin och råttor :/

Jag ska försöka lägga upp lite bilder på honom inom kort. :)


29
19
Ekstedt:

Det funkade att tina upp en kanin tillsammans med 2 råttor :D tusen tack för tipset .9 nu ska jag testa om han kanske tar en levande :P


229
124
CJBReptiles:

Varför ge levande om han äter dött? Det bryter mot lagen och risken finns att din orm blir skadad.


29
19
Ekstedt:

för att jag tycker det är nturligaste möjliga för ormen. Och att bryta mot lagen gör varenda ormägare jag har träffat hittills som trycker ner 4m ormar i små terrarium på 2kvadrat och det anser jag är ett betydligt värre brott än att mata med levande. och skulle ormen fara illa av att äta levande så hade jag absolut inte gjort det.


293
354
Dynamitella:

Lite tråkigt att du matar med levande när din orm uppenbarligen tar dött.

 


126
6
AjPaj:

Ett brott blir inte mindre dumt bara för att man hävdar att det finns andra som gör värre saker. 

Visst skulle det bli mer naturligt för ormen att ta levande byten, men klarar den att ta döda ska den göra det. Det är inte precis så att ormen blir deppig för att den fick dött, den kramar bytet lika mycket som om det varit levande.

Vad beträffar kaniner, beror det på kostnaden, tillgängligheten, lätthanterligheten eller näringsinnehållet? Varför vill du byta till kaniner? 


508
304
Jonas77:

Att mata med levande för att "det är naturligt" är ett riktigt dåligt argument. "Naturligt" är inte likställt med bra, när ska folk inse det?

Vilka andra naturliga saker införlivar du i ormens existens? Ekto- och endoparasiter? Predationsrisker? Svält? Extrema väderfenomen?

Med lite insikt i biologi så förstår man snart att djur har enkla intressen. När det kommer till föda och energi så är det kanske som enklast: djur vill göra av med så lite energi som möjligt i förhållande till sitt intag.

Den ENDA anledningen att ormar dödar sina byten i naturen är för att kunna äta. Det är väldigt kostsamt att döda ett byte, både i energi och risken för skador. Ur ett biologiskt perspektiv så kan man lätt säga att ormar skulle "välja" att slippa denna kostnad i naturen om det gick, men det går inte. Det är en nödvändig risk de måste ta, som enbart är negativ ur ett biologiskt perspektiv.


Att mata med levande djur i fall där det går att mata med dött är totalt förkastligt. Att du sedan verkar tycka att två fel blir ett rätt ("andra gör dumma saker, alltså gör jag dumma saker") är även det ett konstigt argument. Jag klassar det som djurplågeri, eftersom man utsätter ett djur för lidande helt utan anledning.

Tänk om, tänk rätt.


273
3
117:

Du ska inte kansta in levande kanin


278
122
Snakedude69:

good lord..... people have some sence, let the poor man feed his snake.

 


29
19
Ekstedt:

Jag vill mata med kanin då jag har en uppfödning av dem. och tycker även att det är lättare att mata med levande då jag annars ska klubba dem och tar han dem inte då så måste jag ju frysa in och tina igen... men ni kan vara lugna då han inte tar levande så matar jag inte med levande. (försöker men utan framgång )

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild