Plastskivor till terrarielock

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

22
28
malla_:

Ska byta ut nättaket på en burk jag tänkt använda till en fågelspindel, och tänkte köpa en skiva av plast att kapa till och borra ventilationshål i. Undrar om ni har någon erfarenhet av olika plaster, vilka som anses ofarliga och gärna är hyfsat lätta att jobba med. Har t.ex. kollat på Julas/Clas Ohlssons (polymetylmetakrylat) eller Biltemas (styren-akrylnitril) plastskivor, men har ingen erfarenhet av materialen.

Är öppen för alla tips och erfarenheter, men det är en klar bonus om det är något som är hyfsat lätt att få tag i. :)


5088
3861
Tropfrog:
Plasten är nog ofarlig för alla djur som inte gnager i sig den oavsett vilken du väljer. Värre är det med eventuell lim. Då skall du för din egen hälsas skull arbeta i väl ventilerat rum. Det är dock inget farligt för djuren efter härdning. Problemet med de flesta plaster är att de blir mjukare av värme. Inte helt optimalt om man har belysning direkt ovanpå, då det bågnar med tiden. Jag hade alla gånger valt glas och ventilationsnät istället.

Mvh
Magnus 

22
28
malla_:
Tack Magnus!

Nät är tyvärr ett dåligt alternativ I det här fallet eftersom terrariet är till en marklevande spindel. De kan vara ganska klumpiga klättrare och det finns många fall där spindlar fastnat i nättak på t.ex. Exo terras burkar och skadat sig eller till och med dött.

Glas vore toppen, men misstänker att det är svårare att fixa en skiva i lämplig storlek med hyfsat små hål för ventilationen. Kanske går att kolla med någon glasmästare I trakten?

I detta fall kommer ingen värme behövas till terrariet då djuret i fråga trivs bra I rumstemperatur, och då de kan vara lite ljusskygga så tänkte jag i första hand undvika belysning direkt över terrariet. Kanske kan plast vara ett alternativ då?

5088
3861
Tropfrog:
Ta en titt på det nätet som dendrobatister använde. bananflugetätt aluminiumnät, inga spindlar lär fastna däri.

MVH
Magnus

22
28
malla_:
Ska kolla upp det, tack för tipset!

273
209
AndreasB:
Akryl och plexiglas är sak samma och det funkar hur bra som helst. Finns att köpa på Biltema, Clas Ohlson, Bauhaus, Hornbach etc. Jänkarna bygger ofta sina terrarie i akrylglas.

Men det kan böja sig vid hög luftfuktighet om det inte är tjockt nog, och det kräver speciellt lim, t ex Acrifix. Är inte vanligt plast så det håller inte med smältlim, superlim, epoxy. Man kan göra eget lim av akrylglas och Aceton också.

22
28
malla_:

AndreasB, det låter ju lovande! Det här terrariet kommer inte hållas särskilt fuktigt, blir att fukta en liten del av substratet ibland men luftfuktigheten lär inte skilja sig allt för mycket från normal inomhusnivå. Så jag är inte så orolig av att det böjer sig pga. fukt eller värme.

Kanske går att borra små hål för gångjärn och ev. låsfunktion i en akrylskiva, och limma de delar som ska sitta i glaset med akvariesilikon eller något kraftigare lim... Ska kika lite på vilka alternativ jag har men uppskattar dina tips!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild