Headown skrev:
Tack så mycket. Det känns lite retligt att bara kunna namnen på Engelska när man talar med människor här hemma med samma intresse. Jag goglade faktiskt men det var lite luddigt så jag böev osäker. (:
Jag såg på din sida att du har kunskap i att skapa biologiska terrarium och det är en mycket intressant kunskap som skulle vara kul att pyssla med.
Du har pilgiftsgrodor och olika arter av gråsuggor bland annat så jag tänker att du har koll på hur man bäst och enklast kan skapar sådana miljöer i terrarium och vad som krävs för att hålla en bra balans.
Kan man använda sig av hoppstjärtar och eventuellt några gråsuggor i ett terrarium med biologiskt substrat? Krävs det att substratet är vanlig jord för att de ska trivas eller kan man använda sig av kokosjord och/eller sphagnummossa eller något liknande?
Om man ska ha vanlig jord, kan man då förskaffa sig det själv på något bördigt ställe och sedan köra det i ugnen för att få bort eventuellt främmande och ovälkomna djur och/eller kulturer?
Har du något tips om vart man kan köpa material till att bygga egna små terrarium till spindlar eller groddjur?
Mvh Mathias
Tjena!
om du ska ha bioaktivt terrarium så tänk på vilken spindel du väljer. T.ex Grammostola rosea är från torrare klimat, enber en ännu mer extrem som faktiskt är från öken:Aphonopelma chalcodes, så tror jag att det är kört för bioaktivt.
Välj någon brasiliansk eller centralamerikansk art:
Brachypelma Albopilosum
Avicularia eller ex. Avicularia-arter (många tidigare avicularior heter nu Caribena, ybyrapora etc)
Brachypelma vagans
Lasiodora parahybana (något mer aggressiv, men om du inte använder händer vid flytt utan en pinne och har en ”catch cup” redo etc. så är det inte så svårt.
och
A.geniculata (samma saker att tänka på som ovan, har en jättesnäll och en som attackerar allt så de varierar i beteende)
för att nämna några.
Om du vill skaffa pilgiftgrodor hänvisar jag till pilgift.se ;) Vet inte hur aktivt det är men finns mycket nyttig info.
Spindlar brukar inte krävas så mycket till och the dark den är en bra youtuber som ger bra tips. Men när det kommer till reptiler m.m. Så har youtubekanal sällan mycket koll på. The dark den gillar jag forfarande även om t.ex hans ögonfransgecko har väldigt lite utrymme.
om du är allmänt intresserad av reptiler är det helt andra regler för djurhållning i t.ex USA och jag tycker att vissa youtubekanaler har absurt lite kunskap och små utrymmen då de har en annan syn på djurhållning.
Kolla in Serpa design på youtube om du vill ha inspiration till bioaktivt.
Hoppstjärtafna trivs om de har fuktigt men tydligen kan man ha ett lager grillkol (tror jag det är) där just de trivs.
tänk på att vissa spindlar pajar växter och ger sin egen toutch på det vilket vi inte alltid uppskattar.