Pamphobeteus sp. "Magna"

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Maddiie:
Pamphobeteus Sp. Magna finns ej med bland arter, önskar att den läggs till

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

När man skriver "Pamphobeteus sp." så betyder det att man inte vet vad för art det rör sig om mer än att den tillhör släktet Pamphobeteus.
Det är extra vanligt inom spindeldjur och insekter då mycket plockas i naturen, och eftersom de kan vara svåra att artbestämma så namnges de ofta som landet eller området de fångades i, t.ex. sp. "Madagascar".

Jag har på senare tid försökt att hålla vårat artregister från att fyllas med alla dessa "icke arter". Det finns några undantag, när det kommer till arter som är väldigt vanliga i hobby, har tydligt karaktäristiskt utseende och där det kanske fattas taxonomiskt arbete.

Känner dock inte att jag är tillräckligt insatt inom spindeldjur för att avgöra om denna uppfyller kriterierna. Men jag ska höra runt lite.

Hur tycker ni andra, bör "allt" läggas till eller skulle det bara bli rörigt? 


Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
anders skrev:
När man skriver "Pamphobeteus sp." så betyder det att man inte vet vad för art det rör sig om mer än att den tillhör släktet Pamphobeteus.
Det är extra vanligt inom spindeldjur och insekter då mycket plockas i naturen, och eftersom de kan vara svåra att artbestämma så namnges de ofta som landet eller området de fångades i, t.ex. sp. "Madagascar".

Jag har på senare tid försökt att hålla vårat artregister från att fyllas med alla dessa "icke arter". Det finns några undantag, när det kommer till arter som är väldigt vanliga i hobby, har tydligt karaktäristiskt utseende och där det kanske fattas taxonomiskt arbete.

Känner dock inte att jag är tillräckligt insatt inom spindeldjur för att avgöra om denna uppfyller kriterierna. Men jag ska höra runt lite.

Hur tycker ni andra, bör "allt" läggas till eller skulle det bara bli rörigt? 




Tycker det är bättre som det är nu. Finns många djur som kommer få flera namn annars.

Håll det städat.


4
0
Maddiie:
Ah, då vet jag

273
209
AndreasB:
Lägg gärna till Avicularia merianae.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild