Brandskydd?!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

382
36
MariBarita:

Efter att en god vän till mig har haft brand i sin lägenhet så köpte jag mig en brandsläckare (konstigt att det alltid måste ha hänt ngt för att man ska bli uppmärksam på sånt)

Min vän skulle värma en pizza i ugnen och efter ca 5 minuter så började det att låta konstigt, min vän upptäckte att det brann stora lågor på PÅ spisen och efter ett resultatlöst försök att släcka det  så rinde vännen till brandkåren. Resultatet var att lght:n är obebolig i några veckor och dyra veträkningar(pga all rök) köket måste saneras/renoveras även andra rum är drabbade (av rök/sot)

Jag köpte en 2-kilos pulversläckare... nu visar det sig att den är för liten, det rekommenderas 6-kilo till hemmet...Suck! Det blir till att byta den!

 

Vi har förutom (denna alldeles för lilla) brandsläckare även en brandvarnare..

 

Har ni ngt brandskydd hos er?


1661
777
fluffis:

Fy vilken obehaglig händelse!

 

Brandvarnare har jag alltid haft men det är inte förrän nu när jag skaffade villa för något år sen som jag skaffat brandsläckare och två brandfilter (fick den ena i present). Det svåra är att placera grejerna på ett bra ställe så att de inte är för mycket i vägen samtidigt som de ska vara lättåtkomliga. Sen är det lätt att glömma att (vissa?) brandsläckare har ett bäst-före-datum.


269
60
Jonas:

jobbar lite med detta och i lägenhet ska det finnas.

 

brandvarnare (finns bra brandvarnare som är sammankopplade.)

brandstege (sådan kan du köpa på bauhaus för billig peng så ni kan ta er ner. finns olika långa)

brandfilt (med denna hade nog din kompis kunnat strypt ner elden då elbränder inte är lätta att släcka annars)

 

brandsläckare som du säger 6kg är minsta allt annat är bara 1 sprut och slut

 

utrymmningsplan detta är om man bor som jag familj så ska man samlas på 1 plats.
(detta ska man ta med sinna barn)

 

aja där har ni lite. gå in på www.brandskyddsforeningen.se/i-hemmet

 

om du vill läsa mer.

 


Medlem i SHF
4000
5021
Jonas_:

Du säger ska finnas jonas, enligt svensk lag eller menar du att det bör finnas? Jag bor i lägenhet och har endast brandvarnare.

 


45
1
Hjördis:

Jag har brandvarnare, brandsläckare och brandfilt.


70
2
Digge:

Vi har nog den lilla modellen släckare, samt en filt. Skulle karnske skaffa en till större. Skaffade även brandvarnare som är länkade ihop, men fått stänga av den ena då en av våra hundar får panik om den råkar gå på, eller batteriet börjar ta slut. Vill inte att den ska gå på när man inte är hemma. Ska se om det går att byta ut tutan i den så den låter anorlunda...

 


269
60
Jonas:

brandvarnare och brandsläckare är det lag på. resten är som man vill själv men skulle nog fördra att ha det när skiten är framme^^

jag vill inte hoppa från andra våningen iaf:)

sen filten är ju nästan ett måste då det finns grymma användningsområden för den.

 

utrymmningsplan står nog i era lägenhetspaper (tex att man inte får ha saker i trappen är en av dom skrifterna om brandsäkerhet)

 


382
36
MariBarita:

Nu har jag bytt upp mig till 6kg,s modellen samt införskaffat mig en brandfilt.(brandvarnare hade jag redan)

Mer än så här blir det inte.:D

 

Jag bor på första våningen, kanske stukar jag foten om jag hoppar ut från lägenheten men värre än så blir det förhoppningsvis inte :D

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild