Bästa fiber/mark/nätduken

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

378
340
Silvetaz:
God morgon,

Var hittar ni er fiberduk eller markduk med bra vattengenomträngning men som behåller jorden ovanför er falskbotten?

28
12
ontheprowl:
Myggnät på 10m-rulle frånBiltema fungerar bra för oss. Vi kör lekakulor med sådant nät ovanför och sen en mix med 50/50 cocosfiber och sollmull på det i alla regnskogsburkar. Inga problem med skit i falskbotten ännu. Nätet används även för att täcka ventilationshål i insektskolonierna.

378
340
Silvetaz:
ontheprowl skrev:
Myggnät på 10m-rulle frånBiltema fungerar bra för oss. Vi kör lekakulor med sådant nät ovanför och sen en mix med 50/50 cocosfiber och sollmull på det i alla regnskogsburkar. Inga problem med skit i falskbotten ännu. Nätet används även för att täcka ventilationshål i insektskolonierna.


Grymt Tack!

273
209
AndreasB:
Silvetaz skrev:
God morgon,

Var hittar ni er fiberduk eller markduk med bra vattengenomträngning men som behåller jorden ovanför er falskbotten?



www.hornbach.se/shop/FLORASELF-Dranering-bygg-och-fiberduk-3x1m/6425342/artikel-detaljer.html

378
340
Silvetaz:


Tack, hittade något som ser likadant ut på Biltema, ska in och kolla på det efter jobbet idag.

378
340
Silvetaz:
Och en annan fråga, min falskbotten har en fri höjd på 7mm, det borde ge mig en volym på kanske 3-6 liter och det är konstant borrad avrinning, det borde ju räcka då rimligtvis tycker jag.

Eller borde jag fylla på med ett lager Leca under pergogolvet?

28
12
ontheprowl:
Silvetaz skrev:
Och en annan fråga, min falskbotten har en fri höjd på 7mm, det borde ge mig en volym på kanske 3-6 liter och det är konstant borrad avrinning, det borde ju räcka då rimligtvis tycker jag.

Eller borde jag fylla på med ett lager Leca under pergogolvet?


Om bara fallet mot avrinningshålet är ok så att det inte kan stå mer än 7mm vatten någonstans så ska det inte behövas mer. Har du testat att hälla vatten i alla hörn av terrariet och sett att vattnet rinner mot avrinningen?

378
340
Silvetaz:
ontheprowl skrev:


Om bara fallet mot avrinningshålet är ok så att det inte kan stå mer än 7mm vatten någonstans så ska det inte behövas mer. Har du testat att hälla vatten i alla hörn av terrariet och sett att vattnet rinner mot avrinningen?



Det är mer eller mindre helt i lod, så teoretiskt ska det inte kunna bli mer än 7mm någonstans, avrinningshålet har en upphöjning på 1,5mm vilket ger mig ett spelrum på ungefär 5mm.

Märker jag att det inte är tillräckligt så får jag korrigera helt enkelt.

Tack för tankarna.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild