Värme i högt hemmagjort terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

198
112
MoreliaMikael:

Hej!

Har ett bygge på G där terrariet kommer att vara 110 x 55 x 120.
I detta terrarium kommer min djungelrutpyton (Morelia Spilota SSP) bo.
Hon verkar älska att klättra, och är sällan på marken förutom när hon ska ta sig till vattenfontänen.
Jag funderar lite i hur jag ska lösa värmen i detta bygge.
I dagsläget befinner hon sig i ett 60 x 45 x 60 då hon är väldigt liten, och jag kör en 75W Solar Glo värmelampa ovanpå terrariet. Detta räcker för att leverera bra temperatur till solplats, och hålla runt 22-24 grader på kalla delen av terrariet.
Skulle jag kunna komma undan med att helt enkelt köra en 100W-värmelampa till detta stora bygge, and call it a day?

Alternativt, behöver jag dra in något i form av värmepanel med värmekablar etc?
Funderar nämligen på att ha det som ett vivarium lite. Vattendelen som ormen kan dricka ifrån kommer vara en 50 liter vatten ungefär med lite fiskar och växter. Så värmekabel blir svårt där.


378
340
Silvetaz:
Jag hade tipsat om kycklingvärmare :)

Funkar riktigt bra i mitt terrarium som iofs inte är riktigt lika högt, alt en värmepanel från Tyskland. Skillnaden på de två är att kycklingvärmaren har en lägre maxtemperatur än den tyska panelen.

Lantkompaniet.se
www.tropic-shop.de/heatpanel-terrariendeckenheizung.html

198
112
MoreliaMikael:

Silvetaz skrev:
Jag hade tipsat om kycklingvärmare :)

Funkar riktigt bra i mitt terrarium som iofs inte är riktigt lika högt, alt en värmepanel från Tyskland. Skillnaden på de två är att kycklingvärmaren har en lägre maxtemperatur än den tyska panelen.

Lantkompaniet.se
www.tropic-shop.de/heatpanel-terrariendeckenheizung.html


Grymt! Vore nog något en 90W på 50 grader måste ju göra susen?
Eller ska man köra 70-80gradersversionen? En värmelampa blir ju rosenrasande varm menar jag.


378
340
Silvetaz:
MoreliaMikael skrev:


 

Grymt! Vore nog något en 90W på 50 grader måste ju göra susen?
Eller ska man köra 70-80gradersversionen? En värmelampa blir ju rosenrasande varm menar jag.




Med ett så högt terrarium hade jag kört på gamla versionen, inte nya, den nya rekommenderas till lägre terrarium primärt.

Jag har en 90W i mitt 240x85x110 terrarium och där är ett jävla flås i den.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild