Sköldpaddsbord i litet rum för hög luftfuktighet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Klirret:
Hej!

Jag har en Centralamerikansk Skogssköldpadda som jag tänkt bygga ett lite större boplats åt. Tanken är att göra ett sköldpaddsbord i trä ca 100x130 cm stort, med en ramp upp till en andra våning.

Platsen för den här buren skulle vara min städskrubb, eftersom det är ett avskiljt rum där jag lättare kan kontrollera luftfuktighet och dygncykel, plus att den ju då inte står i vägen i min relativt lilla lägenhet.

Min första fråga är om det låter som att det är möjligt att få upp luftfuktigheten såpass högt (60-80) med hjälp av levande växter, plant soil och coco husk substrat, och vattensprejningar?

Min andra fråga är om en såpass hög luftfuktighet skulle kunna skada väggarna eller trähyllan som är i städskrubben och om det i så fall finns något sätt man kan förhindra det?

5104
3879
Tropfrog:
Ja det kan skada väggarna och trähyllan. Det enda sättet jag känner till att skydda sig är att våtrumssäkra rummet.

Mvh
Magnus 

2
0
Klirret:
Tropfrog skrev:
Ja det kan skada väggarna och trähyllan. Det enda sättet jag känner till att skydda sig är att våtrumssäkra rummet.

Mvh
Magnus 



Okej! Hur skulle man göra det?

5104
3879
Tropfrog:
Klirret skrev:



Okej! Hur skulle man göra det?


Det finns säkert någon guide online. Jag har aldrig gjort det själv. 

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Känns betydligt enklare och billigare att bygga ett täckt terrarium än att våtsäkra ett helt rum :-D 

Känns även enklare att få till bra miljö i en burk med väggar och tak än en öppen låda.. Iaf i vårat land. 

64
10
Erik17:
Klirret skrev:
Hej!

Jag har en Centralamerikansk Skogssköldpadda som jag tänkt bygga ett lite större boplats åt. Tanken är att göra ett sköldpaddsbord i trä ca 100x130 cm stort, med en ramp upp till en andra våning.

Platsen för den här buren skulle vara min städskrubb, eftersom det är ett avskiljt rum där jag lättare kan kontrollera luftfuktighet och dygncykel, plus att den ju då inte står i vägen i min relativt lilla lägenhet.

Min första fråga är om det låter som att det är möjligt att få upp luftfuktigheten såpass högt (60-80) med hjälp av levande växter, plant soil och coco husk substrat, och vattensprejningar?

Min andra fråga är om en såpass hög luftfuktighet skulle kunna skada väggarna eller trähyllan som är i städskrubben och om det i så fall finns något sätt man kan förhindra det?

Vet inget mer än att som substrat om du vill spara lite pengar så kan du åka till grangården och köpa 100% natural torv helt utan gödsel och lek sand och blanda 30% sand o
ch 70% torv. om du har djupt substart ca 30cm så får du upp luftfuktigheten utan problem.

5104
3879
Tropfrog:
Jonas_ skrev:
Känns betydligt enklare och billigare att bygga ett täckt terrarium än att våtsäkra ett helt rum :-D 

Känns även enklare att få till bra miljö i en burk med väggar och tak än en öppen låda.. Iaf i vårat land. 



Absolut, jag håller med. Men det fanns inte någon sådan frågeställning med i ursprungsposten.

Sen verkar det ju röra sig om en lägenhet, oftast hyres eller bostadsrätt. Det är inte helt säkert att hyresvärden eller bostadsrättsföreningen godkänner sådana ombyggnationer. Ännu en anledning att satsa på riktigt terrarium istället.

MVH
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild