Dagsljusbelysning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

54
18
Davgust:
Tanken är att bygga ett nytt terrarie åt min Varanus Primordius snart, funderar dock lite över ljus. En HID-Lampa med extra vämelampa är tänkt som solspot.
Men sedan som vanlig dagljusbelysning tänkte jag höra vad som skulle rekommenderas?
Funderar emellan en lysramp med T5 rör, eller eventuellt en armatur med E27 socklar och compact lysrör med UVA.
Alla tips tas gärna emot, även bilder som insperation av terrarier för dvärgvaraner! 

5093
3864
Tropfrog:
Det är helt och hållet en platsfråga. Ingen skillnad i teknik eller utbud av lampir Välj den som passar terrariet bäst. 

Mvh
Magnus 

18
10
emanu88:
Förut hade jag compact lampor i ett terrarium, bytte ut dem till ett T5 rör och tyckte det gav bättre och mer ljus.
Till mina dvärgvaraner så kör jag HID som jag kompletterat med en värmelampa på solplatsen samt 2 stycken T5 rör på 54 watt. Det ger bra med ljus tycker jag.

5093
3864
Tropfrog:
emanu88 skrev:
Förut hade jag compact lampor i ett terrarium, bytte ut dem till ett T5 rör och tyckte det gav bättre och mer ljus.
Till mina dvärgvaraner så kör jag HID som jag kompletterat med en värmelampa på solplatsen samt 2 stycken T5 rör på 54 watt. Det ger bra med ljus tycker jag.


Interessant. Testade du olika compact lampor? Tekniken i sig är ju samma så det som du upplever som bättre ljus borde ju rimligtvis gå att uppnå med compact också. Hur många watt compactljus hade du innan du bytte till T5? Samma sak här, under förutsättning att det är samma spektra på compact och t5 så ger de ju lika mycket lumen per watt båda två.


MVH
Magnus

18
10
emanu88:
Tropfrog skrev:


Interessant. Testade du olika compact lampor? Tekniken i sig är ju samma så det som du upplever som bättre ljus borde ju rimligtvis gå att uppnå med compact också. Hur många watt compactljus hade du innan du bytte till T5? Samma sak här, under förutsättning att det är samma spektra på compact och t5 så ger de ju lika mycket lumen per watt båda två.


MVH
Magnus


Jag mätte aldrig med instrument utan mera vad jag uppfattade det som.
Jag hade en compact top från exoterra med fyra lampor i på 25 watt. Totalt 100 watt. Bytte ut det mot T5 rör och tyckte de gav ett jämnare ljus över hela terrariumet. Men nu tror jag reflektorn på lysröret är bättre än de som satt i exoterra.
Sedan tycker jag att de var mycket billigare med T5 rör än compact lampor (speciellt om man har Exo terra lampor)

Om man kollar på akvarium så är led lampor vanligast nu bland de största tillverkarna av akvarium med belysning. Men förut så var de ju T5 rör i vart och vartannat akvarium. Varför satt tillverkarna inte dit compact lampor istället om de är så bra? Högre kostnad?

5093
3864
Tropfrog:
emanu88 skrev:


Om man kollar på akvarium så är led lampor vanligast nu bland de största tillverkarna av akvarium med belysning. Men förut så var de ju T5 rör i vart och vartannat akvarium. Varför satt tillverkarna inte dit compact lampor istället om de är så bra? Högre kostnad?


Jag har aldrig lagt någon värdering på bra eller dåligt skalan. Det jag menade var att compact och T5 är samma teknik, dvs båda är lysrör bara olika form. Därav går det att få samma spektrum samt vid samma spektrum och watt också samma verkningsgrad.

Att T5 ger ett jämnare ljus och att compact är lite dyrare samt att reflektorer gör skillnad håller jag med om.

Att akvariehobbyn och till viss det också terrariehobbyn gått över till led är en kostnadsfråga. Inte för hobbyisten utan för branschen. De har lyckats sälja in en i grunden billigare teknik som mycket bättre och har lyckats ta mer betalt för den billigare tekniken. Det är varje företags dröm att lyckas med det.

Mvh
Magnus 

144
82
javan:
Tropfrog skrev:


Jag har aldrig lagt någon värdering på bra eller dåligt skalan. Det jag menade var att compact och T5 är samma teknik, dvs båda är lysrör bara olika form. Därav går det att få samma spektrum samt vid samma spektrum och watt också samma verkningsgrad.

Att T5 ger ett jämnare ljus och att compact är lite dyrare samt att reflektorer gör skillnad håller jag med om.

Att akvariehobbyn och till viss det också terrariehobbyn gått över till led är en kostnadsfråga. Inte för hobbyisten utan för branschen. De har lyckats sälja in en i grunden billigare teknik som mycket bättre och har lyckats ta mer betalt för den billigare tekniken. Det är varje företags dröm att lyckas med det.

Mvh
Magnus 


Nu är CFLs mer nära T4 lysrör, så att rakt av jämföra dessa med T5 är ju inte riktigt korrekt. Generellt sett så ger T5 mer lumen per Watt än CFLs.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild