Mask i akvarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

41
13
Danskenn:
Hej. Jag tänkte bara kolla om någon vet vad det är för små vita maskliknande djur jag har i mitt akvarium.
Det är ett litet på ca 20L, jag har aldrig haft några djur i utan har låtit de gå med bara växter, en rot och sten i ca en månad. Sidan bytte jag till en lite starkare lampa och då upptäckte jag när man ser lite bättre att det är fullt med vita hårtunna små varelser som kryper på rutorna och all inredning, det kanske är svårt att se på bilden då dom är så små men de får duga så. Skall ha körsbärsräkor där i senare men nu vet jag ju inte om dessa maskar är skadliga eller om de är normalt?

41
13
Danskenn:
La upp en video på de som kanske är lättare att se på 

17
2
mediswe:
jag tror att om man skaffar en mal som rensar/tvättar i terariet så kommer det nog inte att vara kvar för malar äter upp all ohyra och dom städar i akvariet.

Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:
mediswe skrev:
jag tror att om man skaffar en mal som rensar/tvättar i terariet så kommer det nog inte att vara kvar för malar äter upp all ohyra och dom städar i akvariet.


Dåligt med malar som passar i 20 liter vatten :-) dessutom skräpar majoriteten av malarna ner betydligt mer än dom har städkapacitet. Bättre att göra rent för hand om enda syftet med malen att den ska göra rent burken :-) 

Jag skulle gjort några vattenbyten ett par dagar i veckan tills det blev klart vatten. 

41
13
Danskenn:
Jonas_ skrev:


Dåligt med malar som passar i 20 liter vatten :-) dessutom skräpar majoriteten av malarna ner betydligt mer än dom har städkapacitet. Bättre att göra rent för hand om enda syftet med malen att den ska göra rent burken :-) 

Jag skulle gjort några vattenbyten ett par dagar i veckan tills det blev klart vatten. 

Jo jag bytte precis hälften av vattnet så de är därför dom börja flyta runt så får la fortsätta med lite tätare intervaller. Det är tänkt att ha körsbärsräkor sen så tänkte bara om jag var tvungen att bli av med maskarna först. Dom kom troligtvis med växterna

Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:
Danskenn skrev:

Jo jag bytte precis hälften av vattnet så de är därför dom börja flyta runt så får la fortsätta med lite tätare intervaller. Det är tänkt att ha körsbärsräkor sen så tänkte bara om jag var tvungen att bli av med maskarna först. Dom kom troligtvis med växterna


Just om räkor i akvarium kan jag ingenting så vågar inte svara på om du vågar stoppa i dom med maskarna, jag personligen hade inte gjort det :-) jag skulle gjort dagliga vattenbyten på minst 50% tills vattnet var fritt från levande varelser. 

Är du medlem på Facebook skulle jag rekommendera att ställa frågan i en grupp för akvarister istället för här på terrariedjur. 

Men i ett så pass litet akvarium som 20 liter blir det antagligen en del jobb i början. Enklare att få stabilare värde med större vattenvolym.. 20 liter är mer än hink än akvarium för egen del ;-) 

Lycka till .

5061
3826
Tropfrog:
Nu är det väldigt svårt att vara helt säker, men....Sannolikt helt ofarliga rundmaskar. De livnär sig på att bryta ner avfall på samma sätt som renhållare i terrarium. De kan bli tillfälligtvis väldigt många i inkörningsfasen, men borde balanseras när akvariet är igång. Räkorna äter dem inte, men de flesta småfiskar ger sig på dem om de är tillräckligt hungriga. Pansarmalar av arten corrydoras älskar dem.

Jag skulle inte rekommendera någon att byta en massa vatten i ett nystartat akvarium utan djur i. Det förlänger bara inkörningsfasen. Om du vill bli av med maskarna är det bättre att riva allt och sanera. Om du kan leva med att ha dem i akvariet så är det troligtvis inga bekymmer. De är sannolikt nyttodjur.

Mvh 
Magnus 

5061
3826
Tropfrog:
Hej igen

Tittade på filmen nu. Jag hade intrycket av att de kröp på rutan. Frisimmande vita maskar har jag aldrig sett innan. De är ju otroligt utsatta mot predatorer. Köp dig en guppy eller något så försvinner de snabbt.

Edit:

Hittade detta som kan vara till hjälp:

www.fishlore.com/aquariumfishforum/threads/help-tiny-free-swimming-white-worms-in-aquarium.351589/

Ofarliga nerbrytare som av någon anledning lämnat sin plats i botten. I ditt fall sannolikt pga amoniak/nitritspikar i uppstartsfasen. Det är någon i tråden som säger att räkor gillar dem, men det kan nog vara olika för olika arter. Det tipsas om rengörning och vattenbyten, det gäller inte för dig eftersom du har ett nystartat akvarium. Min rekomendation är att vänta någon eller några veckor på att inkörningen blir färdig (det bästa sättet är att mäta nitrithalten). När det är färdigt så släpp i dina räkor och se vad som händer.

MVH
Magnus 

41
13
Danskenn:
Tropfrog skrev:
Hej igen

Tittade på filmen nu. Jag hade intrycket av att de kröp på rutan. Frisimmande vita maskar har jag aldrig sett innan. De är ju otroligt utsatta mot predatorer. Köp dig en guppy eller något så försvinner de snabbt.

Edit:

Hittade detta som kan vara till hjälp:

www.fishlore.com/aquariumfishforum/threads/help-tiny-free-swimming-white-worms-in-aquarium.351589/

Ofarliga nerbrytare som av någon anledning lämnat sin plats i botten. I ditt fall sannolikt pga amoniak/nitritspikar i uppstartsfasen. Det är någon i tråden som säger att räkor gillar dem, men det kan nog vara olika för olika arter. Det tipsas om rengörning och vattenbyten, det gäller inte för dig eftersom du har ett nystartat akvarium. Min rekomendation är att vänta någon eller några veckor på att inkörningen blir färdig (det bästa sättet är att mäta nitrithalten). När det är färdigt så släpp i dina räkor och se vad som händer.

MVH
Magnus 

Okej, ja dom simmar som mygglarver ungefär men hade nyss bytt 20% av vattnet så de kan hända att dom virvlade runt av strömmarna som blev när jag hälde i det nya vattnet. Har ingen panik med räkorna så låter de nog vara i några veckor och blir de inte bättre så är de ju lätt fixat att plocka ur allt :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild