Scammers

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
16
NarniaReptiles:
Tråkigt nog har vårt forum blivit invaderat av scammers. 
Tänk er för extra noga! 
Här kommer lite tips, råd 

Läs deras text, mail extra noga. Google translate kan ibland översätta bra men är man kritisk kan man se när de använder sig av det. Exempel är tex att hona ofta översätts till kvinna samt att juvenil blir barn eller spädbarn. Inga seriösa säljare kallar sina avkommor för barn!

Sätt INTE in några pengar i förskott via diverse överföringar!

Gå inte på att det finns fraktbolag som levererar tropiskadjur till din adress. Bolag likt de dem förklarar finns inte.

Vid tillfälle har bild på deras id/körkort bifogats för att styrka trovärdigheten, dessa är förfalskade.

Jag har själv stött på dem och låtit mailkoversationen vara i över hundra mail fram och tillbaka. Dem ger sig inte och gör allt för att få dig tro på dem. 

Kolla hur länge de varit medlemmar här. Oftast blev dem medlemmar samma dag som annonsen kom ut. 

De vill inte använda meddelandefunktionen här på TD. Försöker styra över till mail.

Luras inte av deras "kunskap" i vetenskapliga namn.


Hjälps vi åt med detta problem genom att ge "sämsta betyg" (så det tydligt syns i annonser) samt meddelar admin så fort det bara går.

Hoppas vi tillsamman kan städa upp bland bedragare på vårt fina forum.

5061
3824
Tropfrog:
Tack för allt jobb ni gör för att hålla igång denna sidan och hålla den ren från sånt.

Mvh
Magnus 

281
366
Cartaq:
Kan även lägga till att det finns personer här som fått dåligt omdöme pga scam eller liknande, men kort därpå så har de fått ett större gäng positiva omödmen under en och samma dag. När man därefter kollar in personerna som delat goda omdömen så har de nyligen registrerats och har totalt 1 inloggning. 

Kan man inte sätta den nyregistrerade personen i karens under exempelvis en vecka (går ej att skriva eller kommentera)? Just för att bromsa in denna utvecklingen?

Jag har själv fått en del knepiga pm, dessa besvaras inte ens om det känns konstigt. En affär som känns för bra för att vara sann är oftast inte sann heller.

3
2
Discohatt:
Oftast använder dom av gmail också.
Jag brukar googla mailadressen , hittar man ingenting så är det förmodligen fake

28
50
Scarletmajesty:
Discohatt skrev:
Oftast använder dom av gmail också.
Jag brukar googla mailadressen , hittar man ingenting så är det förmodligen fake

Jag googlade min egna mail jag använt i 9 år, samt en som har 15 år på nacken, och det kom inte upp något. Gmail är ju väldigt lätt att skaffa och 99.9% av min bekantskapskrets använder Gmail.  Nu läser jag mest här på forumet och skriver inte i trådar. Så det här blir mitt andra inlägg. Men, att googla mailadressen och att de  använder gmail är ju tveksamt tips.

7
16
NarniaReptiles:
En idé kanske hade varit att lägga till en "anmäl annons"-knapp. 
Ett lätt sätt för vilken användare som att rapportera eventuella scammers. Skulle även fungera att rapportera olagliga annonser eller annonser som inte är relevanta till sidan. 
Har skrivit till admin om just detta utan respons dock. 

Medlem i SHF
87
67
do_it:
Ser att det kommt in annonser idag där ngn säljer djur men annan art på bilderna.. va försiktiga och kör videosamtal..
vem meddelar man om dessa människor/ var finns kontaktuppgifter?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:
do_it skrev:
Ser att det kommt in annonser idag där ngn säljer djur men annan art på bilderna.. va försiktiga och kör videosamtal..
vem meddelar man om dessa människor/ var finns kontaktuppgifter?

Ni kan skriva till mig, eller maila kontakt@terrariedjur.se
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild