oskar04 skrev:
vill även ha ett djur man kan vara med och umgås med och att det inte bara ska vara en uppvisnings monter. hadde även varit bra om det var ganska lungt då det blir min första reptil
Tyvärr är reptiler ett mycket dåligt val om man vill ha ett djur att umgås med :) Pälsdjur är definitivt lämpligare ur den aspekten. Jag kan såklart förstå om man vill hålla på med sina husdjur, jag har själv varit nybörjare en gång i tiden... Men som sagt jag avråder från ormar och ödlor om utgångspunkten är att djuret måste gå att hålla på med utanför terrariet. Det beror på många faktorer, den kanske viktigaste är att tropiska djur klarar inte av vårat klimat, varken inomhus eller utomhus tyvärr. Jag hanterar mina ormar högst ett par gånger per år & orm, det mår dom absolut bäst av! Många reptiler blir även enkelt stressade och är i den meningen ett dåligt djur att handskas med. Dom trivs bäst i terrariet där hela miljön är anpassad efter artens specifika behov.
Ledsen om det inte var svaret du ville ha, men så ser verkligheten ut i våran hobby. Våran helt fantastiska hobby.
När jag ändå riskerar att göra dig besviken kan jag nämna att ett av dom "värsta" ormbetten jag fått under alla år kom från en grinig kungspyton :D Alla ormar är individer och alla i en art beter sig såklart långt ifrån lika :)
Ormar kan vara helt underbara husdjur.. OM man är villig att behandla dom som just ormar :)
Har du inte redan lånat alla böcker på biblioteket, lusläst faktablad på internet samt alla grymma skötelråd här på sidan blir det mitt klart bästa tips. Lycka till!