Cateater?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

40
43
Kulla:
Hortulanus skrev:
Förtydligande...Jag har fött upp ungar av carpondro
mvh Ola


Jag fattade vad du menade. Men antar du inte var först i världen med det och inte enda så antar jag det måste finnas källor på det du säger , dvs någon form av dokumentation. 

5111
3882
Tropfrog:
leedragon skrev:


www.sciencealert.com/darwin-s-finches-evolve-into-new-species-in-real-time-two-generations-galapagos

människor är också hybrider mellan neandertaler och denisovans, några arter av babianer, sen honor av hybrider många gånger fertila.
 


Människor har väl rimligtvis för länge sedan passerat gränsen mellan hybrid och egen art??

När det föds naturliga fertila hybrider som parar sig med andra hybrider med samma ursprung så är ju inte deras ungar hybrider utan starten på en ny art. Om alla arter som tillkommit genom hybridisering skulle kallas för hybrid och inte art så skulle vi nog inte ha många arter, då är nog det mesta hybrider egentligen. Men så kan det väl rimligtvis inte vara?

Mvh
Magnus 

10
5
Hortulanus:
Någon annan dokumentation än bilder har jag inte, men jag vet ju att det funkar.
mvh Ola

273
185
peter68:
Jonas_ skrev:


 

Eftersom arterna kommer från helt olika kontinenter i världen så är fångenskap ända platsen dom träffas på.. Så nej det är inte vanligt. 

Framtagna färgvarianter inom olika arter, såkallade morfer, är sällan hybrider mellan vitt skilda arter utan mer en selektiv avel inom en art. Så i mina ögon går det inte att jämföras med korsningar av olika arter :) 

Jag gillar definitivt lokaliteter och normalfärgade individer framför morfer, hybrider och andra mänskligt framtagna individer, men det är såklart en högst personlig åsikt :) Normalfärgade ormar kan fortfarande betinga ett högt pris och vara eftertraktade, om man höjer blicken utanför hobbyns vanligaste avelsprojekt, kungspytons. För att nämna en art som är totalt trasig vad gäller avel osv, enligt mig. 

Bästa vore ju om folk kunde hålla olika arter och lokaliteter rena. 


Värt att nämna om "morpher" är att då de förekommer i vilt, så lever de förmodligen inte länge nog för att kunna föra generna vidare. Jag läste att en albinoalligator har en förväntad livslängd på 24 timmar. Kanske det var 48h. Nått av dem. De har inget kamouflage eller skydd mot UV. Individer med albinism är också ljuskänsliga och har försämrat djupseende. Om jag har rätt för mig så har dagaktiva snokar bra syn, men ganska dåligt djupseende från början.

Djur med albinism har givetvis samma livsberättigande som andra djur, men generna bör inte föras vidare.

1228
464
leedragon:
Tropfrog skrev:


Människor har väl rimligtvis för länge sedan passerat gränsen mellan hybrid och egen art??

När det föds naturliga fertila hybrider som parar sig med andra hybrider med samma ursprung så är ju inte deras ungar hybrider utan starten på en ny art. Om alla arter som tillkommit genom hybridisering skulle kallas för hybrid och inte art så skulle vi nog inte ha många arter, då är nog det mesta hybrider egentligen. Men så kan det väl rimligtvis inte vara?

Mvh
Magnus 

poängen är att det finns fertila hybrider.

5111
3882
Tropfrog:
leedragon skrev:

poängen är att det finns fertila hybrider.


Och människan är ett bra exempel tycker du?

Mvh
Magnus 

1228
464
leedragon:
Tropfrog skrev:


Och människan är ett bra exempel tycker du?

Mvh
Magnus 


absolut, då vi produkten av miljardtals avkommor av fertila hybridir. eller hur?

5111
3882
Tropfrog:
leedragon skrev:


absolut, då vi produkten av miljardtals avkommor av fertila hybridir. eller hur?


Nej, där är jag av en avvikande uppfattning. Vi är en egen ras och den kallas för homo sapiens. Vilket artbegrepp använder du dig av när du får människor till hybrider. Inget som jag har sett innan.

Men då förklarar det ju saken. Med så radikalt artbegrepp så finns det knappt några arter. Då finns det nog miljoner fertila hybrider.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

peter68 skrev:

Värt att nämna om "morpher" är att då de förekommer i vilt, så lever de förmodligen inte länge nog för att kunna föra generna vidare. Jag läste att en albinoalligator har en förväntad livslängd på 24 timmar. Kanske det var 48h. Nått av dem. De har inget kamouflage eller skydd mot UV. Individer med albinism är också ljuskänsliga och har försämrat djupseende. Om jag har rätt för mig så har dagaktiva snokar bra syn, men ganska dåligt djupseende från början.

Djur med albinism har givetvis samma livsberättigande som andra djur, men generna bör inte föras vidare.


Jo jag vet att enstaka färgvarianter/morfer förekommer i naturen. Mitt inlägg var mer riktat till den stora industrin som pågår i fångenskap :) Många är säkert ovetande om exempelvis inaveln som krävs för att få fram alla dessa varianter som förekommer i hobbyn, för att nämna något.

Men att det förekommer, om dock relativt sporadiskt, i naturen också är vi absolut överens om :) Ska man säga något positivt om allt det här med alla nya färger som tas fram på reptilerna så är det att det antagligen lockat många att syssla med just reptiler och det har blivit populärare. Men som sagt jag personligen gillar definitivt naturfärgerna mycket mycket mer!

Nu avlas det ju medvetet på defekter.. helt galet måste jag tycka.. Inte konstigt det ibland dyker upp problem med djuren efter många generationer genom avel med "defekta" individer :) 


144
82
javan:
Tropfrog skrev:


Nej, där är jag av en avvikande uppfattning. Vi är en egen ras och den kallas för homo sapiens. Vilket artbegrepp använder du dig av när du får människor till hybrider. Inget som jag har sett innan.

Men då förklarar det ju saken. Med så radikalt artbegrepp så finns det knappt några arter. Då finns det nog miljoner fertila hybrider.

Mvh
Magnus 


sv.wikipedia.org/wiki/Neanderthal_genome_project
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild