Varaner & UV-ljus?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

456
200
isdrake:

Jo man har ju hört om folk som kört utav uv tillsynes utan problem. Men det finns också varaner som får mbd ändå.

Själv så tar jag det säkra före det osäkra och kör uv till alla daglevande ödlor. Om inte annat så har ju bra uv-lampor även bra ljusegenskaper. Dessutom har jag för mig att reptiler precis som fåglar faktiskt kan se uv-ljus. Så det känns också som en anledning till varför man bör ha det. 


508
304
Jonas77:

"Det finns uppfödare som..."

Det finns massor av människor som gör massor av saker, en del riktigt ogenomtänkta.

 

För mig känns det som att diskussionen kan göras ointressant med enkel logik. Det finns ingen fördel med att avstå från UV; det finns ingen nackdel med att ge UV; det KAN finnas nackdelar med att avstå; det är troligt att det finns fördelar med att ge UV. => Ge UV.

 


47
3
Larscha:

Nu har jag ingen lust att framstå som att JAG propagerar för hållande utan UV, det var inte meningen utan bara framläggande av fakta med en intressant fråga på slutet. Det finns nog av bror duktig i båda leden. intressant vore en vetenskaplig undersökning utan subjektiva antaganden. och ja, jag använder själv UV-belysning hos mina djur. Nåt flamewar är jag inte intresserad av.

 


150
13
Hillmans:

Jag skulle vilja ha informationen att man kan va utan uv ljus från böcker, eller att kända personer inom reptil världen berättar detta.


de böcker jag hittils har läst eller när jag har läst om kända reptil ägare så har dom alltid berättat hur viktigt och avgörade uv ljus är för många reptiler.

Jag delar gärna med de böcker jag läser eller de personer jag lyssnar till vid intresse! :)

Men alla gör som dom vill!..


508
304
Jonas77:

Larsa, jag vet inte om det var mig du reagerade på, jag vill inte heller ha en het debatt; och som jag ss tidigare ser jag inget utrymme för debatten, då signifikans saknas. Jag undrar varför du är intresserad alls? I naturen finns UV, alla behöver det inte för överlevnad, men i princip är det alltid bra på något sätt. Inte bara för kalciummetabolismen utan även för vitaminer. Då UV finns i naturen kan din fråga inte röra djurens biologi i det fria. I fångenskap ser jag ingen anledning att utesluta UV, därför undrar jag varför du undrar.


79
14
Alexxus:

Att folk kan föda upp vissa varaner utan UV-ljus har ju med att de får kalcium via vitaminer som tillsätts i maten med all säkerhet.

Har en morbror som skaffade stäppvaran för att det var coolt osv. utan någon som helst utrustning eller liknande, hade den bara i ett akvarie med växter och vanlig lampa.

Ödlan började må jättedåligt och min mor fick ta över den, hon köpte UVB-lysrör osv till den men det var försent och ödlan dog pga av kalciumbrist.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag kan se flera anledningar till att få fram vetenskapliga bevis på vad det ger för påverkan.
En utav dom skulle vara hur hög fokus man bör lägga på just UV-ljuset. 
Det finns ju väldigt många olika lampor som ger olika ljus.
Informationen hade då gett en mer kött på benen för att välja en lampa som passar.

Att anta att UV-ljus inte har några nackdelar alls kan jag tycka är något som väldigt många påstår, men finns det tillräckligt belägg för detta?
Amfibier sägs ju kunna skadas en hel del av UVB:
amphibiaweb.org/declines/UV-B.html
(Kanske inte tillför denna diskussionen något, men kan vara bra att veta för de som har groddjur)

För att återgå till huvudfrågan, så brukar det vara svårt att få fram långvariga forskningsresultat. Att uppfödare använder UVB eller inte, ger ju inget direkt svar heller, då de eventuella negativa effekterna av ljus eller icke, kanske påverkar ödlorna långsamt, och man har då inga problem med att få ut ett gäng kullar. Kanske kan vara idé att maila ett par utav de större uppfödarna, och höra deras argument för varför de inte använder UV-ljus, och ifall de faktiskt har några vetenskapliga bevis som stödjer detta.

Personligen hade jag kört UV-ljus till dagaktiva ödlor.


234
49
costanza:

Brist på kalcium/uvb är inget som syns direkt, efter någon vecka eller månad. Fel kost är också något som ofta märks efter en längre tid. Förstår inte varför man inte ska använda UVB till dagslevande ödlor. En kompis som hade leopardgeckos hävdade att efter han använde ett 5.0 uvbrör blev hans geckos både piggare och färggrannare, trots att de endast exponerades för uvbstrålningen väldigt korta perioder. nu kan jag inget om leopard geckos men lägre uvb belysning brukar väl ändå rekommenderas så varför skulle inte t.ex. varaner som är dagslevande dra fördelar av det?


508
304
Jonas77:

Vi kommer nog inte hitta några riktiga, vetenskapliga, studier som hjälper denna diskussion; dels så brukar man inte forska så mycket på saker som rör djur i fångenskap, och dels så tror jag att det finns för litet vetenskapligt värde för att någon skulle få pengar för att göra en studie på hur avsaknaden av UV för en daglevande ödla påverkar ödlan, när den lever med UV.

Vi får nog hålla oss till vad vi vet. Vi vet att massor av reptiler behöver UV för att överleva. Vi vet att det skiljer sig ända ner på individnivå. Vi har inte (inte någon jag vet) haft några problem med reptiler som fått UV i fångenskap. Vi vet att djurs syn fungerar annorlunda, där fåglar, och reptiler bl.a. ser en bit in i det ultravioletta och därmed får en förvrängd synfunktion i konstgjort ljus - man bör alltså försöka återkapa naturligt ljus så bra det går.

Finns det varaner som inte behöver UV? Till vilken grad undrar jag då. För överlevnad? För kalciumupptag? För vitaminbildning? För sitt seende? Kansk de klara en eller ett par av de sakerna, men inte alla, är det ok?

 


47
3
Larscha:

Här finns det det lite info, förvisso om komodovaraner:

www.antibodysystems.com/dragon.pdf

www.reptileuvinfo.com/docs/komodo-vit-D3-and-UVB-nijboer.pdf

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild