Akvarium-terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Uffepuffe:
Hejsan.

Hade tänkt göra om ett akvarium till terrarium till skäggagam. Akvariet är 150x50x50 cm och jag hade tänkt göra taket i nät.
Hur som helst, efter lite efterforskningar har jag förstått att det kanske inte är en toppenidé att göra om akvarium till terrarium då ventilationen är dålig (luftgenomströmning). 

Ska se om jag kanske kan lyckas borra några hål på sidorna, problemet är att jag är fruktansvärt dålig på det där och saknar utrustning. Så, är det helt nödvändigt eller duger ventilationen ändå med nättaket? Tänker att det ändå är ett rätt stort terrarium..

5092
3863
Tropfrog:
Det går ju lösa med fläktar uppifrån också. Men bäst är ändå att köpa ett terrarium. Just stora terrarium är billiga begagnade.

Mvh
Magnus 

198
112
MoreliaMikael:

dusk.se/Tillbehor.htm

Kolla på "Fläkt med magnetfäste". Den omsätter 38 m3/h, vilket är mycket trots att den är så tyst.
Du fäster den med magneter på insidan av akvariet och får bra omsättning på luften. Skäggisar klättrar ju inte direkt på glas så de kan inte skada sig på den om du placerar den väl. Kör själv en sån på ett akvarium som används som terrarium, och det funkar prima.

Rekommenderar att du sätter den högt på ena kortsidan och vinklar den snett nedåt. Då får du en luftcirkulation som trycker ut "gammal" luft


5
0
Uffepuffe:
Vilket bra tips med fläkten! Hade jag aldrig tänkt på. Räcker det med en tror du? Och det finns ingen risk att temperaturen sänks?

5092
3863
Tropfrog:
Temperaturen hålls mot inomhustemperaturen med ventilation oavsett om det är passiv eller aktiv ventilation. Det handlar om att balansera luftflöde mot temperatur och luftfuktighet.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild