Reflekterande färg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

25
3
Lolboo:
Skulle man kunna ha reflekterande färg i taket ist för ramp med reflektor? Idéer? Erfarenheter? Tyck och tänk? //Lolita 

5088
3861
Tropfrog:
Visst går det, men lika bra är det troligtvis inte.

Mvh
Magnus 

25
3
Lolboo:
Tropfrog skrev:
Visst går det, men lika bra är det troligtvis inte.

Mvh
Magnus 

Är det bara köpereflektor som gäller?
Jag kikade på dessa. Har inte sett dom i verkligheten dock. Jag vet inte om det går att sätta reflektor på sådana . 

Mvh

25
3
Lolboo:
Lolboo skrev:

Är det bara köpereflektor som gäller?
Jag kikade på dessa. Har inte sett dom i verkligheten dock. Jag vet inte om det går att sätta reflektor på sådana . 

Mvh

Nu gick det ju inte lägga upp bild! 
Det är biltemas till t5 rör. 

www.biltema.se/bygg/belysning/inomhusbelysning/lysrorsarmaturer/led-lysrorsarmatur-t5-2000036624

5088
3861
Tropfrog:
Lolboo skrev:

Nu gick det ju inte lägga upp bild! 
Det är biltemas till t5 rör. 

www.biltema.se/bygg/belysning/inomhusbelysning/lysrorsarmaturer/led-lysrorsarmatur-t5-2000036624


Jag tror inte att det är varken nödvändigt eller möjligt att reflektera dessa bättre än vad de redan är. De är väl byggda för ljusflöde i en riktning till skillnad mot lysrör? I sådana fall kan du måla taket ovanför dem med reflekterande färg. Det har troligtvis befintlig men mycket marginell effekt.

Mvh
Magnus 

25
3
Lolboo:
Tropfrog skrev:


Jag tror inte att det är varken nödvändigt eller möjligt att reflektera dessa bättre än vad de redan är. De är väl byggda för ljusflöde i en riktning till skillnad mot lysrör? I sådana fall kan du måla taket ovanför dem med reflekterande färg. Det har troligtvis befintlig men mycket marginell effekt.

Mvh
Magnus 

Jag kommer nog testa att ha det utan några extra prylar då. Måla taket vitt om inget annat. Det går alltid ändra på det om man kommer på andra idéer! Om det blir dessa armaturer vill säga. Jag har inte bestämt mig till 100% än! 
Tackar för hjälpen :) /Lolita 

5088
3861
Tropfrog:
När du väljer led kan det vara bra att titta på hur mycket ljus man får per investerad krona i El. Biltemas led är visserligen billig i inköp, men ger bara en tredjedel lumen per watt jämfört med de populära led listerna från dusk. Dvs i princip tre gånger så dyrt trots att de kostar mindre. Inga reflekterar i världen kan kompensera för en dålig verkningsgrad.

Ljus är visserligen en smaksak. Men jag har inte hört många som är nöjda med så lågt som 3000 kelvin. Nej, det finns nog en anledning till varför de utgått.

Mvh
Magnus 

25
3
Lolboo:
Tropfrog skrev:
När du väljer led kan det vara bra att titta på hur mycket ljus man får per investerad krona i El. Biltemas led är visserligen billig i inköp, men ger bara en tredjedel lumen per watt jämfört med de populära led listerna från dusk. Dvs i princip tre gånger så dyrt trots att de kostar mindre. Inga reflekterar i världen kan kompensera för en dålig verkningsgrad.

Ljus är visserligen en smaksak. Men jag har inte hört många som är nöjda med så lågt som 3000 kelvin. Nej, det finns nog en anledning till varför de utgått.

Mvh
Magnus 

Jag var inte medveten om att det fanns den typen av belysning att använda. Jag lever i 40 w glödlampans värld ;) Jag kollar ihjäl mig på forum men alla har olika idéer om vad som funkar. 
Dessa såg väldigt intressanta ut iaf, så ska absolut kolla mer noggrant :) 
Mvh

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Lolboo skrev:

Nu gick det ju inte lägga upp bild! 
Det är biltemas till t5 rör. 

www.biltema.se/bygg/belysning/inomhusbelysning/lysrorsarmaturer/led-lysrorsarmatur-t5-2000036624


Funderar du på att ha dessa till en skäggis så borde du skippa de. Dessa LED amaturer avger inte UVA, vilket är väldigt viktigt för att ödlan ska uppfatta sin omgivning korrekt.

25
3
Lolboo:
Flyers90 skrev:


Funderar du på att ha dessa till en skäggis så borde du skippa de. Dessa LED amaturer avger inte UVA, vilket är väldigt viktigt för att ödlan ska uppfatta sin omgivning korrekt.

Jag kommer att använda uva vid sidan om. Så det är ingen fara. Men jag har bestämt mig för att inte använda biltemas. Det var någon på detta forumet som hade skrivit att dom var bra. Men det stämde ju inte så bra i mitt fall åtminstone.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild