Vilken orm passar mig?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

44
17
Pluraz:

Hej! 

Jag är sugen på en lite "snyggare/coolare" orm. Tittar tex på Trädgårdsboa och rutpyton. Sen undrar jag också vilken rutpyton art som "Jaguar" tillhör då jag hitils är lite extra intresserad av de. 
Men jag tänkte fråga er här på forumet vad ni kan rekommendera?

Några riktlinjer för vad som är intressant är...

- Inte allt för stor, Helst inte mycket större än en majsorm / kungspyton. 
- Det behöver inte vara någon orm som man handskas med mer än nödvändigt. Men helst inte någon super aggresiv art heller. 
- Gärna något aktiv, jag vet tex att trädgårdsboa till största delen sitter stilla på grenar så det är egentligen kanske inte något för mig men jag tycker de är j*kligt snygga! 

- Gärna någon trädlevande art som trivs i ett högt terrarium med mycket blad och grenar. 
- Inte något jätte komplicerat
- Och absolut inget giftigt / farligt. 

Jag förstår att mycket är individuellt men jag tänker mer generellt nu. 
Och jag hoppas att vi kan hålla en god ton samt hålla oss till ämnet! 

Mvh 


Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:
Kolla gärna mitt skötselråd om Irian jaya rutpyton (M.s.harrisoni).

Genen jaguar inom rutpyton härstammar från en av dom största underarterna rutpyton :-) Morelia spilota mcdowelli. Jaguargenen är ungefär som spider inom kungspyton, wobblehead. Så det kan man vara lite uppmärksam på. 


44
17
Pluraz:

Jonas_ skrev:
Kolla gärna mitt skötselråd om Irian jaya rutpyton (M.s.harrisoni).

Genen jaguar inom rutpyton härstammar från en av dom största underarterna rutpyton :-) Morelia spilota mcdowelli. Jaguargenen är ungefär som spider inom kungspyton, wobblehead. Så det kan man vara lite uppmärksam på. 




Har läst ang ditt skötselråd redan! :) Den är helt klart med på intresse listan. 

 

Betyder det att Jaguaren lär bli STOR? 

Vad menas med wobblehead? Eller vad är det jag ska vara uppmärksam på? ( Relativt grön i ämnet nämligen.. :P ) 


Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:
Pluraz skrev:



Har läst ang ditt skötselråd redan! :) Den är helt klart med på intresse listan. 

 

 

Betyder det att Jaguaren lär bli STOR? 

Vad menas med wobblehead? Eller vad är det jag ska vara uppmärksam på? ( Relativt grön i ämnet nämligen.. :P ) 



Bra för harrisoni uppfyller iaf några av dina kriterier :-) helt klart underskattade ormar i svenska hobbyn! 

Det betyder mer att jaguaren har potential att bli större än andra rutpytons, men det behöver inte alls bli så, matningen styr en hel del! M.s.mcdowelli brukar bli runt 200-280cm skulle jag säga. 

Förlåt mig :-) wobblehead är en defekt orsakad av hård avel, tror jag.. Det innebär att vissa individer mer eller mindre vobblar med huvudet, hur ska jag förklara ..ofrivilliga huvudrörelser där dom inte riktigt har kontroll över sin kropp. Finns hur mycket som helst i ämnet om du skriver wobblehead python på Youtube exempelvis :-) enklare om du ser en video kanske. 

44
17
Pluraz:
Jonas_ skrev:


Bra för harrisoni uppfyller iaf några av dina kriterier :-) helt klart underskattade ormar i svenska hobbyn! 

Det betyder mer att jaguaren har potential att bli större än andra rutpytons, men det behöver inte alls bli så, matningen styr en hel del! M.s.mcdowelli brukar bli runt 200-280cm skulle jag säga. 

Förlåt mig :-) wobblehead är en defekt orsakad av hård avel, tror jag.. Det innebär att vissa individer mer eller mindre vobblar med huvudet, hur ska jag förklara ..ofrivilliga huvudrörelser där dom inte riktigt har kontroll över sin kropp. Finns hur mycket som helst i ämnet om du skriver wobblehead python på Youtube exempelvis :-) enklare om du ser en video kanske. 



Ah okej! Så jaguaren kanske inte är att rekommendera? 
Ska youtubea det! ;) 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Pluraz skrev:



Ah okej! Så jaguaren kanske inte är att rekommendera? 
Ska youtubea det! ;) 


www.youtube.com/watch?v=3a9MmVMyoTo&t
Du ha säkert hittat den men...

Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:
Pluraz skrev:



Ah okej! Så jaguaren kanske inte är att rekommendera? 
Ska youtubea det! ;) 


Alltså dom gör sig jättebra som ett husdjur om man inte tänker avla osv.. Men för mig personligen går charmen med defekter bort helt även om jag håller med att det finns riktigt snygga jaguarer! :-) 
Dom brukar fungera ungefär som helt friska ormar, vad jag hört :-) men som sagt är jag mer för lokaliteter, normalfärgade. Men håller någon morf själv så finns såklart undantag ;-) det finns såklart många jaguarer som är helt fri från defekter också, men bra att vara medveten om att just den genen är hårt drabbad av diverse defekter av lång avel .

44
17
Pluraz:

Jonas_ skrev:


Alltså dom gör sig jättebra som ett husdjur om man inte tänker avla osv.. Men för mig personligen går charmen med defekter bort helt även om jag håller med att det finns riktigt snygga jaguarer! :-) 
Dom brukar fungera ungefär som helt friska ormar, vad jag hört :-) men som sagt är jag mer för lokaliteter, normalfärgade. Men håller någon morf själv så finns såklart undantag ;-) det finns såklart många jaguarer som är helt fri från defekter också, men bra att vara medveten om att just den genen är hårt drabbad av diverse defekter av lång avel .



Ah okej, då förstår jag! :) 

Har du något förslag på någon annan art som vi inte nämnt redan som är värd att kolla på i mitt fall? Var inne och snokade på din profil och förstod att du har haft en del olika reptiler... :D 


28
12
ontheprowl:
Funderat på grässnok eller någon bambusnok? De uppfyller flera av dina
önskemål, förutsatt att du tycker de är snygga förstås, det är ju subjektivt. Men aktiva, trädlevande är de:)

44
17
Pluraz:
ontheprowl skrev:
Funderat på grässnok eller någon bambusnok? De uppfyller flera av du är önskemål, förutsatt att du tycker de är snygga förstås, det är ju subjektivt. Men aktiva, trädlevande är de :)


Ska kolla upp de! Tack för tipset
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild