Skivmaterial

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

375
251
Doxster:

Nu är det dags för mig att bygga nya terrarien, de gamla är till åren och efter flytt är dom inte längre optimala i nya rummet.

När det kommer till skivmaterial, sist använde jag OSB och körde våtrumsfärg på och det har fungerat relativt väl. Det som retar mig är ojämnheterna i ytan, stora ormar skiter ibland upp på väggarna... Ett as att rengöra tack vare strukturen i skivan.

Som jag ser det är mina alternativ att antingen köpa OSB igen, pga priset, och sen spackla skivorna så att dom blir jämna. Men det känns som ett jääääkla jobb och dessutom så kostar ju spackel en del. Vet inte ens vilket spackel man skulle använda till träskivor?

Eller så kör jag på t ex konstruktionsplywood som är slät, till en högre kostnad.

Finns det fler alternativ som jag missar? Formplyfa vill jag inte använda, och jag försöker som alla andra hålla nere priset på burkarna då det är 12st som ska byggas.

Tacksam för era insikter och erfarenheter!


2966
1644
Hoggaforfan:
Handspackel 10L för 179:- på Byggmax, lite osäker på mängden som går åt men jag tror inte det är enorma mängder. Det viktigare i så fall är en bra lack, ju halare det är desto enklare att rengöra. Har du ett gäng städare i burkarna så gör det inget att lite skit är kvar, plocka de stora klumparna räcker

375
251
Doxster:
Hoggaforfan skrev:
Handspackel 10L för 179:- på Byggmax, lite osäker på mängden som går åt men jag tror inte det är enorma mängder. Det viktigare i så fall är en bra lack, ju halare det är desto enklare att rengöra. Har du ett gäng städare i burkarna så gör det inget att lite skit är kvar, plocka de stora klumparna räcker


Kollade lite på det och uppskattad åtgång ska ligga på 0.3L/m2. Nu har jag inte räknat på exakt m2 men det är rätt rejäla byggen så jag tror att det är fler kvadratmeter än man tror. 

Frågan är om det inte är rimligare att gå på konstruktionsplywood ändå. Slippa spackla alla skivor är en rätt stor tidsvinst. Lack har jag inte använt i de befintliga terrarierna, förslag på lack som djuren klarar av?

2966
1644
Hoggaforfan:
Doxster skrev:


Kollade lite på det och uppskattad åtgång ska ligga på 0.3L/m2. Nu har jag inte räknat på exakt m2 men det är rätt rejäla byggen så jag tror att det är fler kvadratmeter än man tror. 

Frågan är om det inte är rimligare att gå på konstruktionsplywood ändå. Slippa spackla alla skivor är en rätt stor tidsvinst. Lack har jag inte använt i de befintliga terrarierna, förslag på lack som djuren klarar av?

Vattenbaserad epoxylack, tyvärr kostar det en del men gör det vattentätt med. Egentligen borde det räcka med OSB om du väljer epoxylack men testa först om det blir aktuellt.

Kan vara värt att testa denna: www.biltema.se/bygg/farg/sprayfarger/hobbyfarg-h20-2000036384
Tyvärr hittar jag ingen säkerhetsdatablad men varningarna pekar på drivgasen och oftast så är det eventuella lösningsmedlen i färger etc som är det farliga.

120
59
xTheod:
Tycker du ska köra formplyfa ändå. Kostnaden för skivor och färg/lack blir väl typ densamma som en formplyfa om man använder bra grejer?

375
251
Doxster:
xTheod skrev:
Tycker du ska köra formplyfa ändå. Kostnaden för skivor och färg/lack blir väl typ densamma som en formplyfa om man använder bra grejer?


Formplyfa har ju fantastiska egenskaper, men jag gillar verkligen inte färgen tyvärr.

Det lutar åt konstruktionsplywood och våtrumsfärg.

2966
1644
Hoggaforfan:
Doxster skrev:


Formplyfa har ju fantastiska egenskaper, men jag gillar verkligen inte färgen tyvärr.

Det lutar åt konstruktionsplywood och våtrumsfärg.

Finns andra färger än den bruna men kan vara svår att få tag i. 
www.xlbygg.se/vaxholm/sortiment/skivmaterial/plywood/formplywood-wisa-120g-ljus-gj-5ggr-7ply-12x1200x2500-2783
www.xlbygg.se/vaxholm/sortiment/skivmaterial/plywood/formplywood-spruce-wisa-form-ljusbrun-12x1200x2500mm-3m2-2747

Alt kan man slipa utsidan och måla eller sätta fast ett lager panel

143
154
TerraBygg:
Doxster skrev:


Formplyfa har ju fantastiska egenskaper, men jag gillar verkligen inte färgen tyvärr.



Formplywooden finns i en mängd nyanser, denna ljusa tycker jag kan bli snygg på terrarie.


375
251
Doxster:
Jag hittar bara den vanliga färgen när jag söker på de större butikernas hemsidor, och redan där är priset tyvärr för högt. 12 terrarien och uppskattningsvis 2.5-3 stora skivor per terrarie blir ganska kännbart för ekonomin. Men jag uppskattar tipsen!

För framtida referens, vilka affärer har de andra färgerna?

5061
3826
Tropfrog:

Doxster skrev:
Jag hittar bara den vanliga färgen när jag söker på de större butikernas hemsidor, och redan där är priset tyvärr för högt. 12 terrarien och uppskattningsvis 2.5-3 stora skivor per terrarie blir ganska kännbart för ekonomin. Men jag uppskattar tipsen!

För framtida referens, vilka affärer har de andra färgerna?


De större (svenska) byggvarukedjorna kan säkert ta hem. Lite värre är det nog hos de utrikiska billighetskedjorna, men ändå värt att höra med dem.

MVH
Magnus

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild