Kaos vid gränsen (Tyskland/Danmark)?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:
Tropfrog skrev:
Ja, ganska så tydligt tycker jag att det är att mer än en djurägare är drabbad. Det ökar ju schansen att någon orkar överklaga. En sån konfiskering kommer med största sannolikhet inte att hålla i EU domstolen.

Undrar om shf kan/vill stötta i en överklagan? Det är åtminstone något som de drabbade borde undersöka.

Mvh
Magnus 


Medlemmar ur SkHF är inblandade och försöker hjälpa de som fått sina djur beslagtagna. Jag personligen har inte varit i kontakt med dessa personer. Jag har som mest fått andrahands och tredjehandsinformation.

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:
Kulla skrev:
Nellyniklas , kan du inte lägga upp svaret här när du får dem? Intressant att få reda på hur dom står till svars för sitt minsta sagt idiotiska beteende! Då djur för flera tusen har avlivats!


Givetvis kommer jag informera vad som sägs. Än så länge är mycker okänt kring händelsen, mycket spekulationer, mycket info från en kompis kompis. Ingen vet med säkerhet än om Tullverket har agerat fel eller inte. Sitt lugnt i i båten så återkommer jag eller annan med mer information.

Vad gäller avlivning så vill jag minnas att det är en annan instams som gör det och inte Tullverket. Det bör funka precis som den  razzia dom gjordes på Sjelland för en vecka sedan, då polis beslagtog 45 giftiga ormar. Dessa skickades till Zoo för att hanteras där.

40
43
Kulla:
NellyNiklas skrev:


Givetvis kommer jag informera vad som sägs. Än så länge är mycker okänt kring händelsen, mycket spekulationer, mycket info från en kompis kompis. Ingen vet med säkerhet än om Tullverket har agerat fel eller inte. Sitt lugnt i i båten så återkommer jag eller annan med mer information.

Vad gäller avlivning så vill jag minnas att det är en annan instams som gör det och inte Tullverket. Det bör funka precis som den  razzia dom gjordes på Sjelland för en vecka sedan, då polis beslagtog 45 giftiga ormar. Dessa skickades till Zoo för att hanteras där.



Jag har pratat direkt med killen i fråga jag pratar om så inte vidare mycket spekulationer från min sida.

Sen att tullverket kommer avvliva ormarna på plats har jag väldigt svårt att se sålänge dom inte har en veterinär på plats men det ser jag oxå som problematiskt så som du säger så görs det garanterat av annan instans! 

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:
Kulla skrev:



Jag har pratat direkt med killen i fråga jag pratar om så inte vidare mycket spekulationer från min sida.

Sen att tullverket kommer avvliva ormarna på plats har jag väldigt svårt att se sålänge dom inte har en veterinär på plats men det ser jag oxå som problematiskt så som du säger så görs det garanterat av annan instans! 


Har din kontakt fått veta varför hans djur beslagtogs? Tullverket måste ju protokollföra beslaget och åberopa vilket regelbrott som gjorts. 

5088
3861
Tropfrog:
NellyNiklas skrev:
Enligt oidentifieradekällor rykten så har det tidigare var så att Tullverket vid gränsen har gett ett muntligt "OK". Dock är frågan obesvarad för tillfället om det behövs transporttillstånd genom DK eller inte. Olika källor hävdar olika. OM (notera OM) det har behövts ett sådant sedan år tillbaka (jag tänker sedan införseln av förbudet mot giftormshållning i DK 2014 eller vad det nu var) så har tullverket inte gjort fel. Snarare att de gjort fel tidigare genom att se mellan fingrarna. Visar det sig att något sådan tillstånd inte existerar så ligger det en hund begraven någonstans. Kan vara en misstolkning, medveten eller omedveten, av lagen från Tullverkets sida.

För stunden är det egentligen ingen som vet med säkerhet vad som gäller. Det är vad jag mfl. försöker göra. Jag har dock fått hänvisning till dokument hos Justitiedepartimentet och jag försöker reda ut vad som står i dessa.

En sak är dock klart, och det tåls att upprepas. Det är köparens/importörens/exportörens ansvar att ta reda på vilka regler gäller samt att följa dessa.




Om det är så att de tagit djuren för att transporttörtillstånd saknas så är det nog en knivigare situation. Transportörtillståndet är enhetligt för hela Europa och våra djur finns varken i listan över vad som kräver transporttörstillstånd eller i listan för undantag. Om jag skall hämta djur i Hamm så kommer jag nog offra tid och pengar på att skaffa ett tillstånd, så slipper man fastna i byråkratin.

Men i detta fallet låter det onekligen som att det har samband med den konfiskering som grordes för en månad sedan i Danmark. Tullen har väl fått muntligt uppdrag att stoppa giftiga ormar vid gränsen och missat att de faktiskt inte har mandat att stoppa transporter av djur från Tyskland till Sverige. Jag tror och hoppas att detta löser sig innan de avlivas.

MVH
Magnus

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:
Tropfrog skrev:




Om det är så att de tagit djuren för att transporttörtillstånd saknas så är det nog en knivigare situation. Transportörtillståndet är enhetligt för hela Europa och våra djur finns varken i listan över vad som kräver transporttörstillstånd eller i listan för undantag. Om jag skall hämta djur i Hamm så kommer jag nog offra tid och pengar på att skaffa ett tillstånd, så slipper man fastna i byråkratin.

Men i detta fallet låter det onekligen som att det har samband med den konfiskering som grordes för en månad sedan i Danmark. Tullen har väl fått muntligt uppdrag att stoppa giftiga ormar vid gränsen och missat att de faktiskt inte har mandat att stoppa transporter av djur från Tyskland till Sverige. Jag tror och hoppas att detta löser sig innan de avlivas.

MVH
Magnus


Du förstår problemet. Det är så mycket olik inforamtion och påståenden som surrar omkring utan källhänvisning och det är svårt att få rätsida på det som hänt och varför. 

Jag kan absolut se en koppling mellan detta och det tillslaget på Jylland i feb. som du hänvisar till (tror jag), och DK har ju ett giftormsförbud sedan några år tillbaka. Om tullen tolkat att det även gäller transport genom landet eller ej återstår att se. 

107
203
wadsju:
Jag var en av dom som blev stoppad i tullen påväg hem ifrån Hamm. 
Hade alla papper iordning samt import av fler djur än 5 till Sverige men inga papper från danska myndigheter. Men oavsett om jag hade haft eller ej så påstod dom tulltjänstemännen som jag hade kontakt med att det ej spelade någon roll för det finns inget sådant intyg. 
Olagliga djur i Danmark är olagliga och fanns inget sätt att transportera dom genom landet. ( Skriver bara vad dom sa har även jag kontaktat danska instanser för att få klarhet i detta. )

Så dom ville beslagta två av ormarna jag hade med ( Kopparhuvud samt nätpyton ).

Men jag sa dom va tvunga att ha något att hänvisa till mer än deras ord för att jag skulle köpa det , väntade på det i 2h och när dom sen kom tillbaka efter överläggande så fick jag två alternativ 

1: Böter samt att djuren skulle beslagtas , inget om någon veterinär / Zoo eller något.
2: Ta färjan tillbaka till Tyskland och ta direkt färja till Sverige.

Valde alternativ 2 såklart för ville inte riskera djurens liv.


Men vet dom som ej fick något alternativ , samt inga papper på vad som beslagtagits eller vilka paragrafer dom brutit mot osv.
Sen va där minst en som hade både skallror och nät med sig som fick skallrorna beslagtagna men kom igenom med näten..
Vilket känns väldigt märkligt...

Allt som allt så känns det väldigt ostrukturerat och som att detta va någon nödlösning för att rätta till något efter tillslaget härom veckan.

Återstår att se vad alla olika instanser har att säga kring saken.

/ Johan

5088
3861
Tropfrog:
Tja myndigheter som normalt sett jobbar med lagar och regler skall visa handlingskraft när det råder moralpanik. Hoppas verkligen att beslagen dokumenterats och det finns kvitton. Ty utan det kommer de undan med denna regelvidriga behandling.

Mvh
Magnus 

40
43
Kulla:
wadsju skrev:
Jag var en av dom som blev stoppad i tullen påväg hem ifrån Hamm. 
Hade alla papper iordning samt import av fler djur än 5 till Sverige men inga papper från danska myndigheter. Men oavsett om jag hade haft eller ej så påstod dom tulltjänstemännen som jag hade kontakt med att det ej spelade någon roll för det finns inget sådant intyg. 
Olagliga djur i Danmark är olagliga och fanns inget sätt att transportera dom genom landet. ( Skriver bara vad dom sa har även jag kontaktat danska instanser för att få klarhet i detta. )

Så dom ville beslagta två av ormarna jag hade med ( Kopparhuvud samt nätpyton ).

Men jag sa dom va tvunga att ha något att hänvisa till mer än deras ord för att jag skulle köpa det , väntade på det i 2h och när dom sen kom tillbaka efter överläggande så fick jag två alternativ 

1: Böter samt att djuren skulle beslagtas , inget om någon veterinär / Zoo eller något.
2: Ta färjan tillbaka till Tyskland och ta direkt färja till Sverige.

Valde alternativ 2 såklart för ville inte riskera djurens liv.


Men vet dom som ej fick något alternativ , samt inga papper på vad som beslagtagits eller vilka paragrafer dom brutit mot osv.
Sen va där minst en som hade både skallror och nät med sig som fick skallrorna beslagtagna men kom igenom med näten..
Vilket känns väldigt märkligt...

Allt som allt så känns det väldigt ostrukturerat och som att detta va någon nödlösning för att rätta till något efter tillslaget härom veckan.

Återstår att se vad alla olika instanser har att säga kring saken.

/ Johan



Sjukt tråkigt att höra Johan. Låter helskumt hela processen du/ni gått igenom. Men skönt du steppade fram för dom flesta i denna tråd verkade tro att folk snackade skit om vad som faktiskt hänt för man inte ville droppa andras namn osv! 

Hoppas på rätsida på det hela för hur som haver så är det något som inte stämmer. Att du fick alternativ och inte dom andra och att din nät inte gick igenom men någon annans gjorde. 

429
254
JACLAR123:
Jag var i Hamm och blev tullad i Danmark!
(Allt jag skriver är från vad jag har hört samt vad som hände i helgen) 

Genom att Danmark har beslagtagit fler personer i Danmark på giftormar så var det fler resuser på plats under Hamm-helgen. 

Allt började med att berätta vad för reptiler det finns i friggolådorna. Genom att vi var ärliga med vad vi hade i våra lådor så fick vi två alternativ. 
Alternativ 1: De avlivar alla djur som är förbjudna (Giftormar och ormar som blir över tre meter) 
Alternativ 2: Vi får vända och åka färjan tillbaka till Tyskland och åka direkt till Svergie. 
Vi valde alternativ 2. 
OBS! Vi hade importillstånd, alla papper med mera men spelar ingen roll i Danmark...

Resultatet blev 30+ timmar hemfärd till Sverige. 
Vår minibuss hade kobror, skalleormar, mambor, anakondor och tigerpyton. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild