Tips till pilgiftgrodor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
ltlinus:
Hej jag har byggt ett vivarium och funderat på att skaffa pilgiftgrodor. Jag har aldrig haft grodor förut och skulle upp skatta lite tips och kanske tips på nån bra nybörjare groda. Så här ser det ut tack redan nu :)

5061
3824
Tropfrog:
Med de måtten så bör du välja en groda som är så marklevande som möjligt.

Den bästa nybörjararterna på marken är:

Dendrobates leucomelas. Går bra i grupp och förlåtande för slarv med miljön. Mer än en hona kommer att leda till att de äter varandras ägg. En av de modigare grodorna som man ser framme ofta. De kan till och med kräva en torrare period för att komma i lekform. De sjunger mysigt vid lek, väldigt känsliga familjemedlemmar kan finna det störande. De finns bara i olika varianter av gul-svart.

Dendrobates tinctorius. Bör hållas i par då honorna gärna bråkar. Grupp med en hona och flera hanar är möjligt. De är nästan lika modiga som leucomelas.  De har en nästan ohörbar sång. Finns många trevliga lokaliteter med stor variation i färg. Varianten azureus är oerhört populära bland alla från nybörjare till avancerade.

Sen en liten bubblare om man inte har något emot högljudda grodor:

Epipedobates Anthony. Trivs bra i stora grupper oavsett könsfördelningen. Oerhört produktiva och därmed ofta billiga.

Mvh
Magnus 

49
51
jsl:
Phyllobates terribilis skulle jag rekommendera. De är väldigt orädda och går bra att ha i grupp och de äter även lite större foder som tex husflugor.

3
1
ltlinus:
Tack så mycket för svaren!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild