Odla foderinsekter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

12
2
Puffe:
hej!

jag har tre insektsätande ödlor och känner att det kanske vore en bra idé att odla egna insekter.

det står mellan syrsor eller blaptica dubia. Har läst endel över internet men vill gärna ha tips och erfarenheter av er.
jag är van vid syrsor men är trött på allt hoppande, av den anledningen tänker jag att dubiorna kanske är smidigare att hantera? Jag vill kunna böka omkring i boxen utan att det hoppar kryp åt alla håll med andra ord (är opraktiskt nog för äcklad för att klara av det).
hoppar/flyger dubiorna? Dom blir ju rätt stora, är dom passande foder till leopardgeckos och ögonfransgeckos? Har aldrig matat med kackerlackor förr..
har förstått att man kan hålla dom i en större petbox med äggkartonger men förstår inte riktigt hur man lyckas med äggläggningen, behövs en fuktigare del eller liknande? Man vill ju inte riskera invassion heller.
och rent näringsmässigt, syrsor eller kackerlackor?

är intresserad av era tankar och erfarenheter :)

28
12
ontheprowl:
Kackisar alla dar i veckan! De hoppar inte och dubia kan inte flyga. Framförallt luktar de inte så illa som syrsor gör och så håller de tyst :)

Jag gillar egentligen inte dubia för att de har en tendens att spela död och gräva ner sig i substratet. Lateralis tycker jag bättre om. De håller sig i lagom storlek och sprattlar ordentligt när man matar med dem. Tror det spelar mindre roll med ödlor men spindlar reagerar inte alltid på dubia.

Det finns skötselråd för dubia här på terrariedjur under övrigt, där står det om avel, det är enkelt. Mycket enklare än med syrsor :)

5088
3861
Tropfrog:
Dubia lägger inte ägg, de har ootheca.

Mvh
Magnus

154
87
MaryJanee:
Puffe skrev:
hej!

jag har tre insektsätande ödlor och känner att det kanske vore en bra idé att odla egna insekter.

det står mellan syrsor eller blaptica dubia. Har läst endel över internet men vill gärna ha tips och erfarenheter av er.
jag är van vid syrsor men är trött på allt hoppande, av den anledningen tänker jag att dubiorna kanske är smidigare att hantera? Jag vill kunna böka omkring i boxen utan att det hoppar kryp åt alla håll med andra ord (är opraktiskt nog för äcklad för att klara av det).
hoppar/flyger dubiorna? Dom blir ju rätt stora, är dom passande foder till leopardgeckos och ögonfransgeckos? Har aldrig matat med kackerlackor förr..
har förstått att man kan hålla dom i en större petbox med äggkartonger men förstår inte riktigt hur man lyckas med äggläggningen, behövs en fuktigare del eller liknande? Man vill ju inte riskera invassion heller.
och rent näringsmässigt, syrsor eller kackerlackor?

är intresserad av era tankar och erfarenheter :)


Skaffa ryssar

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Som redan nämnt så har dubia extremt många fördelar, framförallt om man ska odla själv. Fullvuxna dubia-kackerlackor är för stora för att ögonfransgeckos eller leopardgeckos ska kunna äta, men då kackerlackorna inte är kannibalistiska (som syrsor är) så kan du ha alla storlekar av dem i samma behållare.

Hanarna har vingar, och jag har hört att någon sett dem flyga men det är aldrig något jag själv har sett. En del kör t.o.m behållare utan lock så de är inte speciellt rymningsbenägna, till skillnad från syrsor.

De lägger inte äggen utan har en äggkapsel som honan bär på (internt) och ungarna "föds levande". Du behöver inget extra än kanske möjligtvis lite värme (beroende på hur kallt du har det i bostaden).
Att få för många är nog inget problem, då är det bara att sälja.

Mitt tips skulle vara att köpa en grupp med vuxna djur samt ett par hundra av "rätt" storlek (runt 1-2cm) som du kan använda som foder tills de vuxna kommit igång och börjat producera.

Du har även ett skötselråd om du inte redan sett det:
www.terrariedjur.se/caresheet/other/b_dubia


Som en sista punkt skulle jag nog avråda angående ryska kackerlackor som MaryJanee tipsar om, även om det är ett bättre foder än dubia-kackerlackor. Ryska kackerlackor är väl inget man vill få lös i huset direkt. 


12
2
Puffe:
Verkar som att dom flesta röstar på dubia. Det tycker jag låter bra, förutom att jag inte kan mata med dom största. Blir det inte många som går till spillo? Eller är dom kortlivade i vuxenstadiet i alla fall?
Ska nog beställa ett testgäng och kolla så att ödlorna vill ha dom :) hittade jättebra skötselråd här, tack!

154
87
MaryJanee:

anders skrev:
Som redan nämnt så har dubia extremt många fördelar, framförallt om man ska odla själv. Fullvuxna dubia-kackerlackor är för stora för att ögonfransgeckos eller leopardgeckos ska kunna äta, men då kackerlackorna inte är kannibalistiska (som syrsor är) så kan du ha alla storlekar av dem i samma behållare.

Hanarna har vingar, och jag har hört att någon sett dem flyga men det är aldrig något jag själv har sett. En del kör t.o.m behållare utan lock så de är inte speciellt rymningsbenägna, till skillnad från syrsor.

De lägger inte äggen utan har en äggkapsel som honan bär på (internt) och ungarna "föds levande". Du behöver inget extra än kanske möjligtvis lite värme (beroende på hur kallt du har det i bostaden).
Att få för många är nog inget problem, då är det bara att sälja.

Mitt tips skulle vara att köpa en grupp med vuxna djur samt ett par hundra av "rätt" storlek (runt 1-2cm) som du kan använda som foder tills de vuxna kommit igång och börjat producera.

Du har även ett skötselråd om du inte redan sett det:
www.terrariedjur.se/caresheet/other/b_dubia


Som en sista punkt skulle jag nog avråda angående ryska kackerlackor som MaryJanee tipsar om, även om det är ett bättre foder än dubia-kackerlackor. Ryska kackerlackor är väl inget man vill få lös i huset direkt. 


Anders, nu förstörde du allt det roliga :(

Nä skämt osido, ryssar har både för och nackdelar, det är som Anders sa bättre foder än dubia på många olika sätt, näringsinnehållet är bättre, dom förökar sig oerhört snabbt, dom ställer inga större krav på värme och fukt, dom gräver inte ner sig eller hoppar iväg och det är ingen risk att dom tex käkar upp spindlar och skorpioner som ömsar vilket både dubia och syrsor gör. Seeeeen finns ju den lilla nackdelen med att dom förökar sig i rumstemperatur ;) Är man noga med sin odling och har tätade terrarie där dom inte kan ta sig ut, så är dom några av dom bästa foderinsekterna som finns. Men råkar du få några som springer löst hemma så kan det bli jobbigt om dom börjar föröka sig. (talar av egen erfarenhet).

Lyckas några rymma så är det viktiga att inte bara skita i dom, sätt ut en klisterfälla runt den varmaste platsen i rummet och håll rent från matrester och dyl så är dom snabbt infångade.


12
2
Puffe:
Ska kolla upp ryssarna också. Kom att tänka på med dubia framför allt, om man slänger in ett gäng i terrariet som inte äts direkt, det finns väl ingen risk att dom ger sig på ödlorna?

5088
3861
Tropfrog:
Puffe skrev:
Ska kolla upp ryssarna också. Kom att tänka på med dubia framför allt, om man slänger in ett gäng i terrariet som inte äts direkt, det finns väl ingen risk att dom ger sig på ödlorna?



Inte djuren. Men jag har läst att de kan ge sig på växter. Personligen tror jag att det bara rör sig om växter i väldigt dåligt skick som förmodligen inte klarat sig ändå. Men väl värt att kalkylera risken. Syrsor däremot är riktigt elaka mot växter så inte bättre det.

Mvh
Magnus 

144
82
javan:
Tropfrog skrev:



Inte djuren. Men jag har läst att de kan ge sig på växter. Personligen tror jag att det bara rör sig om växter i väldigt dåligt skick som förmodligen inte klarat sig ändå. Men väl värt att kalkylera risken. Syrsor däremot är riktigt elaka mot växter så inte bättre det.

Mvh
Magnus 


Dubia ger sig på mycket i brist på annan föda. Har sett dom tugga i sig frigolit, bark och även växter.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild