Majsorm spytt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
35
41
Lilja:
Hej,

Upptäckte nu på morgonen att min majsorm har spytt någon gång under natten.

Bakgrund:
Majsormen är född i oktober, ca 40cm lång, "vanlig" färgteckning. Jag köpte den för ca 3v sen och jag har matat den totalt 3ggr. Den är väldigt skygg och är inte så sugen på att ta pinkisar från pincett så jag har kört på knepet jag läst här med toarulle vilket fungerat finfint de 2 första gångerna, på morgonen har röret varit tomt. Ormen har bajsat som den ska och ömsat fint 1 gång.

Nu sist (Onsdag 20/2, kl. 20) hade jag ingen toarulle så jag hackade några hål i en äggkartong och lät pinkisen ligga där i. På torsdag vid 10 kollade jag till äggkartongen och då låg ormen där i och pinkisen var borta. Jag tippade försiktigt ut ormen för att blod från pinkisen inte skulle skapa bakteriehärd och ormen ringlade tillbaka in i sitt favoritgömställe. Därefter fick ormen vara ifred resten av dagen.

Terrariet: 45x45x60. 31C på varma sidan, 25.5 på kalla. Gömställe på båda sidor och ormen föredrar gömstället på kalla delen. Nattemp: 25 på varma och 22 på kalla.

Det här är min första orm så jag är stressad över att jag på något vis gör något fel och efter att ha googlat är jag ännu mer stressad över att ormen kan ha dragit på sig något skit.


Vad säger ni rutinerade:
Skulle störningen vid 10 kunna påverka ormen så att den spyr tidigast 14h senare?
Ser ni något uppenbart fel i min terrarie-setup?
Jag tänkte försöka mata henne igen på måndag och OM hon spyr upp igen spara klumpen och ta henne till veterinär. Något annat jag bör tänka på?

Tacksam för svar!

40
43
Kulla:
Veterinär låter överkurs för att ormen spytt en gång. Jag ser inga problem med din setup i terrariumet alls. Låt den vara , ingen onödig hantering (vilket brukar förekomma frenetiskt) Så ska du se att ormen behåller nästa byte! 

Förstår din oro men är det en engångsförtelse så skulle jag andas ut och låta ormen vara bara och återkomma om fler eventuella såna här problem uppstår! 

Det jag skulle prova är att eventuellt minska gömställen på svala sidan då värme hjälper dom små maskarna med matsmältningen eller rättare sagt är beroende av den! 

Mvh

Medlem i SkHF
35
41
Lilja:
Kulla skrev:
Veterinär låter överkurs för att ormen spytt en gång. Jag ser inga problem med din setup i terrariumet alls. Låt den vara , ingen onödig hantering (vilket brukar förekomma frenetiskt) Så ska du se att ormen behåller nästa byte! 

Förstår din oro men är det en engångsförtelse så skulle jag andas ut och låta ormen vara bara och återkomma om fler eventuella såna här problem uppstår! 

Det jag skulle prova är att eventuellt minska gömställen på svala sidan då värme hjälper dom små maskarna med matsmältningen eller rättare sagt är beroende av den! 

Mvh



Tack för svar!
Jag ska dra ner hanteringen till ett absolut minimum även om den med handen på hjärtat varit låg innan (1 gång, 3-4min i måndags). Jag testar även att byta plats på gömställena vid nästa matning då det är krokbark och kanske det är formen på favoritstället som gör att hon väljer det och inte temperaturen.

Återkommer med uppdatering.

Edit: Ska vänta minst 1v innan jag testar att mata henne igen.

39
10
R3P71LN03RD:
Lilja skrev:



Tack för svar!
Jag ska dra ner hanteringen till ett absolut minimum även om den med handen på hjärtat varit låg innan (1 gång, 3-4min i måndags). Jag testar även att byta plats på gömställena vid nästa matning då det är krokbark och kanske det är formen på favoritstället som gör att hon väljer det och inte temperaturen.

Återkommer med uppdatering.

Edit: Ska vänta minst 1v innan jag testar att mata henne igen.


Hej!

Ville bara skriva att det kan vara bra att vänta ett par (~2) veckor med nästa matning, för säkerhets skull. När en orm spyr, är det ofta lite traumatiskt i bemärkelsen att de kan få sår i halsen, dels av magsyran och dels av bytet som kommer upp åt fel håll. Därför kan det vara bra att vänta lite extra tills nästa matning, så att såren får läka ordentligt och inte råkar skrapas upp igen av ett nytt byte. Men i övrigt är det ingen fara om en orm spyr någon enstaka gång - kanske blev hon stressad av något eller så var bytet lite stort. Eller så var det något helt annat. Hursomhelst ingen fara på taket, vänta ett par veckor bara så kommer hon hinna repa sig fint :)

Medlem i SkHF
35
41
Lilja:
R3P71LN03RD skrev:


Hej!

Ville bara skriva att det kan vara bra att vänta ett par (~2) veckor med nästa matning, för säkerhets skull. När en orm spyr, är det ofta lite traumatiskt i bemärkelsen att de kan få sår i halsen, dels av magsyran och dels av bytet som kommer upp åt fel håll. Därför kan det vara bra att vänta lite extra tills nästa matning, så att såren får läka ordentligt och inte råkar skrapas upp igen av ett nytt byte. Men i övrigt är det ingen fara om en orm spyr någon enstaka gång - kanske blev hon stressad av något eller så var bytet lite stort. Eller så var det något helt annat. Hursomhelst ingen fara på taket, vänta ett par veckor bara så kommer hon hinna repa sig fint :)


Tack för svar!

Ja, jag såg att man bör vänta innan man testar igen (trots att jag instinktivt vill testa tidigare) så det var därför jag ändrade till ~1v. Men då väntar jag >2v istället och håller tummarna!

Medlem i SkHF
35
41
Lilja:
Uppdatering:

Några dagar efter posten städade jag ur terrarium och möblerade om så hon skulle få maximal stressfri period innan nästa matförsök.

Hon blev som förbytt; I början föredrog hon att gömma sig under favoritbarken som nu låg på varma sidan men nu har hon fattat tycke för att sova i grengömstället som är ungefär mitt i gradienten. Varje kväll har hon varit ute på upptäcksfärd vilket hon inte alls gjorde tidigare (såg henne i princip aldrig).

I förrigår ställde jag in en liten burk med ett pinkishuvud som var borta 20min senare och jag har inte sett några spår efter spya än så jag är försiktigt optimistisk.

Så, en erfarenhet rikare.

Tack för hjälpen ni som svarade. Känns tryggt att veta att forumet har ens rygg om (när) andra konstigheter sker.

953
1840
peter54:
En liten snok som spyr upp brukar kunna förklaras med att det har varit för kallt i terrariet efter matning, eller att ormen är i dåligt fysiskt skick så den inte har nog med lagrad energi att spjälka bytet. I det första fallet höjer man temp, i alla fall efter matning. I det andra går man tillbaka till mindre byten och ökar i takt med att man ser att ormen behåller maten.

Det finns också risk för salmonella i ormen, det kan yttra sig så, men det är ovanligt nuförtiden med terrarieuppfödda djur. Förr när det förekom mycket vildfångat, var det vanligt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild