Obducera orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

229
124
CJBReptiles:

Hej. För Några dagar sen så dog en av mina smaragdboer endast 8 år gammal. Jag vet inte varför och hon har inte visat något tecken på sjukdom. Bukröta, munröta och RI är till 99% uteslutet.

Så ikväll tänkte jag öppna upp henne och därför undrar jag om någon här har några tips på vad jag bör titta efter då jag aldrig gjort detta tidigare. 

Allt kommer självklart att filmas och läggas upp här när allt är klart.

Mvh Carl-Johan


1662
779
fluffis:

Tråkigt att din orm dog. Hur gamla brukar den arten bli?

Det var modigt att du vill öppna henne. Det hade jag inte vågat men jag är ganska blödig och tycker det är hemskt nog när ormar dör.

Varför ska du öppna ormen om du inte vet vad du ska kolla efter? Inom 3 dygn bör det ske för organen börjar ruttna ganska fort. Varför inte lämna in den till en veterinär istället? Gör de inte det själv så kan de skicka iväg organ för analys men det är kanske svårt när man inte riktigt vet vad man ska gå på.

ddr:

Vad förväntar du dig att hitta?
Skicka in den till SVA istället, Dom kan sin sak..


229
124
CJBReptiles:

De kan bli upp till 25 år gamla. Hon har förvarats i frysen så hon har inte börjat ruttna än.

Jag hoppas på att hitta en inre blödning, infekterade organ eller ruttnande "ägg" då det aldrig blev någonting efter parning.

Jag gör det också för att lära mig mer om ormars anatomi och ser detta som en möjlighet. Hittar jag inget så kanske någon som ser filmen gör det.


Medlem i DHF
1082
772
Westman:

säger som ddr

känns som att  det är en grej för SVA


508
304
Jonas77:

Hej, jag har skurit i alla former av herptiler under min biologiutbildning, och jag kan säga att jag skulle inte kunna säga mycket alls om jag skar upp ormen. SVA är världsledande, och en hel del av en "obduktion" är inte visuell, utan en hel del lab-analys. Vill du verkligen få något svar så fryser du in den direkt, om du inte bor nära, och låter dem göra jobbet.


229
124
CJBReptiles:

Jag får hoppas att det är någonting synligt/uppenbart fel. En obduktion kostar ju ett par tusen och lab-proven kostar nog lite det med. Jag gör det mest själv för att se hur ormen ser ut invändigt. Hoppas på det bästa men finner jag inga svar så gör jag inte det och nöjer mig så.

Tack för svaren


229
124
CJBReptiles:

Jag fann gamla ägg i henne. Troligtvis det som var dödsorsaken.


229
124
CJBReptiles:


142
5
JulefridHosOnkel:

Mycket bra film! Där lärde man sig lite. Sen kunde man ju inte undgå rubriken till höger om äggen, som bjöd på en hel del humoristiska absurda associationer.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild