Phelsuma skygg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

256
35
huckerby:
Hej

Satte ihop 2st Phelsuma Laticauda för 3-4 dagar sedan. Hona + hane.
Hanen har alltid vart väldigt skygg medan honan tvärsom.
Sedan de sattes ihop så är det samma sak bara det att hanen inte kommer fram överhuvudtaget. Han syns utifrån trycka ihop sig mellan ett bamburör & glaset längst ned i terrariet.
Tidigare var han iaf framme men skrämdes lätt när man kom nära. Var tvungen att gå försiktigt fram & knappt det funkade, men som sagt nu helt borta. Tror inte han ätit el vart framme alls.
Bör jag vara orolig även om det bara gått tre & ett halvt dygn?
Maten är jag inte redan nu orolig än över utan mer själva situationen. Han har flyttat burk en gång tidigare & då vet jag att det tog 1 månad ungefär innan han vågade sig fram mer. Men denna gången steget värre alltså.
Jag menar han måste ju äta ngn gång. Sedan har han aldrig tidigare legat så lågt ner. 1dm från botten ungefär.

Burken är rel stor för dessa två & temp & fukt funkar bra. Mängder av gömställen.
Normalt så vill han ju vara där det är lite varmare upp till i burken. Där han trycker nu är det knappt 25gr

Längst upp har jag 29gr & sedan finns även solplats med ca34gr

Visst kan väl inte den betydligt mindre honan skrämma honom väl? Måste väl vara miljöombytet?

Medlem i SHF
3992
5009
Jonas_:
Hur stort är ett relativt stort terrarium? :-) 

Sen är det jätteviktigt att det är fullt av inredning och gömställen, mycket! En bild kanske hjälper ..

Men har det endast gått några enstaka dagar är det säkert miljöombytet, skulle jag tro. 

256
35
huckerby:
Jonas_ skrev:
Hur stort är ett relativt stort terrarium? :-) 

Sen är det jätteviktigt att det är fullt av inredning och gömställen, mycket! En bild kanske hjälper ..

Men har det endast gått några enstaka dagar är det säkert miljöombytet, skulle jag tro. 


60-45-90
Har efter bilden togs adderat ytterligare ngt bambu verrtikalt samt växter börjat växa lite. Är ruggigt mkt gömställen i bakgrunden, svårt att se på bilden dock, så det är inte problemet. Ok men förhoppningsvis blir han sig själv snart & då endast rädd. Blir ju lite orolig när han är så jäkla skygg som nu. Men du tror inte lill-honan kan skrämma honom väl? :)


388
460
australis66:
huckerby skrev:


60-45-90
Har efter bilden togs adderat ytterligare ngt bambu verrtikalt samt växter börjat växa lite. Är ruggigt mkt gömställen i bakgrunden, svårt att se på bilden dock, så det är inte problemet. Ok men förhoppningsvis blir han sig själv snart & då endast rädd. Blir ju lite orolig när han är så jäkla skygg som nu. Men du tror inte lill-honan kan skrämma honom väl? :)



Där är riktigt mycket öppen yta som du inte utnyttjar än. Ös in med grenar och växter som klättrar osv. 

256
35
huckerby:
australis66 skrev:


Där är riktigt mycket öppen yta som du inte utnyttjar än. Ös in med grenar och växter som klättrar osv. 


Som sagt har adderat ngt men är nöjd som det är. Får växa till sig lite, är väldigt mkt växter som är små men som börjat växa. Tack

Medlem i SHF
3992
5009
Jonas_:
huckerby skrev:


60-45-90
Har efter bilden togs adderat ytterligare ngt bambu verrtikalt samt växter börjat växa lite. Är ruggigt mkt gömställen i bakgrunden, svårt att se på bilden dock, så det är inte problemet. Ok men förhoppningsvis blir han sig själv snart & då endast rädd. Blir ju lite orolig när han är så jäkla skygg som nu. Men du tror inte lill-honan kan skrämma honom väl? :)



Bra att du fyllt på med mer inredning :-)

256
35
huckerby:
Jonas_ skrev:


Bra att du fyllt på med mer inredning :-)


Vad bra att du tycker det. :)
ett extra bambu
är som sagt mkt nöjd med resultatet så nu ändras inte mer.
däremot är där många rankor som börjar växa nu.
men är en annan sa. Kom nyss hem & nu hade han faktiskt bytt plats för första gången. För odlingen i ngt av bamburören vilket är positivt.
de 5 lagomstora syrsorna var uppätna samt mkt bananflugor så tror han ätit. Svårt att se att honan ätit allt men vet ju inte riktigt.
nu är jag inte rädd att han kläms ihjäl där han satt.

256
35
huckerby:
Jonas_ skrev:


Bra att du fyllt på med mer inredning :-)


Tror du förresten att hans skygghet kan påverka så de inte parar sig ngn gång?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:
huckerby skrev:


Tror du förresten att hans skygghet kan påverka så de inte parar sig ngn gång?


Det bör inte vara några problem. När du inte är i närheten ska du se att hanen tar tillfället i akt och vågar sig fram. :)

256
35
huckerby:
anders skrev:


Det bör inte vara några problem. När du inte är i närheten ska du se att hanen tar tillfället i akt och vågar sig fram. :)


Låter tryggt :)
tack för hjälpen!
nu sent ikväll hade han förflyttat sig till toppen av terrariet, fast gömd bakom bambu förstås. Men det går framåt. Jag nojade nog lite tidigt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild