Vad för ödla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
192
361
Thinning:
Petra skrev:
Här är några nytagna bilder ^^

Jag säger Egeisk nakenfingergecko (Mediodactylus kotschyi), hur en säljare kan kalla detta för en fencelizard tycker jag är intressant. Du skrev att ni fick det vetenskapliga namnet, vilket var det?

Medlem i SHF
192
361
Thinning:
Petra skrev:
Hej, min kille köpte en ödla som man trodde var en fence lizard men det är fel art tror vi. 
Är det någon som har en ide om vad detta kan vara för ödla? 
Han ändrar färg från mörk till ljus och kan inte klättra på glas.
Mvh Petra

Var köpte ni ödlan? Mässa, zooaffär eller privat? Vill gärna veta vem som säljer så felaktigt, skicka gärna PM (häng inte ut enskild säljare här).

Med vänlig hälsning, Björn

67
12
Petra:
Thinning skrev:

Jag säger Egeisk nakenfingergecko (Mediodactylus kotschyi), hur en säljare kan kalla detta för en fencelizard tycker jag är intressant. Du skrev att ni fick det vetenskapliga namnet, vilket var det?


Där är han! Vad skönt att läsa att de kan skifta lite färg mm allt stämmer ^^ 

Sceloporus undulatus

Thinning skrev:

Var köpte ni ödlan? Mässa, zooaffär eller privat? Vill gärna veta vem som säljer så felaktigt, skicka gärna PM (häng inte ut enskild säljare här).

Med vänlig hälsning, Björn


Min kille pratade med en kille på en sida som inte hade något med reptiler att göra, han hade köpt en ödla som han nu märkte han inte hade intresse för. Han hade haft den i ca 1 vecka så han frågade om vi ville köpa den av honom då den sprang iväg när han pillade hos den och resten av tiden satt den bara stilla, han hade bara fiskar så han ville testa ha en ödla men nu skulle han köra enbart på fiskar för det var där intresset låg, han har försökt kontakta den han köpte av men får inte kontakt med honom så vet inte ursprunget. 

102
42
BioHazard_89:

Kan det kanske vara en Cyrtopodion kotschyi? De varierar lite i färgerna och vissa har samma eller liknande ryggmarkeringar. Huvudet liknar med.

Edit: Såg precis att Thinning skrivit samma art men med ett annat namn =)


67
12
Petra:
BioHazard_89 skrev:
Kan det kanske vara en Cyrtopodion kotschyi? De varierar lite i färgerna och vissa har samma eller liknande ryggmarkeringar. Huvudet liknar med.

Edit: Såg precis att Thinning skrivit samma art men med ett annat namn =)


Okej ^^ Tack så mycket, du vet inte hur man har de i ett terrarium (värme och luftfuktighet)? 
Kollat runt på hela nätet känns det som även några kompisar blev nyfikna och försökte men hittar inga grader mm. 

5092
3863
Tropfrog:
Petra skrev:

Okej ^^ Tack så mycket, du vet inte hur man har de i ett terrarium (värme och luftfuktighet)? 
Kollat runt på hela nätet känns det som även några kompisar blev nyfikna och försökte men hittar inga grader mm. 


Den här torde vara en ledtråd:

sv.m.wikipedia.org/wiki/Fil:Mediodactylus_kotschyi_distribution.png

Om den stämmer så bör den ha mycket varma sommrar (typ 25-35 grader) och lite svalare vintrar (rumstemperatur räcker nog skulle jag tro). Luftfuktighet, tja borde räcka att spreja försiktigt en gång i veckan.

Men med tanke på det stora utbredningsområdet borde den vara ganska så förlåtande.

MVH
Magnus

102
42
BioHazard_89:

Petra skrev:

Okej ^^ Tack så mycket, du vet inte hur man har de i ett terrarium (värme och luftfuktighet)? 
Kollat runt på hela nätet känns det som även några kompisar blev nyfikna och försökte men hittar inga grader mm. 



Jadu. Vet inget om denna art men hittade en video:  www.youtube.com/watch?v=W48rnaBcmgU

Kanske kan ge någonting i alla fall.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild