Måste man sätta fast värmemattan?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
0
VeronikaS:

Jag har precis köpt en värmematta från Exo Terra (Desert) och jag undrar om man måste sätta fast värmemattan på terrariet? Kan man inte bara låta den ligga under?

Det är ett papper på ena sidan och om man tar bort det så får man fram "klibbet" som limmar fast värmemattan till terrariet. Någon som har testat att inte ta bort det utan bara lägga värmemattan under? 

Och räcker en halv centimeter för att skapa nog med ventilation så terrariet inte spricker?


8
5
mcslowhavetogo:

Hej Veronika. Jag skulle inte rekomendera att klistra fast mattan. Då det är i princip omöligt att få loss den senare ifall du skulle vilja flytta på den. Har testat ta bort sånna mattor på begagnade terrarier och när jag testat stoppa i kontakten så har den kortslutit och bränner hål i mattan.

Men visst ska det följa med plast "fötter" som du kan fästa under mattan så du får bättre kontakt med terrariebotten. Vet inte hur stor risken är att terrariet spricker av det men jag har aldrig haft problem med det iaf. 

Lycka till! :)


9
0
VeronikaS:

Haha, gud vilken tur att jag bestämde mig för att fråga! 

Jo det följde med plastfötter, som man skulle sätta på terrariets kanter så det kommer in luft. Terrariet har dock en ganska stor lagad spricka sedan innan så jag använde dubbla pappkartongsbitar istället och satte i varje hörn samt under sprickan för extra stöd. Terrariet är ungefär en halv centimeter över bordet nu. 

Menar du att jag ska sätta plastfötterna under värmemattan så att den sitter mot terrariebottnen? Kan inte plast smälta? (Förlåt om jag är en idiot, jag har ingen tidigare erfarenhet av värmemattor whatsoever.)


21
0
Relaxxarn:

Jag har satt "tassa" under mitt terrarie för när jag satte mattan direkt under så sprack glaset pga värmen!!


Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:

Jag har ofta ställt terrariet på en frigolit med värmematta/kabel mellan glas & frigolit, gjort så i många år och inget har spruckit för mig... ta i trä än så länge iallafall :) frigolit isolerar ju lite också så värmen "försvinner" inte ut i övriga rummet. Men finns säkert lika många sätt att fästa värmematta som det finns användare på detta forum, testa dig fram vad som blir bäst för dig.


44
37
Strigel:

Man kan ju dra av klisterpappret delvis, t ex i hörnen som jag börjat göra och klippa bort så man får 4 fästpunkter. Då går det fortfarande att flytta mattan. Framförallt om man inte gjort rent glaset för noga ;)


9
0
VeronikaS:

Tack för alla svar och tips :D 

Jag har terrariet upphöjt på pappkartong så det är luftcirkulation under. Allt verkar fungera jättebra. :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild