Första Terrariebygget (Kameleont)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
18
Robobob:
Hejsan allihopa, detta är mitt första inlägg i detta trevliga forum som nyreggad och jag tänkte be om lite feedback på mitt bygge som tips om vilka växter som kan rekommenderas till detta

 
Ovan är alltså bygget i dess nuvarande form, har såklart även en ljusramp med lämpliga lampor som ska upp. Har även monterat ett exo terra monsoon rs400 som jag monterat i högra sidan på glaset som ej syns i bild, samt en plant dripper som ska in!

Nu är nästa steg i processen att köpa lämpliga växter som ska in (utöver bromeliorna som redan sitter på bakgrunden), skulle uppskatta tips om vilka växter som rekommenderas till en Panther kameleont i detta terrarium. Föredrar levande växter men måste (i alla fall på ena sidan där bevattningssystemet sitter) ha plantor som klarar att dushas ett par gånger per dag då dessa kommer stå under bevattninssystemet på högra halvan, får gärna bli ca 40-65 cm höga! 

Bomba med förslag och feedback, alla kommentarer uppskattas!

MVH Robin

5
18
Robobob:

8
5
Kosing:
Till en panterkamelont skulle ni kunna ha en växt som är formad som en skål som fångar upp vatten eftersom panter kameleonten inte dricker ur vattenskålar.  Jag är ingen expert på växter men nånting i den stilen.

1228
464
leedragon:
Kosing skrev:
Till en panterkamelont skulle ni kunna ha en växt som är formad som en skål som fångar upp vatten eftersom panter kameleonten inte dricker ur vattenskålar.  Jag är ingen expert på växter men nånting i den stilen.

de ska inte ha vattensamlingar, utan dricka från droppar. vattensamlingar är en bra plats för bakteria att fortplanta sig och kan lätt ge munröta.

5
18
Robobob:
Har som sagt en Exo terra plant dripper som ska in.

Hann inte komma in så mycket feedback, men gick på känn och är själv relativt nöjd med slutprodukten! 

5096
3866
Tropfrog:
Blommande jordbromelia från plantskola? Jag skulle inte lita på att den är obesprutad. Det används en hel del neonicotinoider i den typen av produktion. Om det är farligt för Kameleonter eller inte vet jag inte. Men för födoinsekter definitivt. Dessutom så dör dessa bromelior efter blomning. Jag skulle satt den i fönsterkarmen tills slutet.

Mvh
Magnus 

5
18
Robobob:
Tropfrog skrev:
Blommande jordbromelia från plantskola? Jag skulle inte lita på att den är obesprutad. Det används en hel del neonicotinoider i den typen av produktion. Om det är farligt för Kameleonter eller inte vet jag inte. Men för födoinsekter definitivt. Dessutom så dör dessa bromelior efter blomning. Jag skulle satt den i fönsterkarmen tills slutet.

Mvh
Magnus 


Hej magnus

Har ej 100% koll på vilka växter som är giftiga eller ej, lite därför jag frågade om råd här, men när jag stod i växtbutiken och valde växter till
terrariet så googlade jag de växter jag sökte för att dubbelkolla att dessa inte var giftiga, svaren varierade lite mellan olika sidor men skulle säga att 4/5 sidor jag fick upp påstod att bromelior inte skulle vara en giftig sort.. men vill ju inte chansa så kanske bör sätta in lite konstgräs jag köpte ifall att. Tack för feedback

144
82
javan:
Tropfrog skrev:
Blommande jordbromelia från plantskola? Jag skulle inte lita på att den är obesprutad. Det används en hel del neonicotinoider i den typen av produktion. Om det är farligt för Kameleonter eller inte vet jag inte. Men för födoinsekter definitivt. Dessutom så dör dessa bromelior efter blomning. Jag skulle satt den i fönsterkarmen tills slutet.

Mvh
Magnus 


De flesta bromelior dör ju långsamt efter blomning, så det är inte unikt för den ovan. Sköter man den rätt efter blomningen, skjuter även den ut nya plantor, på samma sätt som diverse Neoregelior, tilandsior etc.

5096
3866
Tropfrog:
Robobob skrev:


Hej magnus

Har ej 100% koll på vilka växter som är giftiga eller ej, lite därför jag frågade om råd här, men när jag stod i växtbutiken och valde växter till
terrariet så googlade jag de växter jag sökte för att dubbelkolla att dessa inte var giftiga, svaren varierade lite mellan olika sidor men skulle säga att 4/5 sidor jag fick upp påstod att bromelior inte skulle vara en giftig sort.. men vill ju inte chansa så kanske bör sätta in lite konstgräs jag köpte ifall att. Tack för feedback


Växten i sig är inte giftig. Om den ändå skulle vara det så är det sällan ett problem för en kameleont, som ju inte äter av växterna. Det är besprutningen med neonicotinoider i den komerciella produktionen som jag syftade på. Det är flyktiga gifter som syftar till att döda alla insekter i luften. Det är effektivt på alla insekter utan några undantag. Det borde dock gå att tvätta bort om man är noggrann.

javan skrev:


De flesta bromelior dör ju långsamt efter blomning, så det är inte unikt för den ovan. Sköter man den rätt efter blomningen, skjuter även den ut nya plantor, på samma sätt som diverse Neoregelior, tilandsior etc.


Det stämmer som du säger att de flesta bromelior dör efter blommning. Min erfarenhet är dock att handelsträdgårdarnas jordbundna hybrider inte sätter några nya planter efter blommning. Jag vet inte om det är vissa hybrider/arter som inte gör detta eller om det är den kemiska igångsättningen av blommorna som gör att de inte orkar att sätta nya skott.

MVH
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild