Funderar på att börja sköta om lite svenska insekter.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
1
Ostkungen:

Hallå! Mitt namn är Simon och jag skriver här för att jag har en fråga gällande skötsel av små insekter.

Jag har undersökt lite i förbifarten via Google och svenska terrarieforum, men hittade er hemsida i jakten på terrarium så jag tänkte kolla om ni kanske har lite koll.

Jag har blivit mer och mer inställd på att till våren/sommaren försöka fånga in och sköta om en eller två Dyngbaggar (Skogstordyvel) Och en myrkoloni (Svartmyra)

Mina frågor är gällande Skötsel.

Det jag förstått om Dyngbaggar är att de gärna vill kunna gräva ned sig lite, och jag tänker mig att ett 20cm^3 Glasterrarium fyllt med c.a. 10cm jord borde funka? Eller finns det bättre alternativ?

Kan man ta jord och t.ex. mossa från naturen? Eller bör man köpa interiör som inte har andra insekter och flora? Och lär jag behöva få tag i färsk gödsel, eller tror ni det finns möjlighet att  hitta någon annan form av föda? Och hur tusan vet man skillnaden på hanar och honor. Har inte riktigt hittat något svar på det.

Och när det kommer till svartmyror (eller myror i allmänhet) Finns det många olika guider, och jag följer även Ants Canada vilket fått mig intresserad av att börja med att ha myror, men det jag framförallt tänker på är att när myror börjar svärma framåt sommaren, Hur ser jag skillnad på Drönare och Drottningar?


Medlem i SkHF
35
41
Lilja:
Angående svartmyrorna; drönaren har ungefär samma storlek som arbetarna (och har vingar) medan drottningarna är betydligt större (och har vingar) hos Lasius niger. Drottninagrna kan också ses kravla runt för sig själva utan vingar.
När du väl ser en svartmyra med vingar tror jag att du relativt lätt kommer att kunna se skillnad på drönare/drottningar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild