Är silikon giftigt när de torkar ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

42
15
Peacie:
Undrar om silikon är giftigt när de torkar?

Jag tänkte silikona in bark bitar som bakrund i mitt terrarium och undrar om det är nödvändigt att vänta i 24-36 timmar med att inreda terrariet med substrat och möjligtvis släppa in grodorna efter kanske 5 timmar ?

Kanske är en dum fråga men det skadar inte att fråga:/

Uppskattar alla svar!

Mvh Noel

Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:
Jag personligen skulle inte släppt in djur i utrymmet innan det härdat, ordentligt :-) speciellt om det gäller grodor. 

Inreda kan du absolut göra, men vänta ett dygn, eller två, med invånarna säger jag iaf.

5099
3873
Tropfrog:
Vanligt akvareisilikon är ättikshärdande. Så länge det luktar ättika så är det farligt för växterna. Jag vet också att det är giftigt för fiskar, men inte för människor. Hur det är för grodorna vet jag inte.

Sen tycker jag inte att det låter som en bra plan att sätta in grodor så tidigt. Minimikrav är att trimma in allt så att så att alla parametrar är rätt. Det tar längre tid än det tar för silikon att torka. Jag själv föredrar om microfauna och växter har etablerat sig ordentligt.  Men då är det åtminstone 6 månader som gäller.

Tålamod är en dygd i denna hobbyn.

Mvh
Magnus 

42
15
Peacie:
håller med, det är nog smart att vänta !
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild