Funderingar som uppstått i terrariebygget.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

378
340
Silvetaz:
Efter påbörjat terrariebygge så har jag lite funderingar som jag gärna får hjälp med.

1. Ventilation - Jag har koll på hur mycket ventilation jag kommer ha i stora terrariet,, regnskogsmiljö och därmed 2% av totalarean av väggarna. Har räknat ut att jag bör klara mig på 2st 40x8cm ventilgaller på varje sida. Men till min fråga, bör jag ha utventilation dvs den som är högst upp på samma sida eller motsatt sida från där jag har värmepanel och värmekabel?

2. Avrinning för falskbotten. Jag har köpt PVC rör och genomföringar till vattendelen men tänkte då inte på avrinning för landdelen, hur hade ni gjort på ett vettigt sätt för att kunna tömma genom skåpet undertill? Jag har sett att de har slanggenomföring till dunkar på Jula, jag tänkte mig en sådan, nedsänkt och sen på med lite slang och en ventil. Det borde väl räcka?

5088
3861
Tropfrog:
1: Vilken miljö vill du skapa på den varma sidan? Varmt och fuktigt eller varmt och lite torrare? Alt 1 sätt ventilationen en bit ifrån. Alt 2 sätt ventilationen nära värmekällan.

2: Julas slanggenomförning ser väl ok ut. Det borde räcka. Så länge det är skruvbara genomförningar som håller tätt så duger det gott.

MVH
Magnus

378
340
Silvetaz:
Tropfrog skrev:
1: Vilken miljö vill du skapa på den varma sidan? Varmt och fuktigt eller varmt och lite torrare? Alt 1 sätt ventilationen en bit ifrån. Alt 2 sätt ventilationen nära värmekällan.

2: Julas slanggenomförning ser väl ok ut. Det borde räcka. Så länge det är skruvbara genomförningar som håller tätt så duger det gott.

MVH
Magnus


1. Det kommer ju vara en relativt fuktig miljö, ser gärna att den håller runt 65-70% med toppar uppemot 95% när regsystemet går igång.

2. Har du nått bättre alternativ så får du gärna tipsa :) Men annars kör jag på det och slänger på en silikonrand runtom innan jag skruvar fast den för säkerhets skull.

5088
3861
Tropfrog:
Silvetaz skrev:


1. Det kommer ju vara en relativt fuktig miljö, ser gärna att den håller runt 65-70% med toppar uppemot 95% när regsystemet går igång.

2. Har du nått bättre alternativ så får du gärna tipsa :) Men annars kör jag på det och slänger på en silikonrand runtom innan jag skruvar fast den för säkerhets skull.


1: där du har ventilation kommer oundvikligen att bli torrare än övriga burken. Frågan är var du vill ha det torrare. Där värmen är eller på motsatta sidan. Om det går så är det riktigt bra att sätta justerbar ventilation på båda sidorna. Då kan man justera efter behov och årstid.

2: det duger utmärkt. Jag tror inte att du skall kladda med silikon och gummi. Om du vill limma fast den så får du ta bort gummipackningarna. Men egentligen tror jag att det är bäst att ha dem kvar och låta bli silikon.

Mvh
Magnus 

378
340
Silvetaz:
Tropfrog skrev:


1: där du har ventilation kommer oundvikligen att bli torrare än övriga burken. Frågan är var du vill ha det torrare. Där värmen är eller på motsatta sidan. Om det går så är det riktigt bra att sätta justerbar ventilation på båda sidorna. Då kan man justera efter behov och årstid.

2: det duger utmärkt. Jag tror inte att du skall kladda med silikon och gummi. Om du vill limma fast den så får du ta bort gummipackningarna. Men egentligen tror jag att det är bäst att ha dem kvar och låta bli silikon.

Mvh
Magnus 


Justerbart blir det nog inte, men det går ju att ordna relativt enkelt tror jag. Men ja primärt vill jag väl ha det torrare på den varmaste sidan, iom att värmen är där och allt vatten på andra, iom draget som blir av att värmen stiger så bör ju den luftrörelsen även ta med sig luftfuktighet och sprida den i karet.

Då kör jag som du säger, märker ju ganska omgående om det inte sluter tätt.

2966
1645
Hoggaforfan:
Har du värmen vid insuget så värmer det upp in luften som kommer in och därmed hela terrariumet, inte alltid önskvärt då man kan få en sida varm och en sida varmare snarare än en varm och en kall sida. 

Tänk även på att sätta inluftsgallret på mitten av sidan höjdmässigt och INTE i höjd med bottenmaterialet

2966
1645
Hoggaforfan:
Går även att såga av bottnen på en petflaska i tandat mönster och suga upp bottenvatten igenom den. Korken på när du inte tömmer så kommer djuren inte in

378
340
Silvetaz:
Hoggaforfan skrev:
Har du värmen vid insuget så värmer det upp in luften som kommer in och därmed hela terrariumet, inte alltid önskvärt då man kan få en sida varm och en sida varmare snarare än en varm och en kall sida. 

Tänk även på att sätta inluftsgallret på mitten av sidan höjdmässigt och INTE i höjd med bottenmaterialet


Grundtempen på kalla sidan vill jag ha runt 24-26 grader vilket jag upplever att jag får till även nu på vintern i lilla karet som har liknande setup, så det får nog helt enkelt bli utluft på varma sidan då. Vid behov kan jag alltid minska ventilationsöppning på insug för att på så vis öka vämen ytterligare litgrann.

Gällande Petflaska eller ej så kommer det stora terrariet stå på en bänk gjord för just det så jag kommer ha möjlighet att dölja avrinning relativt enkelt, då känns det enklare och snyggare än en petflaska :)

2966
1645
Hoggaforfan:
Silvetaz skrev:


Grundtempen på kalla sidan vill jag ha runt 24-26 grader vilket jag upplever att jag får till även nu på vintern i lilla karet som har liknande setup, så det får nog helt enkelt bli utluft på varma sidan då. Vid behov kan jag alltid minska ventilationsöppning på insug för att på så vis öka vämen ytterligare litgrann.

Gällande Petflaska eller ej så kommer det stora terrariet stå på en bänk gjord för just det så jag kommer ha möjlighet att dölja avrinning relativt enkelt, då känns det enklare och snyggare än en petflaska :)

Enklare blir det nog inte men snyggare ^^

378
340
Silvetaz:
Hoggaforfan skrev:

Enklare blir det nog inte men snyggare ^^


märk ord! gör det! :D

Liite enklare när det väl är installerat blir det ju ändå, med avrinning så behöver jag ju bara öppna en ventil medan med en petflaska så måste jag använda mig av en hävert alt munnen. Dock har jag självklart större utrymme för malfunctions.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild