Placering av växter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

256
35
huckerby:
Hej
Nu behöver jag lite råd om placering av vissa växter. Det är nu det roliga börjar. Bild 1 är 90-45-90 & bild 2 60-45-90
Växter jag funderar ska sitta på bakgrunden är de nedan. Jag är lite osäker på vilka som är lämpliga högst upp nära lampor/värme (lite torrare) & vilka som kan sitta längre ned el i marken?
Jag har samlat på mig mängder av växter men de jag bollar med för bakgrunden är dessa:
orchidé
bromelia
fågelbobräken
spjutbräken
höblomst
vandrande jude
peperomia, småbladig ranka
ficus pumila
zebrablad
fittonia
silverranka
gullranka
ampellilja
elefantöra

Framförallt är det väl de allra översta platserna som förberetts i bakgrunden jag funderar över. Vilka som tål värme/ljus/torka bäst?
Jag hade tänkt placera ficus pumila alla högst upp även om de gillar vatten. Vår rikta en stråle mot den. Tycker det ser så snyggt ut de som har klätterfikus allra högst upp längs talet.
Växter som silverranka, gullranka, zebrablad med lite större blad, de kanske är lämpliga & ha på backen?
Vandrande jude, vart tror ni den passar bäst? Vill gärna använda den.
Blomstervagga, skulle den kunna vara i bakgrunden?
Bromelia hamnar garanterat i bakgrunden & de är väl rätt förtjusta även i ljus?
Òrchide hade nog gillat bakgrund också men de hamnar nog ändå i backen.

Jag har mängder av ytterligare växter, köpt på mig alldeles för mkt, så inser att hälften aldrig kommer få plats. De stora har jag inte nämnt.


5061
3826
Tropfrog:
De flesta bromelior i hobbyn skall placeras högt och epifytiskt. Men jag får en känsla av att det inte är inom hobbyn du köpt dina växter. Snarare på någon stor handelsträdgård, eller? I sådana fall kan det lika gärna vara jordbromelior.

Krypande Ficus växer mot ljuset och planteras därför lämpligast på det lägsta stället man vill ha den. Om du placerar den längst upp så växer den bara ut ur terrariet genom ventilationen.

Orkidé går inte att svara på utan att veta art.

Silverrranka gullranka och vandrande jude spelar ingen roll var du planterar. De tål nästan vad som helst och kommer att konkurrera ut de andra oavsett var de planteras.

Bräken skall stå i botten.

Mvh
Magnus

256
35
huckerby:
Tropfrog skrev:
De flesta bromelior i hobbyn skall placeras högt och epifytiskt. Men jag får en känsla av att det inte är inom hobbyn du köpt dina växter. Snarare på någon stor handelsträdgård, eller? I sådana fall kan det lika gärna vara jordbromelior.

Krypande Ficus växer mot ljuset och planteras därför lämpligast på det lägsta stället man vill ha den. Om du placerar den längst upp så växer den bara ut ur terrariet genom ventilationen.

Orkidé går inte att svara på utan att veta art.

Silverrranka gullranka och vandrande jude spelar ingen roll var du planterar. De tål nästan vad som helst och kommer att konkurrera ut de andra oavsett var de planteras.

Bräken skall stå i botten.

Mvh
Magnus


Hej, där var du :)
Ok det var bra, då har jag mer klart för mig.
Kvarstår att lista ut vad som ska vara i de översta platserna som förberetts för krukor?
Bromelior kanske det blir då. De står nu i jord & är köpta på en handelsträdgård ja.

Om silverranka, gullranka & vandrande jude tar över mkt, ska jag placera dem i enskilda krukor för att försöka hämma tillväxten?
Fast å andra sidan är de inte svåra att beskära.....Är mest orolig om det är rotsystemet de tar över för andra arter? Ovan jord går enkelt att klippa. Osäker på vad av de du menade?


5061
3826
Tropfrog:
Jag är ingen fan av att försöka begränsa växter oavsett metod. Men blad kan inte leva utan rötter, precis som rötter inte kan leva utan blad (några få undantag finns, men de har du inte i din lista). Dina rankor är nog lättare att begränsa om de växer i lucker jord än när de växer fast i fogskummet. Men jag har för lite egen erfarenhet av dem.

MVH
Magnus

256
35
huckerby:
Tropfrog skrev:
Jag är ingen fan av att försöka begränsa växter oavsett metod. Men blad kan inte leva utan rötter, precis som rötter inte kan leva utan blad (några få undantag finns, men de har du inte i din lista). Dina rankor är nog lättare att begränsa om de växer i lucker jord än när de växer fast i fogskummet. Men jag har för lite egen erfarenhet av dem.

MVH
Magnus


Vad tycker du om denna början? Växterna kvarstår utan har börjat med lite bambu & grenar. Hur mkt grenar hade du lagt till efter denna början? Vill ha tillräckligt för 2 ödlor men samtidigt inte för mkt.
Har jag fått till det snyggt förresten? :) Är rätt nöjd nu även om det tagit tid.
Mossan på grenarna är utifrån. Ska jag ta bort den redan nu då den kommer att dö till slut el skulle du låtit den suttit? Jäkla synd man inte kunde ha mossa på det sättet hela tiden. :)

edit. En sak till. Hade du skippat de stora höga växterna såsom monstera, kalathea, fredskalla osv & endast satsat på låga växer?

5061
3826
Tropfrog:
huckerby skrev:


Vad tycker du om denna början? Växterna kvarstår utan har börjat med lite bambu & grenar. Hur mkt grenar hade du lagt till efter denna början? Vill ha tillräckligt för 2 ödlor men samtidigt inte för mkt.
Har jag fått till det snyggt förresten? :) Är rätt nöjd nu även om det tagit tid.
Mossan på grenarna är utifrån. Ska jag ta bort den redan nu då den kommer att dö till slut el skulle du låtit den suttit? Jäkla synd man inte kunde ha mossa på det sättet hela tiden. :)


Aha, jag trodde du skulle ha grodor, inte ödlor :). Då känns det som att det borde vara ännu mer pinnar, men som du säger en svår övervägning mellan estetik och funktion. Jag gillar bambupinnarna ur ett rent funktionellt perspektiv. Eftersom bambupinnar inte alltid är så snyggt så är det smart att tränga ihop dem så man ser så lite som möjligt av dem frammifrån.

Snyggt eller inte är dels en smaksak, dels svårt att avgöra innan allt har växt in. Men jag tror att du har en bra början.

Vissa svenska mossor kan klara sig i terrariemiljö, vilka de är kan jag dock inte svara på. Jag skulle låta det vara kvar, sen sätta fast dusk mossmix och christmas tree moss i det med fiskelina. Det blir en bra fukthållande bas, snyggt direkt när man gjort det och sannolikheten att någon av dem tar sig är god. Visst skall det gå att få det att se så ut även i framtiden med god skötsel (fuktig alltid). Den snyggaste mossan jag har är en som kommit hem med en bromelia. Växer ungefär som din tätt mot underlaget. Men den är jobbigt långsam i tillväxten. Skall jag täcka några störra ytor så talar vi om decenniers väntan.

Det ser ut att vara rätt så tunt med bottensubstrat för rengörarpatrullen, jag skulle fylla ända upp till kanten i framkant och bygga en backe så det är ytterligare högre i bakkant.

MVH
Magnus

256
35
huckerby:
Tropfrog skrev:


Aha, jag trodde du skulle ha grodor, inte ödlor :). Då känns det som att det borde vara ännu mer pinnar, men som du säger en svår övervägning mellan estetik och funktion. Jag gillar bambupinnarna ur ett rent funktionellt perspektiv. Eftersom bambupinnar inte alltid är så snyggt så är det smart att tränga ihop dem så man ser så lite som möjligt av dem frammifrån.

Snyggt eller inte är dels en smaksak, dels svårt att avgöra innan allt har växt in. Men jag tror att du har en bra början.

Vissa svenska mossor kan klara sig i terrariemiljö, vilka de är kan jag dock inte svara på. Jag skulle låta det vara kvar, sen sätta fast dusk mossmix och christmas tree moss i det med fiskelina. Det blir en bra fukthållande bas, snyggt direkt när man gjort det och sannolikheten att någon av dem tar sig är god. Visst skall det gå att få det att se så ut även i framtiden med god skötsel (fuktig alltid). Den snyggaste mossan jag har är en som kommit hem med en bromelia. Växer ungefär som din tätt mot underlaget. Men den är jobbigt långsam i tillväxten. Skall jag täcka några störra ytor så talar vi om decenniers väntan.

Det ser ut att vara rätt så tunt med bottensubstrat för rengörarpatrullen, jag skulle fylla ända upp till kanten i framkant och bygga en backe så det är ytterligare högre i bakkant.

MVH
Magnus


Grejen är att jag eg inte riktigt bestämt mig men blir troligen ödlor ändå i denna. Har en liknande burk till, 45-60-90 igång samtigit med inredning. Så får se vad som hamnar vart. :)
Men grodor kommer jag skaffa mig oavsett, bara inte tänkt klart vilket terrarium de hamnar i.
Ska försöka placera in ett par grenar till. Håller på att göra en egen lian också som ska in. Precis, bamburören trängde jag in mot ena sidan där det ändå är en vägg på andra sidan glaset.

Jo bottensubstratet är inte klart, kommer bli högre. :)

Tycker du att jag ska skippa större, höga växter såsom Monstera, Kalathea & Fredskalla & bara satsa på lägre, mindre växter?

5061
3826
Tropfrog:
huckerby skrev:



Tycker du att jag ska skippa större, höga växter såsom Monstera, Kalathea & Fredskalla & bara satsa på lägre, mindre växter?


Det är så jag gör. Jag tycker att perspektivet blir konstigt med stora växter i små terrarier. Just de tre du nämner blir ju dessutom större än terrariet, så de skulle jag nog rekomendera att utesluta.

MVH
Magnus

256
35
huckerby:
Tropfrog skrev:


Det är så jag gör. Jag tycker att perspektivet blir konstigt med stora växter i små terrarier. Just de tre du nämner blir ju dessutom större än terrariet, så de skulle jag nog rekomendera att utesluta.

MVH
Magnus


Nu tänkte jag fråga dig en sak om ficus pumila. Jag har satt små häften för att hålla den på plats mot väggen. Kommer den kunna växa ändå? Växer den genom det lilla hålet el växer den endast på utgående sidan? Om du fattar?
sotter fastnitad rätt rejält så blev lite osäker på om den kan växa?

5061
3826
Tropfrog:
huckerby skrev:


Nu tänkte jag fråga dig en sak om ficus pumila. Jag har satt små häften för att hålla den på plats mot väggen. Kommer den kunna växa ändå? Växer den genom det lilla hålet el växer den endast på utgående sidan? Om du fattar?
sotter fastnitad rätt rejält så blev lite osäker på om den kan växa?



Nja, helt och hållet förstår jag nog inte vad du menar :)

Jag har ju aldrig odlat pumila själv, men väl punctata. Jag satte fast bitar på bakgrunden med sån plastbelagd ståltråd som används för att binda upp växter i trädgården. Bara små krampor. Det har funkat för mig. Tog en jäkla tid att komma igång, men tillväxten ökar ju exponentiellt. Så det är bra fart på den nu efter 6 månader. Vad jag förstått på det jag läst så går det fortare med pumila.

När den fäst sig tog jag bort tråden.

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild