Skall vår Leopard Gecko lägga ägg?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
unaz:

Skall vår hona lägga ägg?

Hej!

Jag har gått runt och vart väldigt orolig för vår lilla gecko under ett par dagar. Hon som annars är så jätte glupsk och älskar både syrsor, kackis och mjölmask. Nu har hon inte käkat på en dryg vecka vilket inte hör till vanligheten om det inte är så att hon skall ömsa precis för då verkar hon inte vilja äta (är detta normalt föresten?)

Såg henne slicka i sanden härom dagen men spottade ut det igen såg det ut som. 

Jag har försökt läsa runt lite här och kom in på en tråd om att leopard geckos äter dåligt och får en päronformad kropp, det har hon faktist, hon ser rätt tjock ut i bak och smal i fram. Svansen är nog inte allt för tunn än heller. 

Hon har dessutom börjat vara VÄLDIGT aktiv, vi som knappt sett henne förutom små svängar på kvällarna / nätterna och när hon får mat har fått se henne dagligen oavsett vilken tid på dygnet det är. Hon vandrar runt i terrariet och gräver och klättrar överallt & vår första känsla var att hon ville ut men vid närmare eftertanke kanske hon letar efter ett ställe att lägga sina ägg? En konstig sak vore väll att om hon nu bar på ägg känns det som att hon borde vara väldigt mycket mer försiktig, hon har inte velat hälsa på oss innan men nu är hon jättenyfiken på att kolla läget med en hand som kommer in osv och det har hon inte vågat sig på innan. En annan sak är att hon är MAX ett år gammal, är det inte tidigt med tanke på hur gammal en leo kan bli. Är mina aningar korrekta? Bör jag göra nått åt henne för att underlägga isf? Kan det vara något annat?

Till sist två bilder:

bildplats.se/ image/ view/ 3556

img861.imageshack.us/ img861/ 5649/ imag0137g.jpg


EDIT: Hon är ensam i sitt terrarium.


382
36
MariBarita:

Här kan du nog få hjälp lite snabbare www.facebook.com/groups/132827333394934/

Sök på MALMÖ TROPIKMÄSSA på facebook


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Hur länge har hon gått ensam?

Man brukar kunna se äggen ifall man kollar på undersidan av geckon.

Se till att det finns en fuktlåda som geckon kan lägga äggen i. t.ex. en liten låda med fuktig jord, mossa eller vermeculite.

Det kan vara bra att ta bort sanden så länge, utifall att det faktiskt är förstoppning.


5
0
unaz:

Hon har gått ensam sedan hon kom hit vilket var när hon var ~3månader gammal. Hon skiter dagligen vilket inte borde tyda på förstoppning? Fuktgrotta har hon med något bromma zoo kallade för reptilmossa vilket borde vara något form av de som kallas vermeculit va?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Om du ser att hon skiter är det helt klart lugnande. Hon skulle väl kunna lägga ofertila ägg.

reptilmossa och vermiculit är nog skilda saker.

Här är en bild på vermiculit:

 

Så länge det är något fuktigt så ska det inte vara några problem.

Har temperaturen i terrariumet ändrat sig något den senaste tiden?


5
0
unaz:

Ja faktiskt, värmelampan vi har är trasig och har väll vart det några dagar, vi bor så pass till att det inte bara är att köpa en, men det är på G iaf. men jag tror det ger en skillnad på kanske 8 grader max på varmaste delen. Kan det göra så stor skillnad?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Det skulle kunna vara att geckon tror att det är dags för dvalning om temperaturen går ner alltför mycket. De har även svårare att smälta föda om de inte får det tillräckligt varmt. Värmen kan påverka reptilers aptit.

Se till att skaffa en ny lampa så snart du kan. :)

Hoppas verkligen det hela löser sig!


5
0
unaz:

Om det vore dax för dvala skulle hon inte vara så aktiv väll? Hon är verkligen aktiv hela eftermiddagen här hemma och klättrar och gräver. En ny lampa kommer imorgon om posten gör sitt jobb... 

 

Såg också att länkarna till bilderna var trasiga, av någon anledning har det blivit mellanrum på bildlänkarna så här är fungerande hoppas jag:

 

img861.imageshack.us/img861/5649/imag0137g.jpg

 

bildplats.se/image/view/3556


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Nä, då hade hon definitivt varit mindre aktiv. :)

Får hålla tummarna att du får lampan imorgon då.

Hur länge sen var det du såg att geckon hade skitit? Vill bara att förstoppnings kan utesluts helt. :)

 


5
0
unaz:

Jag såg live igår eftermiddag när hon gjorde ifrån sig, och det såg inte konstigt ut alls faktiskt och inget spår av sand i avföringen. Har spanat mycket på henne nu sista dagarna, det är ju skoj att få se henne efter som hon gärna ligger och sover i en grotta men å andra sidan blir man ju orolig med detta ovanliga beteende. Testar med nya lampan och hoppas det var det lilla som ändrade beteende hos henne, annars kanske vi hittar ett ägg någonstans om det nu är möjligt i hennes låga ålder.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild