Fuktspärr till hemmabygge - gummi?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

2966
1645
Hoggaforfan:
SgtDeepshit skrev:


 

Grymt! Då kör jag på det. 6 meter 1mm tjock gummiduk i EPDM för 150 kr på Bauhaus.
Det står att PL200 inte fäster på PP och PE bland annat. Antar att EPDM inte bör falla in i samma kategori? (dålig på plast).


Gör en testbit för säkerhets skull, tec7 ska fästa på gummi men jag har inte testat det själv och tec7 och P200 har samma egenskaper så bör fästa. 
Man kan även göra som Magnus föreslår, det är samma som man gör med cykeldäck man vulkar ihop det, kemisk svetsning. 

PP etc är tex plastbackar, pvc och liknande som kan kännas nästan lite oljiga vid beröring.

378
340
Silvetaz:
Men om man ska använda sig av vanlig gummiduk? kör ni lim i hela botten då så att den sitter dikt an och inte kan flytta runt, alt få luftbubblor under etc? Jag är lite skeptisk då jag hittils inte sett en enda snygg lösning. Kan hända att jag är lite för mycket av en pedant för att det ska falla mig i smaken :P

5088
3861
Tropfrog:
Jag har aldrig heller sett någon snygg lösning med gummiduk. Faktum är att jag aldrig sett ett akvarium eller fuktigt terrarium som är snyggt och hållbart över tid. Men det måste rimligtvis gå. Bara att hitta ett fästmedel som funkar på bägge materialen och vara noga med att stryka ut bubblorna innan det torkar.

Mvh
Magnus 

378
340
Silvetaz:
Tropfrog skrev:
Jag har aldrig heller sett någon snygg lösning med gummiduk. Faktum är att jag aldrig sett ett akvarium eller fuktigt terrarium som är snyggt och hållbart över tid. Men det måste rimligtvis gå. Bara att hitta ett fästmedel som funkar på bägge materialen och vara noga med att stryka ut bubblorna innan det torkar.

Mvh
Magnus 



Just därför jag hoppas för ett flytande membran :), om det apppliceras enligt konstens alla regler och man låter det härda som det ska. Utöver det så är det väl riktig epoxy eller 2k Polyuretan som gäller. även de har ju för och nackdelar. Som jag förstått det så är Epoxy benäget att "denaturera" (är det ens rätt ord? eller åtminstone gulna och försämras av UV ljus. Men det är ju samtidigt hårdare och segare än Poly så länge du även använder dig av glasfiberväv. Det är som jag förstår det så stora Zoo gör med sina utrymmen.

Ska tilläggas att jag är långt ifrån en expert, bara funderar hejvilt och en inbiten nörd som gillar allt form av ny information.


198
112
MoreliaMikael:

Lite uppdatering! Jag la märke till att Epotex faktiskt inte kostar lika mycket som förut, så jag kommer nog att gå på detta.
Då får jag arbeta med något jag har god erfarenhet av, och dessutom är det målbart efteråt.
Jag kontaktade Epotex, och fick ett väldigt bra förslag.
Vet inte om jag kommer att tillämpa det, då det känns något överkurs, men det är ett riktigt bra tips oavsett.
Här är citatet.

"Jag skulle rekommendera att du innan du målar det lägger hålkäl överallt i epoxi (typ Klarlack 023 / H80 med Tix 150) och sen belägger hela terrariet invändigt med 2 x glasfiberväv och epoxi, typ Klarlack 023 / H80.

Sen målar du och lägger ytterligare epoxi på utsidan som skydd. Du kan grundmåla trät med en akryl först för att få en basfärg.

Den konstruktionen ger dig ett tätare terrarium."


378
340
Silvetaz:
SgtDeepshit skrev:
Lite uppdatering! Jag la märke till att Epotex faktiskt inte kostar lika mycket som förut, så jag kommer nog att gå på detta.
Då får jag arbeta med något jag har god erfarenhet av, och dessutom är det målbart efteråt.
Jag kontaktade Epotex, och fick ett väldigt bra förslag.
Vet inte om jag kommer att tillämpa det, då det känns något överkurs, men det är ett riktigt bra tips oavsett.
Här är citatet.

"Jag skulle rekommendera att du innan du målar det lägger hålkäl överallt i epoxi (typ Klarlack 023 / H80 med Tix 150) och sen belägger hela terrariet invändigt med 2 x glasfiberväv och epoxi, typ Klarlack 023 / H80.

Sen målar du och lägger ytterligare epoxi på utsidan som skydd. Du kan grundmåla trät med en akryl först för att få en basfärg.

Den konstruktionen ger dig ett tätare terrarium."



Så som jag förstår det rekommenderar han att blanda epoxy med tixi150 som gör den tjockare för att täcka hörn osv med det. Efter det måla med epoxy tillsammans med glasfiberväv. Jo det blir nog fan säkert. Men då låter ju flytande membran både billigare och enklare å andra sidan :)

129
114
kekke:
Silvetaz skrev:


Så som jag förstår det rekommenderar han att blanda epoxy med tixi150 som gör den tjockare för att täcka hörn osv med det. Efter det måla med epoxy tillsammans med glasfiberväv. Jo det blir nog fan säkert. Men då låter ju flytande membran både billigare och enklare å andra sidan :)


Flytande membran är beytydlingt enklare att jobba med hellt klart :) Kört med Epoxy och metflex. 

164
35
anders890:
Jag bumpar den här gamla tråden angående flytande membran/fuktspärra terrarium invändigt. Eftersom det har varit snack om Aquastop liquid blev jag nyfiken på den produkten, har läst om folk som jobbat med den och är nöjda med resultatet, verkar dessutom mer prisvärd än tex Epoxy och Emges flytande membran. Jag tog kontakt med Tec7 och fick till svar att den är dessvärre väldigt ovanlig på butikshyllorna pga den räknas som en relativt "nischad" produkt, MEN den går att ta hem via byggvaruhus som har Tec7's sortiment i butiken. Så nu har jag lagt ut lite krokar och får se om dom återkommer med svar om ev pris och leveranstid, jag kan återkomma med svar här om det finns intresse. 

143
72
Ezrath88:
anders890 skrev:
Jag bumpar den här gamla tråden angående flytande membran/fuktspärra terrarium invändigt. Eftersom det har varit snack om Aquastop liquid blev jag nyfiken på den produkten, har läst om folk som jobbat med den och är nöjda med resultatet, verkar dessutom mer prisvärd än tex Epoxy och Emges flytande membran. Jag tog kontakt med Tec7 och fick till svar att den är dessvärre väldigt ovanlig på butikshyllorna pga den räknas som en relativt "nischad" produkt, MEN den går att ta hem via byggvaruhus som har Tec7's sortiment i butiken. Så nu har jag lagt ut lite krokar och får se om dom återkommer med svar om ev pris och leveranstid, jag kan återkomma med svar här om det finns intresse. 


Jag är väldigt nyfiken på det :)

164
35
anders890:
Ezrath88 skrev:


Jag är väldigt nyfiken på det :)


Fick ett pris på 400 kr per burk (750 ml) så det blev lite dyrt tyvärr..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild