Hjälp träd pyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

32
1
Cajsaaandersson:

Hej,

jag har en 9 månader träd pyton som jag köpte för ett par månadersedan.

jag märkte för några veckor sedan en konstig grop typ mitt på ryggen? När hon är stilla så syns den inte eller när hon har något under men såfort hon ska ringla till en gren eller något annat så syns de jätte bra och jag börjar bli orolig att hon har brytit ryggen :/  Men de tycker jag också verkar konstigt för hon rör sig  friviligt och hon äter ömsar och skiter som hon ska.

De har oxå  legat några gånger i botten på terrariet men  de kanske är normalt att dom ligger på botten ibland?  

Ja om det är någon som har några förslag på vad de kan vara så är det bara att dela med sig.:)

/Cajsa 


142
5
JulefridHosOnkel:

Vore ju nice med en bild eller två.


32
1
Cajsaaandersson:

De här var den bästa bilden jag fick, det ser ju ut att göra ont. :/


733
295
markusbabs:

Hur ofta hanterar du ormen? Jag ser att du hanterar ormen på dina bilder. Vilket inte är bra!

Dessa ormar ska ALDRIG hanteras om dom är under 1 år gammla. deras ryggrad och speciellt svans är oerhört känsliga för ben-brott när dom är så små,  det är min första tanke om vad som kan vara orsaken.

Jag har läst om liknande på andra forum. Ska kolla igenom dom om jag hittar dom.

Hur som hellst så borde du kolla upp om det finns en bra veterinär i närheten.

Lägg upp bilder på terrariet och beskriv värme osv.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Tråkigt. Ser inte så kul ut.
Är det något som du tror funnits sen innan du köpte ormen, eller har det uppkommit senare?

När det gäller ödlor så brukar man ofta prata om MBD (Metabolic bone disease) som de kan få på grund utav för lite kalk och mineraler, eller för lite D3 vitamin som medför att ödlan inte kan ta upp kalken.
Vet inte om samma sak gäller ormar då jag inte har några direkta kunskaper om dessa.

Som markusbabs säger så kan det vara bra att försöka kontakta en bra veterinär och se ifall det är något man kan åtgärda.

Lycka till!


32
1
Cajsaaandersson:

Jag har inte hanterat henne så mycket kanske tre fyra gånger på  fyra månader, och de är då jag har flyttat på henne till ett anat terrarium eller tagit något kort. 

ja vi har ringt till några vetrinärer men dom tar inte ormar, men den senaste vi ringde till tipsade oss om ett djursjukhus jag kunnde ringa till så de ska jag ta och göra. 

tempraturen i terrariet är ungefär 28-29 grader och på natten är de nån grad kallare. 


733
295
markusbabs:

3 gånger på 4 månader är 3 gånger för mycket tyvär.

Jag sitter och letar information om detta, jag vet att jag sett liknande på just en Grön trädpyton. 

 

 


32
1
Cajsaaandersson:

okej, men va snällt. 


733
295
markusbabs:

Kan inte hitta det tyvär, Men skriv så fort du vet mer från veterinären.


32
11
Pred:

Är relativt ny på ormar men hittade detta på nätet Spinal osteoarthropathy. Är troligen helt ute och cyklar?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild