Tall/Gran

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

5092
3863
Tropfrog:
Mirpa skrev:


Jag har svårt att tro att en rumsgran kommer att bli 60 meter hög inomhus, som någon skrev innan så växer de ca 15 cm om året och då antar jag att det är med mycket gynnsamma förhållanden. 

Du skulle alltså kunna skaffa en 30 cm rumsgran till terrariet, ha den där tills den blir oproportionerlig, sedan ta ut den för att ha i en kruka tills den tar för mycket plats. Jag skulle bli imponerad om man lyckas få den att växa upp till taket i ett vanligt hem. Förmodligen dör den eller tappar prydnadsvärdet innan dess. 

Jag börjar bli sugen att prova detta nu, har en pytteliten rumsgran på jobbet som kan få flytta in i terrariet när det är dags för plantering. 


Självfallet skall du experimentera som du vill. Det är inte djur vi pratar om.

"någon" skrev att granen växer 15 cm om året i inomhusmiljö. Vad som menades med inomhusmiljö definierades aldrig. Och källa saknas.

Jag har själv haft ihjäl 5 st rumsgranar i det som jag definierar som inomhusmiljö. Och jag är ingen nybörjare på växter. Men om du lyckas så berätta gärna hur du gjorde.

Sen tycker jag personligen inte att varken växter eller djur bör vara slit och släng grejer. 

Hur högt terrarium har du?

Mvh
Magnus

144
82
javan:
Tropfrog skrev:


Självfallet skall du experimentera som du vill. Det är inte djur vi pratar om.

"någon" skrev att granen växer 15 cm om året i inomhusmiljö. Vad som menades med inomhusmiljö definierades aldrig. Och källa saknas.

Jag har själv haft ihjäl 5 st rumsgranar i det som jag definierar som inomhusmiljö. Och jag är ingen nybörjare på växter. Men om du lyckas så berätta gärna hur du gjorde.

Sen tycker jag personligen inte att varken växter eller djur bör vara slit och släng grejer. 

Hur högt terrarium har du?

Mvh
Magnus


Testa igen och läs skötselråden på odla.nu så kanske du kan lyckas :)
www.odla.nu/inspiration/rumsgran

5092
3863
Tropfrog:
javan skrev:


Testa igen och läs skötselråden på odla.nu så kanske du kan lyckas :)
www.odla.nu/inspiration/rumsgran



Testa själv vetja. Bara för att det står på internet betyder det inte att det funkar.

Jag testar eventuellt nästa gång när jag har ett bättre och större övervintringsrum. Jag har nämligen fått för mig att den behöver vintervila och extra belysning.........vilket förövrigt diskvalificerar den som lämplig terrarieväxt.

Mvh
Magnus 

144
82
javan:
Tropfrog skrev:



Testa själv vetja. Bara för att det står på internet betyder det inte att det funkar.

Jag testar eventuellt nästa gång när jag har ett bättre och större övervintringsrum. Jag har nämligen fått för mig att den behöver vintervila och extra belysning.........vilket förövrigt diskvalificerar den som lämplig terrarieväxt.

Mvh
Magnus 


Japp får göra det. Den listas ju som relativt enkel krukväxt på många ställen trots allt. 
Märkligt att den tycks behöva vintervila då den kommer från ställen där det inte är mycket till vinter i fråga om ljus eller temperatur.

5092
3863
Tropfrog:
javan skrev:


Japp får göra det. Den listas ju som relativt enkel krukväxt på många ställen trots allt. 
Märkligt att den tycks behöva vintervila då den kommer från ställen där det inte är mycket till vinter i fråga om ljus eller temperatur.


Lättskött växt är det inte. Inte många endemiska växter är det. Nämnde jag att jag inte är nybörjare på växter?


Rumsgranen är inte någon sann tropisk växt. De växer på en rätt så väderutsatt plats på södra halvklotet. Vintertemperaturerna går ner mot 10 grader på vintrarna samtidigt som de får gassande sol hela året. Förutsättningar som är svåra att skapa här.

Det säljs hundra tusentals rumsgranar i Sverige varje höst. Trots det så ser man sällan någon på somrarna, för då är de redan döda.

Mvh
Magnus

144
82
javan:
Tropfrog skrev:


Lättskött växt är det inte. Inte många endemiska växter är det. Nämnde jag att jag inte är nybörjare på växter?


Rumsgranen är inte någon sann tropisk växt. De växer på en rätt så väderutsatt plats på södra halvklotet. Vintertemperaturerna går ner mot 10 grader på vintrarna samtidigt som de får gassande sol hela året. Förutsättningar som är svåra att skapa här.

Det säljs hundra tusentals rumsgranar i Sverige varje höst. Trots det så ser man sällan någon på somrarna, för då är de redan döda.

Mvh
Magnus

Tropfrog skrev:


Lättskött växt är det inte. Inte många endemiska växter är det. Nämnde jag att jag inte är nybörjare på växter?


Rumsgranen är inte någon sann tropisk växt. De växer på en rätt så väderutsatt plats på södra halvklotet. Vintertemperaturerna går ner mot 10 grader på vintrarna samtidigt som de får gassande sol hela året. Förutsättningar som är svåra att skapa här.

Det säljs hundra tusentals rumsgranar i Sverige varje höst. Trots det så ser man sällan någon på somrarna, för då är de redan döda.

Mvh
Magnus


Jo, jag tror nog att du nämnde det Magnus.
Läste även att den växer på Hawaii, som definitivt inte har temperaturer ner mot 10 grader. Det kanske är så att den faktiskt kräver lite högre fuktighet än vad våra hem kan erbjuda under vintern? Den kanske inte är en så dum terrariumkandidat ändå...

5092
3863
Tropfrog:
javan skrev:



Jo, jag tror nog att du nämnde det Magnus.
Läste även att den växer på Hawaii, som definitivt inte har temperaturer ner mot 10 grader. Det kanske är så att den faktiskt kräver lite högre fuktighet än vad våra hem kan erbjuda under vintern? Den kanske inte är en så dum terrariumkandidat ändå...



Det kan vara så. Jag tror fortfarande att ljuset är den begränsande faktorn. För många ljuskrävande växter brukar man sänka temperaturen för att dra ner ämnesomsättningen under den mörka delen av året. Enda sättet att lyckas med många växter med stort ljuskrav under vintern på våra breddgrader.

Det vore onekligen kul att höra någon som lyckats. Så prova gärna och berätta hur det går.

Att den finns på Hawaii betyder inte att den är naturlig där, för det är den inte.

Mvh
Magnus 

5092
3863
Tropfrog:
Det är gött med diskussioner. Får igång nyfikenheten.....

Detta är nog en av de mest pålitliga källorna jag kan hitta just nu:

www.conifers.org/ar/Araucaria_heterophylla.php

Endemiska till Norfolk Island och ingen annan stans. Härdig till minus 6,6 grader. Om man jämför det med öns klimat så verkar det stämma. Växter som har växt lång tid på en plats har också upplevt de lägsta temperaturerna på platsen och överlevt.

Mvh
Magnus 

144
82
javan:
Tropfrog skrev:
Det är gött med diskussioner. Får igång nyfikenheten.....

Detta är nog en av de mest pålitliga källorna jag kan hitta just nu:

www.conifers.org/ar/Araucaria_heterophylla.php

Endemiska till Norfolk Island och ingen annan stans. Härdig till minus 6,6 grader. Om man jämför det med öns klimat så verkar det stämma. Växter som har växt lång tid på en plats har också upplevt de lägsta temperaturerna på platsen och överlevt.

Mvh
Magnus 


Jo läste också det och är fullt medveten vad endemisk innebär. Där kan du även läsa att den växer på många andra ställen, utan vintervila, i tropisk klimat (Hawaii). Därav tror jag dessvärre att din teori om vintervila faller (vilket du nu verkar ha ändrat till ljuset).

Du som inte är nybörjare med växter måste ju ha en del erfarenhet av artificiellt ljus? Vad brukar du köra för ljus inomhus?

Jag och en polare nördar ner oss lite i hydroponi. Får grymt bra resultat med CDM lampor (för tillfället 315W). Testat MH och CFLs men spektrat verkar vara överlägset i just CDM.

5092
3863
Tropfrog:
javan skrev:


Jo läste också det och är fullt medveten vad endemisk innebär. Där kan du även läsa att den växer på många andra ställen, utan vintervila, i tropisk klimat (Hawaii). Därav tror jag dessvärre att din teori om vintervila faller (vilket du nu verkar ha ändrat till ljuset).

Du som inte är nybörjare med växter måste ju ha en del erfarenhet av artificiellt ljus? Vad brukar du köra för ljus inomhus?

Jag och en polare nördar ner oss lite i hydroponi. Får grymt bra resultat med CDM lampor (för tillfället 315W). Testat MH och CFLs men spektrat verkar vara överlägset i just CDM.



Nej jag har inte ändrat något. Det handlar om en relation mellan de två. När solen försvinner på hösten så behöver man antingen öka ljuset artificiellt eller sänka temperaturen och på så sätt sänka ljuskravet. Ju högre ljuskrav en växt har desto kallare bör man hålla den (inom växtens härdighet såklart). Det finns också en omvänd relation mellan ljus och värme i ljuskällan.  Det är därför som ljuskrävande växter som kommer från miljöer med helar eller delvis av året med låga temperaturer anses som svårare. Men metoden att sänka temperaturen under vintern används också på rent tropiska växter.

Visst, man kan försöka att köra rumsgran i rumstemperatur med artificiell belysning under vintern. Men det är inte helt lätt eller billigt att belysa ens ett mindre träd. Ljuset avtar med kvadraten på avståndet. Så lösningen är troligtvis att belysa träd från sidan. Det är därför jag tror att lägre temperaturer är den bästa vägen att gå under våra förhållanden. Det hade varit jäkligt smidigt om det gick att sänka ljuskravet så mycket att de kan förvaras i mörker under vinterhalvåret. Den metoden används bland annat på centralamerikanska epifytiska kaktusar framgångsrikt. Där är det en nödvändighet för att få dem att orka blomma trots att de kommer från tropiska områden. Om man inte jobbar med kopiösa mängder artificiellt ljus förståss.

Vad jag använder för belysning? Jo, just nu kör jag med en blandning av T5 och led till min vinterförvaring, enbart led till mitt terrarium. Jag har också erfarenhet av metallhalogen och högtrycksnatrium. Men eftersom det enda projekt jag har just nu är vinterförvaring i källaren så är de lösningarna diskvalificerade. Vad är cdm för något?


Jag bara älskar inlägg som innehåller båda orden nördar och hydroponi :). Själv experimenterar jag med akvaponi just nu, men det går långsamt pga en herrans massa andra projekt.

MVH
Magnus


Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild