Falskbotten

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

256
35
huckerby:
tja
när jag lagt leca & lägger duken över, hur brukar ni lägga den vid kanterna?
tycker ni man ska silicona fast den vid kanterna?

105
32
Fuffesnuff:
huckerby skrev:
tja
när jag lagt leca & lägger duken över, hur brukar ni lägga den vid kanterna?
tycker ni man ska silicona fast den vid kanterna?

Jag lägger den med ett litet över veck med 3 cm uppåt. Där jorden ligger alltså. Den ska bara hindra att det mesta ska igenom. Om du inte använder markduk rekommenderar jag det starkt för att den hindrar all form av jord att tränga igenom och filtrerar vattnet glasklart. 

256
35
huckerby:
Fuffesnuff skrev:

Jag lägger den med ett litet över veck med 3 cm uppåt. Där jorden ligger alltså. Den ska bara hindra att det mesta ska igenom. Om du inte använder markduk rekommenderar jag det starkt för att den hindrar all form av jord att tränga igenom och filtrerar vattnet glasklart. 


Jo jag brukar använda det.brukar inte lägga den så noga men funderade nu på om jag skulle sätta den så inga gråsuggor & annat letar sig ner

105
32
Fuffesnuff:
huckerby skrev:


Jo jag brukar använda det.brukar inte lägga den så noga men funderade nu på om jag skulle sätta den så inga gråsuggor & annat letar sig ner

Det borde nog vara okej, har sett ett terrarium med en flaskbotten som har klarat sig över 7 år.

378
340
Silvetaz:
Jag lånar den här tråden lite, tänkte vara en smula ambitiös och skapa ett bioaktivt terrarium modell XL till mina boa constrictor. I det vill jag såklart ha falskbotten så jag får till avrinning och inte dödar de växter som ormarna inte själva dödar. Men, hur säkra så att ormarna inte gräver ner och förstör barriären mellan leca och jord? Tips mottages tacksamt.

5096
3865
Tropfrog:
I usa använder man ju ofta "egg crate" till falskbotten. Det är typ ett plastgaller som används under lysrörsbelysningar. Med hjälp av stående egg crates som ben och buntband går det att göra en väldigt stabil botten. Om sen nätet buntbandas fast i egg crate construktionen borde det gå att bygga något som håller för rejäla påfrestningar.

Egg crate är svårt att hitta i Europa och om man hittar det är det oftast dyrt. Det kan dock vara värt det till en sån applikation. Detta är det bästa jag hittat:

www.dendroshop.de/navi.php?a=3744&lang=eng

MVH
Magnus

256
35
huckerby:
Tropfrog skrev:
I usa använder man ju ofta "egg crate" till falskbotten. Det är typ ett plastgaller som används under lysrörsbelysningar. Med hjälp av stående egg crates som ben och buntband går det att göra en väldigt stabil botten. Om sen nätet buntbandas fast i egg crate construktionen borde det gå att bygga något som håller för rejäla påfrestningar.

Egg crate är svårt att hitta i Europa och om man hittar det är det oftast dyrt. Det kan dock vara värt det till en sån applikation. Detta är det bästa jag hittat:

www.dendroshop.de/navi.php?a=3744&lang=eng

MVH
Magnus


Jag har sett sådana & funderat på vart man får tag på det, tack!. Ska fundera men det kanske inte gör så mkt om några småkryp irrar sig ned under duken eg?

5096
3865
Tropfrog:
huckerby skrev:


Jag har sett sådana & funderat på vart man får tag på det, tack!. Ska fundera men det kanske inte gör så mkt om några småkryp irrar sig ned under duken eg?


Min falskbotten är full av hoppstjärtar. De verkar trivas och föröka sig där. Däremot brukar gråsuggor som letat sig ner där dö och följa med dränvattnet ut.

MVH
Magnus

378
340
Silvetaz:
Tropfrog skrev:
I usa använder man ju ofta "egg crate" till falskbotten. Det är typ ett plastgaller som används under lysrörsbelysningar. Med hjälp av stående egg crates som ben och buntband går det att göra en väldigt stabil botten. Om sen nätet buntbandas fast i egg crate construktionen borde det gå att bygga något som håller för rejäla påfrestningar.

Egg crate är svårt att hitta i Europa och om man hittar det är det oftast dyrt. Det kan dock vara värt det till en sån applikation. Detta är det bästa jag hittat:

www.dendroshop.de/navi.php?a=3744&lang=eng

MVH
Magnus


Ja det verkar vara det bästa alternativet, med tanke på att jag även kommer bygga bakgrund så blir det lite pillande men jag får jobba med det och hitta en bra lösning, borde ju inte vara så svårt att säkra det till väggar på något vis så inte boan kan röra till det.

Hittade efter lite snabb sökning svenska alternativ också

www.dammbutiken.se/galler-for-filtermedia-68-x-40-cm

321
444
Daniel_S:
Dessa använder jag, fungerar jättebra.

www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/golvplattor-och-mattor/golvplattor/golvplattor-374036?gclid=Cj0KCQiAsdHhBRCwARIsAAhRhsnrR2pZ-bPqCUXgIOL7IKi98enpZDqLQQmeBv8RGWEn8JxtxrnnFzUaAgVxEALw_wcB
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild