Viktökning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

276
118
Maqea:

Hej, Hej!

Jag har en fundering om vikt på skäggagamer. För tre veckor sedan kom Ville hem till oss. Förra helgen tyckte jag att han blivit större sedan han kom men jag trodde jag inbillade mig det så jag vägde honom. Idag vägde jag honom igen. Han har gått upp 20 gram på en vecka! Från 94g förra söndagen till114g idag. Den lille rackaren växer så det knakar.

Min fundering är om det är normalt med en sån viktökning? Kan han växa för fort? Han är ungefär 7 månader gammal och var knaper i maten som liten. Hans kullsyskon växte snabbt ifrån honom. Är det kanske så att han tar igen förlorad tillväxt och vad kan det ge för resultat hos honom som vuxen?

Han får färsk blandad sallad och kalk varje dag. Det står alltid en skål med frystorkade syrsor i hans bur och en med vatten. Han får vitaminer två gånger i veckan. Den sista veckan har har han också fått levande föda. 4 zophobas och så många syrsor han velat klämma ner en gång om dagen. En dag åt han 11 stycken i ett svep.

Vet ni något om hur det ska vara? Jag vill ju inte göra honom en björntjänst genom att ge honom för mycket mat. Kanske är det så att han är ickedominant och inte vågade sig fram för att äta så mycket han ville förrut och att när han nu bor själv kan kan ta sin tid och i lugn och ro kunna äta när och så mycket han vill.

MVH Maria

 


276
118
Maqea:

Jag ringde till Mälarens smådjursklinik och frågade.

De sa att så länge man ger sitt djur mat inom föreskriven mängd så är det inget att oroa sig för. Det kan vara så att han har hållit sig undan för att han är ickedominant och "gömt" sig bland honorna eller varit för feg att ta för sig ordentligt eller nått liknande. När han nu blivit ensam så äter han när han vill och så sätter han igång att växa "ikapp" för han behöver inte konkurrera med någon.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Ja, så länge han inte ser tjock ut så är det nog inga problem alls. Bra att han äter ordentligt! :)
Är säkert som du säger att han nu tar ikapp då han har lättare att få tag på födan utan konkurrens.


276
118
Maqea:

Ville har nu, 4 veckor efter jag började väga och mäta honom den 21/4, gått upp 71 gram och blivit knappt 5 cm längre.

Skriver det bara för att andra ska kunna jämföra om de har funderingar om tillväxt någon gång.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild