Mitt första terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

121
69
Mirpa:
Hej allesammans!

Jag är en total nybörjare på allt som har med reptiler och terrarium att göra och helt ärligt har jag ingen i min närhet som jag kan fråga heller. Så jag hoppas att ni kanske såhär i julledigheten har lust att hjälpa mig med lite funderingar om hur jag bäst gör i ordning mitt terrarie för en framtida gargoylegecko. Och så hoppas jag innerligt att jag lägger tråden i rätt kategori...

Terrariet är 60*40*60, en glaslåda med skjutdörr än så länge.
Tanken är att jag ska bygga en bakrund och acklimatisera det ordentligt innan någon flyttar in.

Funderingar som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att besvara är vad behöver man sedan när själva terrariet är igång? Hydrometer till luftfuktigheten? Termometer till temperaturen?

Kan denna lysrampen fungera till växter och ödla eller finns det någon bättre? www.zoo.se/exo-terra-compact-top-light-lamparmatur.html

Behövs det lister till skjutdörrarna?

Vet någon om pimpsten kan vara skadligt för geckos? Har läst att jord ska vara utan gödningsmedel, men tänkte eventuellt om man kunde ha pimpsten för att plantera växterna i (tänkte då i planteringsfickor.) Den pimpstenen jag har tillgång till är det näring i men om det är på ett begränsat område kanske det inte spelar någon roll?

Jag kommer säkert på fler frågor ju mer jag funderar. Och ja, jag har sökt i forumet men har ni trådar att peka mig till ska jag givetvis läsa dem med.

105
32
Fuffesnuff: