Mitt första terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

121
69
Mirpa:
Hej allesammans!

Jag är en total nybörjare på allt som har med reptiler och terrarium att göra och helt ärligt har jag ingen i min närhet som jag kan fråga heller. Så jag hoppas att ni kanske såhär i julledigheten har lust att hjälpa mig med lite funderingar om hur jag bäst gör i ordning mitt terrarie för en framtida gargoylegecko. Och så hoppas jag innerligt att jag lägger tråden i rätt kategori...

Terrariet är 60*40*60, en glaslåda med skjutdörr än så länge.
Tanken är att jag ska bygga en bakrund och acklimatisera det ordentligt innan någon flyttar in.

Funderingar som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att besvara är vad behöver man sedan när själva terrariet är igång? Hydrometer till luftfuktigheten? Termometer till temperaturen?

Kan denna lysrampen fungera till växter och ödla eller finns det någon bättre? www.zoo.se/exo-terra-compact-top-light-lamparmatur.html

Behövs det lister till skjutdörrarna?

Vet någon om pimpsten kan vara skadligt för geckos? Har läst att jord ska vara utan gödningsmedel, men tänkte eventuellt om man kunde ha pimpsten för att plantera växterna i (tänkte då i planteringsfickor.) Den pimpstenen jag har tillgång till är det näring i men om det är på ett begränsat område kanske det inte spelar någon roll?

Jag kommer säkert på fler frågor ju mer jag funderar. Och ja, jag har sökt i forumet men har ni trådar att peka mig till ska jag givetvis läsa dem med.

105
32
Fuffesnuff:
Jag tror att pimpsten borde vara ofarligt för geckos men vet inte helt säkert. Angående jorden kan du ju använda exoterras plantation soil men om du vill blanda egen är det bäst att du använder jord med så lite gödning i som möjligt. Min jord jag använder består av 40% skogsjord, 60% såjord och lite löv och bark inblandat. Om du vill se till att du inte får in insekter i terratiet kan du lägga in jorden i mikron på 30 sekunder. Det dödar definitivt det mesta då. Om terrariet har fungerande skjutdörrar behövs ingen list. Men om det saknar lister kan du beställa det från herpers choise senaste gången jag kollade. 

121
69
Mirpa:
Fuffesnuff skrev:
Jag tror att pimpsten borde vara ofarligt för geckos men vet inte helt säkert. Angående jorden kan du ju använda exoterras plantation soil men om du vill blanda egen är det bäst att du använder jord med så lite gödning i som möjligt. Min jord jag använder består av 40% skogsjord, 60% såjord och lite löv och bark inblandat. Om du vill se till att du inte får in insekter i terratiet kan du lägga in jorden i mikron på 30 sekunder. Det dödar definitivt det mesta då. Om terrariet har fungerande skjutdörrar behövs ingen list. Men om det saknar lister kan du beställa det från herpers choise senaste gången jag kollade. 



Tack för ditt svar! Skjutdörrarna fungerar som de ska så då är det nog ingen fara.

Kommer nog göra ordentliga fickor i bakrunden där jag kan plantera i pimpsten och lägga på täckbark över så lär det ju inte vara några bekymmer.

Nere på botten har jag köpt kokosfiber och mossa som bottenmaterial, kan alltid blanda ut det i såjord och skogsjord.

Jag trodde insekter från skogen (hoppstjärtar och gråsuggor) var önskvärda i terrariet?

En följdfråga angående växterna, om jorden ska vara så näringsfattig hur ser man till att växterna får i sig den näring de behöver? I vanliga fall använder jag flytande näring utspädd i vatten, kan det skada geckosar?

121
69
Mirpa:
Mirpa skrev:


En följdfråga angående växterna, om jorden ska vara så näringsfattig hur ser man till att växterna får i sig den näring de behöver? I vanliga fall använder jag flytande näring utspädd i vatten, kan det skada geckosar?


Jag hittade en annan tråd som handlade typ om detta så nu är åtminstone det frågetecknet uträttat :) 

25
63
jessica85:
Jag använder bara ren mull i mina Gargoyle gecko terrarium. Blandar med löv och sen så funkar det klockrent. 

121
69
Mirpa:
jessica85 skrev:
Jag använder bara ren mull i mina Gargoyle gecko terrarium. Blandar med löv och sen så funkar det klockrent. 


Använder du barkmull eller torvmull? 

25
63
jessica85:
Denna använder jag. Inga tillsatser eller gödsel. Finns att köpa på hornbach 

105
32
Fuffesnuff:
Mirpa skrev:



Tack för ditt svar! Skjutdörrarna fungerar som de ska så då är det nog ingen fara.

Kommer nog göra ordentliga fickor i bakrunden där jag kan plantera i pimpsten och lägga på täckbark över så lär det ju inte vara några bekymmer.

Nere på botten har jag köpt kokosfiber och mossa som bottenmaterial, kan alltid blanda ut det i såjord och skogsjord.

Jag trodde insekter från skogen (hoppstjärtar och gråsuggor) var önskvärda i terrariet?

En följdfråga angående växterna, om jorden ska vara så näringsfattig hur ser man till att växterna får i sig den näring de behöver? I vanliga fall använder jag flytande näring utspädd i vatten, kan det skada geckosar?

Jo visst är hoppstjärtar något man vill ha i terrariet men det kan ibland följa med annan ohyra. Gråsuggor ska helst födas upp i ett antal generationer inomhus för att bli av med tungmetallerna i insekten. Att rena jorden är inte helt nödvändigt men kan vara bra för att stanna på den säkra sidan.

5099
3873
Tropfrog:
Mirpa skrev:



En följdfråga angående växterna, om jorden ska vara så näringsfattig hur ser man till att växterna får i sig den näring de behöver? I vanliga fall använder jag flytande näring utspädd i vatten, kan det skada geckosar?


Geckosarna bajsar. Hoppstjärtar och gråsuggor bryter ner löv och andra växtdelar. Detta ger näring åt växterna. Även om det inte alltid är optimal mängd näring så räcker det oftast väl för växterna. De flesta växter som används i regnskogsterrarium har väldigt lågt näringskrav. Regnskogen är en miljö där all tillgänglig näring omsätts direkt. Därav finns det sällan mätbara nivåer av något användbart för växterna. Det är vanligare att döda växterna med för mycket än med för lite näring.

Din flytande näring är troligtvis mineralgödsel. Det skall du inte använda i regnskogsterrarium, det är dåligt både för djuren och växterna.

Mvh
Magnus 

121
69
Mirpa:
Fuffesnuff skrev:

Jo visst är hoppstjärtar något man vill ha i terrariet men det kan ibland följa med annan ohyra. Gråsuggor ska helst födas upp i ett antal generationer inomhus för att bli av med tungmetallerna i insekten. Att rena jorden är inte helt nödvändigt men kan vara bra för att stanna på den säkra sidan.


Okey då är jag med! Har glatt plockat hem lite mossa från skogen, tåls den att mikras? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild