Hjälp med majsorm!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

36
2
Flundqvist:
Hej! Behöver lite tips och råd.. Tog över en 7årig majsorms hane för ca 3 månader sen.. Hon jag köpte han av sa att han varit lite knepig med avföringen men han bajsar ALDRIG i terrariet.. Han bajsar bara när jag tar ut och badar honom (vet att man inte ska bada en orm mer än nödvändigt men då de är ända gångerna han bajsar så..) Han är pigg annars! Någon som vet vad det kan bero på eller har tips vad jag kan göra? 

5117
3883
Tropfrog:
Jag tänker att du inte har väntat tillräckligt länge. När du stoppar den i bad så stressar du den, då kan det lätt hända att de tömmer tarmen oavsett om de egentligen behöver eller inte. Vänta du på att det kommer ut av sig själv istället.

MVH
Magnus

36
2
Flundqvist:
Tropfrog skrev:
Jag tänker att du inte har väntat tillräckligt länge. När du stoppar den i bad så stressar du den, då kan det lätt hända att de tömmer tarmen oavsett om de egentligen behöver eller inte. Vänta du på att det kommer ut av sig själv istället.

MVH
Magnus

Ja men när det gått 4/5 veckor utan avföring och dessutom fått mat 2ggr under denna period så känns det inte riktigt som det ska.. Han är ju allmänt pigg men man märker att han blir mer hängig när han inte bajsat på ett tag och rör sig nästan aldrig men så fort han badat och tömt tarmen så är han jätte aktiv och nyfiken i ca 3 veckor sen blir det samma visa igen

1
0
XClarah:
Det är samma här med min majsorm! Sett hennes avföring EN gång, det var i en låda o inte i terrariet, men utöver det, nada! Hon äter o dricker bra, haft henne i ca 2 mån och hon är runt 5mån. Har inte badat henne nångång, borde jag? Använder täckbark i terrariet, o hennes avföring såg snarlik ut.. Har tänkt att det löses väl av sig själv... har jag fel?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Har ni tillräckligt varmt åt ormarna? Bor dom lite kyligt kan avföringen påverkas eller utebli i värsta fall. Matar ni med tillräckligt stora byten så det ens blir en hög med avföring? På pinkies och små möss blir det minimala "högar" :-) har man dessutom mycket bottenmaterial är det ibland svårt att hitta... 

Jag skulle ha höjt värmen, lagt in mer inredning och väntat ut individen :-) sen hade jag definitivt slutat bada ormen utanför terrariet, det är bara stressande för dom. En badbalja bör såklart finnas tillgänglig i ormens terrarium hela tiden :-) 

Det tar ibland många veckor för vissa av mina ormar att bajsa efter matningen, det beror på många olika faktorer. Individen, värmen, bytesdjuret osv osv.. Några veckor ser jag som rätt normalt :-) då tycker jag det är konstigare när ormarna bajsar varje vecka exempelvis. 

Ge den lugn och ro, stå i ett rum där ni inte rör er så mycket är det bästa för ormar. Sen ha tålamod brukar lösa "problemet" :-) 

161
107
Alex_ask:
Jonas_ skrev:
Har ni tillräckligt varmt åt ormarna? Bor dom lite kyligt kan avföringen påverkas eller utebli i värsta fall. Matar ni med tillräckligt stora byten så det ens blir en hög med avföring? På pinkies och små möss blir det minimala "högar" :-) har man dessutom mycket bottenmaterial är det ibland svårt att hitta... 

Jag skulle ha höjt värmen, lagt in mer inredning och väntat ut individen :-) sen hade jag definitivt slutat bada ormen utanför terrariet, det är bara stressande för dom. En badbalja bör såklart finnas tillgänglig i ormens terrarium hela tiden :-) 

Det tar ibland många veckor för vissa av mina ormar att bajsa efter matningen, det beror på många olika faktorer. Individen, värmen, bytesdjuret osv osv.. Några veckor ser jag som rätt normalt :-) då tycker jag det är konstigare när ormarna bajsar varje vecka exempelvis. 

Ge den lugn och ro, stå i ett rum där ni inte rör er så mycket är det bästa för ormar. Sen ha tålamod brukar lösa "problemet" :-) 

Nja att snokar skiter varje vecka är rätt normalt då dom ofta har snabbare matsmältning än vissa andra, mina snokar skiter 1-2 ggr i veckan skulle dom inte skita på 3 veckor tex så skulle jag börja ana ugglor 

Beror ju såklart också på bytests storlek men jag utgår från rätt storlek och rätt tempraturer då är inom en dryg vecka normalt och dessutom för en ung orm kan va oftare

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Alex_ask skrev:

Nja att snokar skiter varje vecka är rätt normalt då dom ofta har snabbare matsmältning än vissa andra, mina snokar skiter 1-2 ggr i veckan skulle dom inte skita på 3 veckor tex så skulle jag börja ana ugglor 

Beror ju såklart också på bytests storlek men jag utgår från rätt storlek och rätt tempraturer då är inom en dryg vecka normalt och dessutom för en ung orm kan va oftare


Ja det hänger ju helt på hur man väljer att mata sina ormar :) Att många snokar har helt annan typ av matsmältning än exempelvis större kramormar vet jag.

Jag måste bara fråga hur ofta och mycket du matar könsmogna ormar om dom skiter 2 ggr i veckan? Lät ju rätt mycket tycker jag men som sagt det beror till största delen hur ägaren väljer att mata sin orm, även om olika arter & släkten fungerar lite olika.

Sen är även historiken på den specifika individen viktig i sammanhanget.


36
2
Flundqvist:
Jonas_ skrev:
Har ni tillräckligt varmt åt ormarna? Bor dom lite kyligt kan avföringen påverkas eller utebli i värsta fall. Matar ni med tillräckligt stora byten så det ens blir en hög med avföring? På pinkies och små möss blir det minimala "högar" :-) har man dessutom mycket bottenmaterial är det ibland svårt att hitta... 

Jag skulle ha höjt värmen, lagt in mer inredning och väntat ut individen :-) sen hade jag definitivt slutat bada ormen utanför terrariet, det är bara stressande för dom. En badbalja bör såklart finnas tillgänglig i ormens terrarium hela tiden :-) 

Det tar ibland många veckor för vissa av mina ormar att bajsa efter matningen, det beror på många olika faktorer. Individen, värmen, bytesdjuret osv osv.. Några veckor ser jag som rätt normalt :-) då tycker jag det är konstigare när ormarna bajsar varje vecka exempelvis. 

Ge den lugn och ro, stå i ett rum där ni inte rör er så mycket är det bästa för ormar. Sen ha tålamod brukar lösa "problemet" :-) 



Temperaturen är ca 26 på svalaste och 32 på varmaste plus att han har en gren han brukar ligga på ibland ca 20cm under värmelampan så där blir det lite varmare, han har en stor "badbalja" i terrariet, väldigt mycket inredning för att likna det naturliga så mycket som möjligt, fuktlåda osv.. Ställer jag en badbalja utanför terrariet och öppnar glaset brukar han själv krypa ut ur terrariet och ligga i vattnet.. Matar han med möss, samma som förra ägaren hade matat han med. Badar han inte om jag inte märker att han blir hängig! Försökte vänta ut han när jag precis fick hem han.. Han hade inte bajsat på ca 3 veckor när jag hämta han och efter ca3-4 veckor efter det blev han jätte hängig, låg raklång i terrariet och ville inte äta, fick tipset att bada honom, vilket resulterade i avföring och efter ca 1 dag en helt återställd orm, lika pigg och nyfiken som vanligt. Är väl medveten att hantering av ormar kan stressa dom mer än att hjälpa dom men vill ju inte heller att han ska bli lika dålig igen

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Flundqvist skrev:



Temperaturen är ca 26 på svalaste och 32 på varmaste plus att han har en gren han brukar ligga på ibland ca 20cm under värmelampan så där blir det lite varmare, han har en stor "badbalja" i terrariet, väldigt mycket inredning för att likna det naturliga så mycket som möjligt, fuktlåda osv.. Ställer jag en badbalja utanför terrariet och öppnar glaset brukar han själv krypa ut ur terrariet och ligga i vattnet.. Matar han med möss, samma som förra ägaren hade matat han med. Badar han inte om jag inte märker att han blir hängig! Försökte vänta ut han när jag precis fick hem han.. Han hade inte bajsat på ca 3 veckor när jag hämta han och efter ca3-4 veckor efter det blev han jätte hängig, låg raklång i terrariet och ville inte äta, fick tipset att bada honom, vilket resulterade i avföring och efter ca 1 dag en helt återställd orm, lika pigg och nyfiken som vanligt. Är väl medveten att hantering av ormar kan stressa dom mer än att hjälpa dom men vill ju inte heller att han ska bli lika dålig igen


Äter han bra kan du prova öka storleken på bytesdjuren.. Annars är mitt bästa råd att bara vänta ut ormen :-) aldrig en bra lösning att stressa dom att tömma tarmen över tid, många individer behåller maten längre än andra. Har din orm betett sig såhär sen starten kanske den fungerar så bara? :-) 

Vad är det som gör att du beskriver honom som hängig? Många ormar ligger raklånga utan att för den delen vara sjuka eller hängiga :-) 

Pigg och nyfiken är verkligen pigg och nyfiken och inte bara ett symtom på stress? Jag vet inte alls jag bara frågar för att kunna ge tips. .stressade djur rör sig mycket vilket ibland tolkas som nyfikenhet :-)

Angående att han inte äter lika bra vintertid eller efter flytt är normalt för hanar den här tiden. Många av mina slutar självmant äta och dom andra trappar jag ner ljustimmarna hos tills dom slutar.

Många ormar mår riktigt bra av vinteruppehåll i maten! 

36
2
Flundqvist:
Jonas_ skrev:


Äter han bra kan du prova öka storleken på bytesdjuren.. Annars är mitt bästa råd att bara vänta ut ormen :-) aldrig en bra lösning att stressa dom att tömma tarmen över tid, många individer behåller maten längre än andra. Har din orm betett sig såhär sen starten kanske den fungerar så bara? :-) 

Vad är det som gör att du beskriver honom som hängig? Många ormar ligger raklånga utan att för den delen vara sjuka eller hängiga :-) 

Pigg och nyfiken är verkligen pigg och nyfiken och inte bara ett symtom på stress? Jag vet inte alls jag bara frågar för att kunna ge tips. .stressade djur rör sig mycket vilket ibland tolkas som nyfikenhet :-)

Angående att han inte äter lika bra vintertid eller efter flytt är normalt för hanar den här tiden. Många av mina slutar självmant äta och dom andra trappar jag ner ljustimmarna hos tills dom slutar.

Många ormar mår riktigt bra av vinteruppehåll i maten! 


Det jag menar med hängig är inte bara det att han ligger raklång, han rör sig inte om man petar i han, och skulle han motförmodan göra det så är det bara någon cm i väääldigt långsamt tempo, när det var dax för mat ville han ej äta, osvosv.. När jag säger pigg och nyfiken så är jag ganska säker att han är pigg och nyfike och inte stressad, han älskar verkligen att ligga på en gren under sollampan, han far nästan alltid dit när man är och håller på i rummet där han är.. Även när jag byter vetten kommer han fram och vill krypa upp på en och brukar gilla att ligga i huvan på tröjan medan man pysslar på runt och i terrariet.. Men kan det vara så att han är så pass framåt för att han är stressad? Är van ormar och har ganska bra koll på hur dom funkar osv men när det gäller ens egna djur så blir man alltid lite extra nojig.. 

Skulle det inte varit för att jag nyss fått hem honom så skulle jag självklart ha davalat honom, men blev avrådd från det av många i "reptilvärlden" eftersom han var så pass ny med både mig och sitt terrarium. Apptiten har det inte varit något fel på bortsett från då han låg raklång i terrariet och inte ville röra sig, men som sagt löste det sig direkt han fick bajsa.. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild