Tankar kring Bombina orientalis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

23
15
Kakan80:
Hej! Funderar på att inreda ett tomt akvarium 56 l  till ett par Klockgrodor! Hit me med allt ni kan!!! 
Behövs det verkligen en pump om man har lågt vatten och mycket växter? Funkar det med enbart grus/småsten och bygga upp nivåer med det? Tips på växter som i så fall klarar de förhållandena? Klättrar grodorna på glaset? På växterna? Är heltäckande lock ett måste? 
Håller syrsor och mjölmask till min skäggagam, funkar de som foder, eller behövs det annan mask?!?
Tacksam för bilder på miljöer!
Tack 

5088
3861
Tropfrog:
Ingen erfarenhet av djuret, men väl av vatten.

Man kan klara sig utan pump och biologisk rening. Detta om man har gott om växter, ljus och kunskap. Sen brukar det kräva lite större volymer för att bli stabilt.

Nybörjare på vatten med max 10 liter att rena......skaffa bra biologiskt filter eller gör delvattenbyte varje dag.

Mvh
Magnus 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Kan svara lite angående grodorna. Även om de inte kan sitta mitt på glaset så tar de sig upp längst med hörnen. De är bättre på att klättra än man kan tro.

Med andra ord behöver du se till att ha lock på akvariet. För att se till att det är ventilation kan du ha något form av myggnät.

Angående foder, så fungerar det helt klart med syrsor och mjölmask, men jag skulle nog även försöka använda daggmask, husflugor m.m
Husflugor är rätt kul att se när grodorna försöker fånga.

Tänk även på att vilket foder du än väljer, så blir det lätt att de hamnar i vattnet. Även mjölmask i skål hamnar en del i vattnet. Hoppar en blöt groda ner i matskålen så fastnar en och annan mjölmask som hänger med när de hoppar ur. Har egentligen ingen smart lösning på detta mer än att man får rensa bort döda foderdjur för att inte vattnet ska bli dåligt.

Pump kan du skippa, men du kommer behöva göra rent. Grodorna skitar ner en hel del och i de volymerna blir det problem om du inte gör rent ofta.

Vad är den faktiska bottenytan? Om jag var du hade jag nog försökt satsa på ett större terrarium/akvarium till dessa grodor.
Är du ändå intresserad av att ha grodor i ditt akvarie, så finns även dvärgklogrodor som är betydligt mindre och dessutom bättre lämpade till just ett akvarie.


23
15
Kakan80:
anders skrev:
Kan svara lite angående grodorna. Även om de inte kan sitta mitt på glaset så tar de sig upp längst med hörnen. De är bättre på att klättra än man kan tro.

Med andra ord behöver du se till att ha lock på akvariet. För att se till att det är ventilation kan du ha något form av myggnät.

Angående foder, så fungerar det helt klart med syrsor och mjölmask, men jag skulle nog även försöka använda daggmask, husflugor m.m
Husflugor är rätt kul att se när grodorna försöker fånga.

Tänk även på att vilket foder du än väljer, så blir det lätt att de hamnar i vattnet. Även mjölmask i skål hamnar en del i vattnet. Hoppar en blöt groda ner i matskålen så fastnar en och annan mjölmask som hänger med när de hoppar ur. Har egentligen ingen smart lösning på detta mer än att man får rensa bort döda foderdjur för att inte vattnet ska bli dåligt.

Pump kan du skippa, men du kommer behöva göra rent. Grodorna skitar ner en hel del och i de volymerna blir det problem om du inte gör rent ofta.

Vad är den faktiska bottenytan? Om jag var du hade jag nog försökt satsa på ett större terrarium/akvarium till dessa grodor.
Är du ändå intresserad av att ha grodor i ditt akvarie, så finns även dvärgklogrodor som är betydligt mindre och dessutom bättre lämpade till just ett akvarie.

Tack snälla för fina svar!!! 
Kanske ska leta efter ett exoterra terrarium beg, vilka måttrekomenderar du till en grupp grodor, och hur många individer i en liten grupp trivs bäst tillsammans?!? 
Tack

23
15
Kakan80:
Hej igen! Vilken pump och doppvärmare rekommenderas till ett akvarium m ca 6 st dvärgklogrodor, och ett litet stim m guppy eller tetror? Vill ha så låg vattennivå som invånarna tillåter och ngn rot och växt som sticker upp ur vattnet!!!
klarar dvärgklogrodorna låga temperaturer? Tycker doppvärmare/sladdar är fula ;) 
vill ha så lite elektronik som möjligt!
(alltså till akvariet på 56 liter)

105
32
Fuffesnuff:
Kakan80 skrev:
Hej igen! Vilken pump och doppvärmare rekommenderas till ett akvarium m ca 6 st dvärgklogrodor, och ett litet stim m guppy eller tetror? Vill ha så låg vattennivå som invånarna tillåter och ngn rot och växt som sticker upp ur vattnet!!!
klarar dvärgklogrodorna låga temperaturer? Tycker doppvärmare/sladdar är fula ;) 
vill ha så lite elektronik som möjligt!
(alltså till akvariet på 56 liter)


Dvärgklogrodor föredrar en temperatur över 22 och helst vid 24-25. Vilken doppvärmare  du bör välja beror helt enkelt på hur många liter vatten du kommer hålla dem i. En vattennivå på 20 cm ungefär tycker jag är okej. Ha så mycket växter som möjligt och en del ytväxter. Om du har tillräckligt mycket behöver du inte ha någon pump i. Ju svagare pump desto bättre eftersom dem naturligt lever i stilla vattensamlingar. Som substrat ska du undvika vassa stenar och helst använda sand.

23
15
Kakan80:
Tack!!!! Har hållt dvärgklogrodor m fiskar tidigare men de har inte trivs så bra, så nu vill jag göra det gött för dem!!!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild