Skink vs. Kopparödla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

39
10
R3P71LN03RD:

Jag har suttit här vid datorn och glott åtminstone den senaste timmen (förmodligen längre...), och nu har jag en fråga till herrskapet! Jag kan knappast sticka under stol med att den är lite knepig.

Det hela började med att jag satt och googlade runt på lite olika Skinkar; Blåtungad skink, Mandarinskink, Eldskink... så kom jag till sist till den minsta Skinken man känner till: Scincella lateralis.

Jag kikade runt på lite bilder, så slog det mig att den ser ju nästan exakt ut som vår hederliga Kopparödla, fast med ben! Så jag kikade vidare och hittade även benlösa skinkar som Acontias Percivali, och visst är den lik?! Jag lyckades även hitta Kopparödlor med ben, t.ex. Diploglossus. De senare är alltså Kopparödlor men ser ut som Skinkar (enligt mig då).

Jag har hittat en möjlig skillnad: Det verkar som att alla Kopparödlor föder levande ungar, medan endast vissa Skinkar gör det. Men, alltså, är det möjligt att det finns fler anatomiska skillnader mellan arterna? För det måste ju finnas någon anledning till att man valt att klassificera dem olika. Vad tror/vet ni?

Ja, det är alltså såhär jag spenderar mina fredagkvällar! :P

 

 

Men, nu vill jag bara flika in en annan grej: Jag kom över en annan ödla som lär tillhöra en underfamilj av Kopparödlorna: Abronia Graminea (Alligatorödla). Det är nog typ den snyggaste ödlan jag någonsin sett! Tror ni man kan få tag på en sån i lilla Sverige? ;)


234
49
costanza:

Ang. alligatorödlan, prata med Ormar och sånt (butik i ängelholm), tror de har hade några exemplar nyligt. 


39
10
R3P71LN03RD:

Tack för infon! Kul att veta att det finns en strimma hopp om att kunna skaffa en sådan i framtiden utan att behöva göra så stora uppoffringar, d.v.s. importera. Har ingen plats nu dock, så jag får nog vackert vänta på bättre tider. :P Men, som sagt, skoj att veta!


Medlem i SHF
274
341
Jubari:

Även Chippen här på terrariedjur håller 3 olika Abronia, graminea, deppii samt taeniata. Hör med honom.


39
10
R3P71LN03RD:

Tack för infon! Även fast jag inte har någon plats just nu så kan det som sagt vara bra att veta. :)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Tycker Abronia graminea är sjukt snygga jag med :)
Svårt att hitta bra med information om dom dock.

Vad gäller kopparödlor och skinkar, så finns det vad jag vet både levandefödare och äggläggande ödlor av båda sorterna. Det lär vara ett gäng anatomiska skillnader mellan de två grupperna, men är inte insatt i vilka skillnaderna är.

 


39
10
R3P71LN03RD:

Jag hittade lite care-sheets nyss, men av vad jag läste så verkar arten vara ganska svår att hålla. Eller ja, det beror på vilka förutsättningar man har förstås, för om man vill avla på dem behöver de utsättas för stora temperaturskillnader. Enligt författaren bör de spänna mellan 40-90 grader Fahrenheit, vilket är ganska skapligt. För mig som bor i en liten etta utan tillgång till uthus eller annan lokal, så blir det svårt att kunna uppfylla deras kriterier. :/

Ang. Skinkar och Kopparödlor ska jag gräva vidare. :)


456
200
isdrake:

Det där är riktigt häftiga ödlor. Skulle själv kunna tänka mig några stycken har har sagt att det är totalstopp på reptilfronten nu.

Vad gäller det här med klassificeringen så bygger ju inte systematiken på utseende/egenskaper längre utan släktskap. T ex så är krokodildjur betydligt närmare släkt med fåglar än med ödlor. Även fast man kan tycka att krokodiler och ödlor är betydligt mer lika. ^^ 


39
10
R3P71LN03RD:

Aha, så det är så de tänker. Då är jag med. ^^

Ja,de är verkligen jättehäftiga! :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild