Majsorm matvägrar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

47
0
Vildlaxen:

Nu är det så att min flickväns ena majsorm inte äter, den har inte gjort det på flera veckor och börjar se riktigt tunn ut. Är det någon som kan gissa sig till varför och komma med något tips på vad vi kan göra åt detta skulle det vara väldigt uppskattat!


88
10
1603:

Skiter den som den ska? Är den lika aktiv som den brukar?
Annars kan det vara matsmältningen som krånglar och den kanske har blivit förstoppad? Kolla om den är svullen vid kloaken, och om den är det, bada den i varmt vatten i drygt 15-20 minuter för att få igång magen.
Om det inte blir någon skillnad så kontskta veterinär.

Håll även koll på värmen. Har ormen en svalare och en varmare sida? Temperaturen bör skilja på minst 3-4 grander.


1663
779
fluffis:

Det första man gör är ju att kolla temperatur och andra synliga/mätbara förändringar som 1603 säger.

Sen undrar jag också hur gammal ormen är. Hur ofta får den mat? Några veckor är ju ingenting för en vuxen majsorm. Bor ormen ensam eller ihop med någon?

Om den är könsmogen och speciellt om det är en hane så är det helt normalt att de inte vill äta på våren till förmån för att åma sig för flickor :) Om det är en vuxen hona så kan hon matvägra för att hon bär på ägg. Det kan finnas många anledningar så man får leka lite detektiv :)

Min ena majsormshane åt igår för första gången sen den 15 februari. Det gjorde ingenting för han behövde ändå banta :p


47
0
Vildlaxen:

Den är inte förstoppad längre, den var det förut men då badade vi den och sen sket den så det löste sig. Kön och ålder är okänt, kanske 5-6 år, för hon fick den och en annan(alltså är de två som bor tillsammans) av en familj som inte riktigt hade tagit hand om dem som de skulle. Men den är aktivare än vad den brukar vara så det kanske är så att den letar efter en hona om det nu är en hane.


1663
779
fluffis:

Har den en fuktlåda?


47
0
Vildlaxen:

Nej men den har vatten som den kan bada i


1663
779
fluffis:

Hur hög luftfuktighet är det inne i terrariet?

Jag får själv väldigt torrt på vintern både i min bostad och sen smittar det av sig i terrarierna förstås. Jag har även ganska torrt bottenmaterial så fuktlåda är liksom nödvändigt, åtminstone på vinterhalvåret men jag brukar ha det året runt. Det är rätt stor skillnad på att bada och på att ligga i en fuktlåda för ormarna. Jag har aldrig själv varit med om förstoppning hos mina ormar och vet inte riktigt vad det kan bero på men jag kan tänka mig att för låg luftfuktighet kan bidra, även om jag inte säkert vet :) I vilket fall fall som helst så rekommenderar jag starkt en fuktlåda som återfuktas så fort det behövs!


25
88
shii:

Först så skulle jag rekomendera att sära på ormarna så dom bor en o en!

Det är vanligt att honor struntar i maten när de är dräktiga - många honor känner sig tunga, oviga och sårbara och slutar därför att äta fram tills ägen är lagda.

Nu finns det andra orsaker till matvägran - Stress eller som man kanske många gånger ska säga "otrivsel" kan vara en orsak - då får man försöka ställa ormen på ett så lugnt ställe som möjligt (ibland blir det garderoben) :p

Temperaturen kan få en orm att sluta äta likaså luftfuktigheten. För torrt och för kallt kan få en del ormar att hålla tillbaka på maten då de ser detta som ett tecken på kallare klimat och då går de ner i både matlust och aktivitet.

Mitt tips är att du håller tempen på varma sidan på 32-35 grader och den kalla 23-26. Spraya rikligt minst 2 ggr per dag. Vissa ormar går igång på möss, vissa på råttor och vissa äter helst kyckling - bara att prova och se om den har nån favoritmat.

Vill den inte äta så kan du prova nydödat eller levande (ex råttpinkisar) - Det är förbjudet att mata med levande foder OM det går att mata med dött - MEN funkar det inte med dött eller nydödat så finns det en lättnad i lagen där och man får erbjuda levande foder i de fall inget annat funkar!


Hoppas det löser sig! :)


69
39
NiklasTyreso:

Bra svar allihop!

Jag vill förtydliga att majsormar behöver lite högre luftfuktighet vid ömsning men att de kan få bukröta (sjukdom) om de hålls i för fuktiga terrarier. Varken för mycket eller lite fukt är bra.

Det mest troliga är att det är en vår-kåt hane eller en äggstinn hona (ge då små matbitar typ pinkies). 

 

 


47
0
Vildlaxen:

Ja, nu har hon(för det var tydligen en hon) lagt ägg så då var det problemet löst. Men nu kommer nästa problem; vad är detta?

Bilden har redan laddats upp en gång men jag tänkte också posta den för att kanske få snabbare svar här..

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild