Tips på växter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

256
35
huckerby:
hej, jag skulle vilka ha ngn klätterväxt el två som har små blad, är duktiga på att klättra & täcka bakgrunden. Grön.
regnskogsterrarium.
bakväggen kan ju bli lite torr & varm.
hade tänk att det kanske är enklare att hitta ngt sådant än att hitta en mossa som överlever på det sättet.

så ge mig era tips på växter!

321
444
Daniel_S:
Bästa tipset om man vill täcka bakgrunder med växter är Ficus pumila, F. pumila qurercifolia och F. punctata. Alla vill ha väldigt fuktigt, men klarar viss torka.

F. pumila växer extremt snabbt. Nästan för snabbt om man har ett mindre terrarie, då måste ansa ganska ofta.

F. pumila quercifolia, växer långsammare. Växer nära underlaget och drar inte iväg lika mycket som F. pumila.

F. punctata växer ganska snabbt, men inte alls lika fort som F. pumila. Får långsmala blad.

Nedan bild visar ett terrarium med F. pumila quercifolia (inte min, tagen från nätet)

256
35
huckerby:
Daniel_S skrev:
Bästa tipset om man vill täcka bakgrunder med växter är Ficus pumila, F. pumila qurercifolia och F. punctata. Alla vill ha väldigt fuktigt, men klarar viss torka.

F. pumila växer extremt snabbt. Nästan för snabbt om man har ett mindre terrarie, då måste ansa ganska ofta.

F. pumila quercifolia, växer långsammare. Växer nära underlaget och drar inte iväg lika mycket som F. pumila.

F. punctata växer ganska snabbt, men inte alls lika fort som F. pumila. Får långsmala blad.

Nedan bild visar ett terrarium med F. pumila quercifolia (inte min, tagen från nätet)


Perfekt! Tack!
ut & köpa :)

5088
3858
Tropfrog:
Jag gillar Alsobia dianthiflora. De har lite större blad än tidigare nämnda och passar därmed bättre i lite större burkar. De växer i mer kontrollerbar takt och är lättare att gallra. Dessutom sätter de vita ludna jättefina blommor med jämna mellanrum.

Mvh
Magnus 

256
35
huckerby:
Tropfrog skrev:
Jag gillar Alsobia dianthiflora. De har lite större blad än tidigare nämnda och passar därmed bättre i lite större burkar. De växer i mer kontrollerbar takt och är lättare att gallra. Dessutom sätter de vita ludna jättefina blommor med jämna mellanrum.

Mvh
Magnus 


Perfekt! Tack
nu har ja lite alternativ att kolla på.

brukar dessa finnas på plantagen & blomsterlandet?

256
35
huckerby:
Daniel_S skrev:
Bästa tipset om man vill täcka bakgrunder med växter är Ficus pumila, F. pumila qurercifolia och F. punctata. Alla vill ha väldigt fuktigt, men klarar viss torka.

F. pumila växer extremt snabbt. Nästan för snabbt om man har ett mindre terrarie, då måste ansa ganska ofta.

F. pumila quercifolia, växer långsammare. Växer nära underlaget och drar inte iväg lika mycket som F. pumila.

F. punctata växer ganska snabbt, men inte alls lika fort som F. pumila. Får långsmala blad.

Nedan bild visar ett terrarium med F. pumila quercifolia (inte min, tagen från nätet)


Kom på en fråga till; planterar man dem längst ner & de får klättra upp el sätter man dem på väggen? Vilket är lämpligast?

5088
3858
Tropfrog:
huckerby skrev:


Perfekt! Tack
nu har ja lite alternativ att kolla på.

brukar dessa finnas på plantagen & blomsterlandet?


Plantagen och blomsterlandet har inte särskilt mycket små växter som är lämpliga för terrarium. Om man söker växter till större burkar finns där dock en del att välja på. Miniatyrer för terrarium köper man bäst av andra hobbyister eller från tyska webbshopar. Just nu är det dock lite känsligt att skicka. Det bästa är att vänta till våren. Om du har bråttom så går det att beställa till vinterförpackning med frigolitlåda och heat pack. Men den lösningen är inte hundraprocentig om det blir riktigt kallt. Berätta var du bor så kanske någon som har lämpliga växter hör av sig.

huckerby skrev:


Kom på en fråga till; planterar man dem längst ner & de får klättra upp el sätter man dem på väggen? Vilket är lämpligast?


Jag har planterat i jord, men även fäst på bakgrunden. Tycker att det funkar nästan lika bra. Åtminstone för ficusen. Alsobia har jag bara testat i jord, men den borde gå bra fäst också.

Mvh
Magnus 

5088
3858
Tropfrog:
Såg nu.......västra Götaland. Mölndals zoo har haft Ficus hemma och borde kunna ta hem igen om de inte har. Alsobia finns på hisingen ;)

Mvh
Magnus 

256
35
huckerby:
Tropfrog skrev:
Såg nu.......västra Götaland. Mölndals zoo har haft Ficus hemma och borde kunna ta hem igen om de inte har. Alsobia finns på hisingen ;)

Mvh
Magnus 


Låter bra :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild