Värmematta i träburk

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

48
13
nasicus:

Hej,

Jag och sambon vill byta ut vårt glasterra och bygga ett nytt i trä. Under planeringsfasen dök frågan upp om hur man bäst och säkrast installerar värmemattan inuti en träburk. 

Hur har ni valt att göra? Direkt under substratet? Under en bit plexi? 

Jag kommer lägga upp en byggtråd när vi drar igång projektet. 


1661
777
fluffis:

Kul med eget bygge!

Det finns olika varianter att ha värmemattan på. Det viktiga är nog att man har en dimmer kopplad till värmemattan så att det blir lagom varmt. I min tråd ser man hur jag har gjort det väldigt enkelt med dubbelhäftande tejp. terrariedjur.se/?page=forum&thread=82


70
2
Digge:

Jag har faktiskt själv funderat på samma sak. Håller på och bygger om ett gammalt vitrinskåp till terrarium, och botten är i trä. Tror inte att plexi är sådär jättebra. Satte en värmematta på en petbox, och den smälte ett hål i botten. Jag har fixat ett par aluminiumplåtar som jag tänkte lägga mattan/värmeslingan i mellan. Har fortfarande inte hittat någon matta som är bra. De blir ju bara varma på ett ställe...De jag har är exo terras...


733
295
markusbabs:

Digge;

www.firstreptiles.se/webshop/varme/varmemattor/7   Billiga och bra. Du kan ju även köpa en billig termostat som stänger av mattan om det blir för varmt. kan ju kännas skönt på sommaren om det blir riktigt varma dagar så man slipper riskera att djuret överhettas :)


333
97
leolina:

Värt att veta när det diskuteras värmemattor är att samtliga "vanliga" värmemattor som säljs i handeln oavsett märke är gjorda för UTVÄNDIGT bruk på glasterrarier, alltså att ligga UNDER terrariet eller sättas på terrariets baksida UTVÄNDIGT. INGEN av dessa mattor är tillverkade för invändigt bruk i terrariet och de är INTE fukttåliga. Dessutom skall luftspalt finnas så luft kan röra sig runt mattan. Väljer man trots detta att använda sin värmematta invändigt gör man detta på EGEN risk, med risk för kortslutning, ökad brandfara OCH risk för djuren.

Inte meningen att låta hård MEN detta är bra att veta då det bevisligen är alldeles för få som läser bruksanvisningen till sina värmemattor.

Vill man ha en värmematta INUTI sitt terrarium så är det fukttåliga värmemattor som gäller. Dessa kostar bra mycket mer än de "vanliga" mattorna och det är väl anledningen till att väldigt få saluför dem längre då i stort sett ingen köper dem pga priset utan istället chansar och använder de billigare mattorna inuti sina terrarier istället.

Och nej, jag är inte bättre än någon annan men jag lärde mig läxan för många år sedan då en av mina gravida majshonor släppte sin avföring ovanpå en av mattorna bara för att stekas till döds. Man chansar inte fler gånger efter något sådant!


70
2
Digge:

Du har alldeles rätt. De ska sitta på utsidan av terrariet, men jag vet de som lackat in dem i terrariet (och sedan använt en dimmer), men det är inget jag rekomenderar då de inte är gjorda för att lackas in. Sen ska man ha ett ordentligt lager med substrat av något slag, för även glaset blir ganska varmt. Anledningen till att jag provade att sätta den på en petbox var att en sa "jag har aldrig haft problem med att sätta dem på petbox" men uppenbarligen så var det fel då den smälte. Jag försöker så gott det går att använda slingor då de i mitt tycke håller en jämnare värme. 

 


1661
777
fluffis:

Usch, vad läskigt det låter leolina. Kan inte varit kul att hitta den ormen :(


48
13
nasicus:

Jag kör på Thermocontroll II PRO termostater då dom funkar utmärkt samt hobbys fukt/stänk-tåliga värmemattor. Men om man inte kan ha en värmematta eller kablar i terrariet vad finns det då för alternativ? Värmepanel på väggen?

 

Termostat: www.pwss.se/product.php?productid=4935&cat=905&page=1

Matta: www.pwss.se/product.php?productid=16909&cat=137&page=1


333
97
leolina:

Nu räknade jag inte in Hobbys fukttåliga värmematta som en "vanlig" matta förstås ;)

Riktade spotlights funkar utmärkt som alternativ :)


48
13
nasicus:

Jag vill ha värme underifrån till min KP för bästa möjliga matsmältning. Jag litar inte helt och hållet på lampor då temperaturen på själva lampan och armaturen blir stekhett. Hobby mattan jag använder till min trynsnok levererar stadiga 30 C med hjälp av termostaten och blir aldrig varmare än att man inte kan lägga handen direkt på mattan. Det vill jag ha till min KP också. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild