Introduktion av nya amfibie arter i Sverige

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

105
32
Fuffesnuff:
Jag har funderat ett tag på andra länder som har mycket problem med invasiva arter som guldfiskar t.ex som förörenar vattnet. Men här ser jag inte problemet med att utöka vårtat ekosystem med amfibier från andra länder i europa med liknande temperatur och omgivning. Skulle det vara en dålig sak att göra i områden där våra svenska salamandrar har dött ut eller kan det ha för negativa konsekvenser?

5061
3826
Tropfrog:
Problemet med att introducera nya arter till ett ekosystem är att det inte går att förutspå konsekvenserna. Det finns inte många lyckade introduceringar. De enda jag kommer på handlar om åter introduceringar av sedan tidigare utrotade arter. Även här går åsikterna isär, se bara på återintroduceringen av varg i Sverige som exempel.

Generellt så tycker jag att människan skall undvika att leka gud.

Mvh
Magnus 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:
Det finns mängder med problem som uppstår. Bland annat att våra inhemska arter kan få sjukdomar som andra arter bär med sig, att våra inhemska blir utkonkurrerade m.m. Det är inte enbart salamandrar man får tänka på, utan det kan vara insekter, växter och alla möjliga arter som påverkas av introduktionen av en art.

Arter som är genetiskt unika för vårat land kanske skulle försvinna delvis eller helt och hållet.


Så det är alldeles för oansvarigt och får negativa konsekvenser.

Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:
Det skulle inte bara vara dåligt, utan även olagligt tack och lov!

Nej invasiva arter leder aldrig till något bra i min mening. Bättre då att skapa förutsättningar för våra redan inhemska arter.

Jag skulle gärna rekommendera att du läser på om invasiva arter, världen över, då du säger att du inte ser problem med insättningar av såna arter i främmande ekosystem. Enligt mig är det bara problem och bekymmer med arter som inte hör hemma i faunan :-)

Man måste ta med väldigt många faktorer i beräkningen, inte endast den specifika arten. Naturen är komplext och ibland kan små förändringar få ödesdigra konsekvenser. 

105
32
Fuffesnuff:
Hm, intressanta svar. Nä men det här är ju bara en diskussions tråd. Vad är det för tidigare arter vi har haft innan?

Medlem i SmHF
68
62
Aneides:
www.sva.se/globalassets/redesign2011/pdf/om_sva/publikationer/vilda-djur/grodsjukdomar_webb.pdf

www.salamanderfungus.org/about-bsal/

1226
464
leedragon:
Fuffesnuff skrev:
Jag har funderat ett tag på andra länder som har mycket problem med invasiva arter som guldfiskar t.ex som förörenar vattnet. Men här ser jag inte problemet med att utöka vårtat ekosystem med amfibier från andra länder i europa med liknande temperatur och omgivning. Skulle det vara en dålig sak att göra i områden där våra svenska salamandrar har dött ut eller kan det ha för negativa konsekvenser?


varför skulle du introducera en invasivart med flit?

5061
3826
Tropfrog:
leedragon skrev:


varför skulle du introducera en invasivart med flit?


Vem har sagt att hen menar en invasiv art?

Mvh
Magnus 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:
Tropfrog skrev:


Vem har sagt att hen menar en invasiv art?

Mvh
Magnus 


Personen skriver att "utöka vårat ekosystem" och arter "ifrån andra länder i europa".
Kollar man wikipedias definition: "En invasiv art är en art som introducerats till områden utanför sitt ursprungliga utbredningsområde, som sprider sig av egen kraft, som skadar ekosystemet som de introducerats till, har negativa effekter på jordbruk och dylikt, åstadkommer ekonomisk skada, eller påverkar hälsan negativt hos djur och människor."
Så det är ju svårt att se att det inte skulle räknas som invasiv art baserat på TS premisser.

5061
3826
Tropfrog:
anders skrev:


Personen skriver att "utöka vårat ekosystem" och arter "ifrån andra länder i europa".
Kollar man wikipedias definition: "En invasiv art är en art som introducerats till områden utanför sitt ursprungliga utbredningsområde, som sprider sig av egen kraft, som skadar ekosystemet som de introducerats till, har negativa effekter på jordbruk och dylikt, åstadkommer ekonomisk skada, eller påverkar hälsan negativt hos djur och människor."
Så det är ju svårt att se att det inte skulle räknas som invasiv art baserat på TS premisser.


Nja. Det finns massor av införda arter som är livskraftiga utan att för den saken vara invasiva. Huruvida en införd salamander blir invasiv eller inte kan man inte veta på förhand.

Dock så ändrar det inte grundsvaret. Det är förbjudet att introducera nya arter i Sverige oavsett om de misstänks bli invasiva eller inte.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild