Hjälp med val av varan / större ödla.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

66
31
Engel1991:

Hej, 

Som rubriken säger så är jag ute efter tips och ideer från personer med kunskap av varaner / större ödlor.

Jag har haft reptiler i ca 2 år nu, (7 skäggagamer och 2 ackies) Tänkte börja med en "stor" ödla med en gång men blev att jag började med skäggagamer och sedan 2 ackies för att inte ge mig in i något så stort utan vana med djuren.

Jag har alltid dragits mer till varaner då deras stil är så tilldragandes, sätten dom går på, deras nyfikenhet och utseende. Känner att jag vill gå på något större och mer krävande!

Men vet inte vad man skall ge sig in på! Kollat runt i dessa 2 år på olika arter och det som verkar mest intressant från det jag läser är dumerilii, då många skriver att det är ödlor som är "lugnare"
Melinus är också något som intresserar mig starkt.

Vill ha något med mer size men inte allt för stort, runt 120 - 150 max. En art som är mer lugn av sig är att föredra.

Precis fått bygglov på mitt hus och är förhoppningsvis klart maj/juni 2019, och kommer byggas ett garage på 40kvm där jag kommer ha mitt reptilrum.
Tanken är då att bygga 1 terrarium för ödlan på 1 av väggarna så runt 5x2x2m då jag vill ha möjligheten att gå in i det för att enklare kunna fixa i det samt kunna komma in till ödlan istället för att behöva plocka ut den vid hantering osv.

Så uppskattar allt av tips från er kunniga. (förlåt för den långa texten)

 

Mvh
Christian


42
14
Terty55:
Det är inte en varan,men salvator meridinae e ju rätt nice ödlor. Blie typ 120 långa

66
31
Engel1991:

Terty55 skrev:
Det är inte en varan,men salvator meridinae e ju rätt nice ödlor. Blie typ 120 långa


Ja jag har faktiskt kollat en hel del på tegu också, det ända jag kan tycka är lite "tråkigt" ur en självisk synvinkel är att dom brumerar.
lite tråkigt om man inte kan se djuret på några månader varje år. Vet att det finns andra tegu som inte gör det men av dom jag sätt så tycker jag den svart vita är absolut vackrast.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Varanus prasinus är ju annars rätt snygga, och då du ska ha terrarie som går ända upp till taket finns det ju rätt mycket volym att använda.

488
202
David:
www.terrariedjur.se/forum/thread/926

5099
3873
Tropfrog:


Japp! Tål att upprepas.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild