Hotade arter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

163
103
Melsson:
Fick en rolig skoluppgift och tänkte höra vad ni har för idéer. Man ska alltså hitta en naturresurs som minskar eller ett slags problem i naturen som vi människor beror på. Exampelvis regnskogskövlingen i sydamerika. Finns ju en del reptiler som är hotade i antal, vet även att gift från giftormar används för att göra vissa mediciner. Har ni några exempel på arter som är hotade av utrotning och som vi människor samtidigt beror av? Mvh 

50
17
BellaK:
Vi är beroende av biologisk mångfald. Såklart är detta inte direkt en specifik art men skogskövlingen leder till en minskad artrikedom, en minskad genetisk variation inom arter (vilket leder till inavel och mindre motståndskraftiga populationer och individer) och en minskad variation av ekosystem. Dessa fenomen kommer människan ta skada av i framtiden på olika sätt om skogsskövlingen inte upphör. Eftersom regnskogar är den mest artrikedoma biotopen vi har på jorden drabbas den biologiska mångfalden hårt av skogskövlingen. Som sagt, inte riktigt svaret på din fråga men viktigt att ha i åtanke.

Annars vet jag inte om jag har nåt konkret exempel, förutom att orm- och krokodilskinn används i klädindustrin. Är dock inte 100% säker på hur den marknaden ser ut och i vilken utsträckning skinnet kommer från viltfångade djur.

Hoppas det hjälpte :)

163
103
Melsson:
BellaK skrev:
Vi är beroende av biologisk mångfald. Såklart är detta inte direkt en specifik art men skogskövlingen leder till en minskad artrikedom, en minskad genetisk variation inom arter (vilket leder till inavel och mindre motståndskraftiga populationer och individer) och en minskad variation av ekosystem. Dessa fenomen kommer människan ta skada av i framtiden på olika sätt om skogsskövlingen inte upphör. Eftersom regnskogar är den mest artrikedoma biotopen vi har på jorden drabbas den biologiska mångfalden hårt av skogskövlingen. Som sagt, inte riktigt svaret på din fråga men viktigt att ha i åtanke.

Annars vet jag inte om jag har nåt konkret exempel, förutom att orm- och krokodilskinn används i klädindustrin. Är dock inte 100% säker på hur den marknaden ser ut och i vilken utsträckning skinnet kommer från viltfångade djur.

Hoppas det hjälpte :)


Tack för svaret, bra input.

Tänkte på till exempel bothrops jararaca som har ett gift innehållande ett visst ämne vilket används för att behandla högt blodtryck och hjärtstopp, har inte lyckats hitta ifall denna art är i väl bestånd eller inte eftersom den inte finns med på IUCN, är det någon som har koll på det? Eller exempel på annan art?

Medlem i SkHF
983
1105
NellyNiklas:
Majoriteten av krokodilskinn kommer förhoppningsvis från farmarna. Inye för att det i sig är någon vettig lösning i sig, men till dess att folk i Hollywood (Ja, jag vet. Lite fördommar har jag =D ) ändrar beteende så är farmar bättre än alternativet. 

Annars har bla Audtralien flera bra historiska exempel på mänsklig idioti, som biologisk mångfald får sota förr än i dag. Det närmsta just herp-hobbyn som jag kan minnas på rak arm är introduktionen av Aga paddan. Ett riktigt genidrag.

16
16
toxicmolecules:
Melsson skrev:
Fick en rolig skoluppgift och tänkte höra vad ni har för idéer. Man ska alltså hitta en naturresurs som minskar eller ett slags problem i naturen som vi människor beror på. Exampelvis regnskogskövlingen i sydamerika. Finns ju en del reptiler som är hotade i antal, vet även att gift från giftormar används för att göra vissa mediciner. Har ni några exempel på arter som är hotade av utrotning och som vi människor samtidigt beror av? Mvh 




Skövling växthuseffekt
vattenföroreningar tex all förbannad plast i hela havet vilket skördar massor av marint liv , solkräm och badande turisteroch båtar som tar livet av stora korallrev tillsammans med höjda temperaturer pga av utsläpp ex finns massor som förödelse som människan är största faktorn till om det nu var såhär du menade :) människan är naturens största misstag brukar jag säga 

5104
3879
Tropfrog:
Även om det inte rör sig om en specifik art som du ju efterfrågar så är åtminstone regnskogen den största syreproducenten i världen. Utan syre så dör vi.

Sen finns det säkert exempel på djur som är hotade som vi vet har en viktig funktion inom tex medicin. Om vi känner till det så finns det sannolikt initiativ för att rädda arten i det vilda eller i fångenskap. Men värt att tänka på är att vi kanske utrotar djur som vi ännu inte vet att de kan hjälpa oss. Kanske vi heller aldrig får veta att de skulle kunna rädda liv? Naturen har så många nischer att vi omöjligt kan veta allt.

Mvh
Magnus 

163
103
Melsson:
Tropfrog skrev:
Även om det inte rör sig om en specifik art som du ju efterfrågar så är åtminstone regnskogen den största syreproducenten i världen. Utan syre så dör vi.

Sen finns det säkert exempel på djur som är hotade som vi vet har en viktig funktion inom tex medicin. Om vi känner till det så finns det sannolikt initiativ för att rädda arten i det vilda eller i fångenskap. Men värt att tänka på är att vi kanske utrotar djur som vi ännu inte vet att de kan hjälpa oss. Kanske vi heller aldrig får veta att de skulle kunna rädda liv? Naturen har så många nischer att vi omöjligt kan veta allt.

Mvh
Magnus 


Ja tänkte det var kul å jobba med någon specifik giftorm. Plan b är att ta överfiske, ganska enkelt att skriva om. Har kollat runt en hel del och det är som du säger att de arter som faktiskt används till medicin är i väl bestånd. Så frågan är ifall det finns några undantag? 

56
24
LeopardGecko_13:
Melsson skrev:


Ja tänkte det var kul å jobba med någon specifik giftorm. Plan b är att ta överfiske, ganska enkelt att skriva om. Har kollat runt en hel del och det är som du säger att de arter som faktiskt används till medicin är i väl bestånd. Så frågan är ifall det finns några undantag? 

Jag skrev om havsförstörelsen och hur det kommer påverka oss, inte bara att vi inte kommer få mat från havet, men även att havet producerar väldigt mycket syre (alger och andra växter i havet). Så om havet förstörs så är inte det enda problemet att närinskedjan förstörs, men växthuseffekten påskyndas ännu mer.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild