Dabbagam 1000 frågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

17
17
pullex1919:
Har två st uromastyx nigriventris, Runt 3år gamla. Haft de nu i 3 månader.

Det du bör tänka på innan du skaffar de är att kolla upp maxtillåtna stl på terrariumet på den arten du ska skaffa dig, 

för en ensamen dabbish på 40cm är minimimåtten 120cm långt o 55cm brett. för en till dabbish så bör det läggas på 80cm.
Mitt tips att du antigen bygger ett eget utav osb vilket är billigast och är bättre insolerat än glas. Det går annars att köpa, vilket är smidigare än att bygga, Terrabygg är bra och billigast, Där kan du välja måtten själv. (Terrabygg finns i linköping) så gå inte o köpa något dyrt glasterrarium som äe under 120cm Om du ska ha två, dessa djur behöver utrymme för att minska stress, Och de vill gärna inte se varnadra varje dag så ett par höga klippor,berg,kork,bark,pvcrör osv, Klätterrep kan va ett bra inredningsdetalj.

Jag gjorde misstaget att inte söka info om just om den arten jag skulle skaffa så visste inte totalt längen på de och vilket mimimåtten va, änsålänge går det an att ha det men de växer som sagt, så blir dyrare att köpa ett mindre.

De lever oxå cirka 20-25år, bereonde på hur allt går med de, skaffa dig djurförsäkring, det är det värt, betalar runt cirka 200-300kr per månad för bägge.

försök o håll en så natrulig miljö före hur du vill att det ska se ut i terrariumet, Vilket då jag menar ju mer funktionell det är destu bättre är det för de. Tex mat,värme, underlagg,inredningdetaljer.

Täck oxå 3 sidor utav terrariumet, De kan bli stressade och tro att de kan ta sin flykt, vilket lider till att de klöser och har ett flyktbeteende, tänkte mitt nyligen och de har blivit lugna med flyktbeteendet. men det lär du oxå uppleva efter ett tag om de inte trivs med rätt värme och luft osv.

Sen så vill jag till lägga att under sommaren så är det lättare att gå en promenad och plocka färska solrosor till blommor, plocka dock inte nära vägar osv, och inte köpte blommor eftersom de flesta kan va bespryttade med medel som är skadligt för de.

Underlag: använd aldrig spån, Det kan utge oljehaltiga ångår.
Köp sand som är dammfria som möjligt. Något som är värt att tänka på, ökensand ifrån djurbutiker är rätt dammiga, Blästersand kan man använda, det är oxå billigare än att köpa i en djurbutik, 99kr för 25kg. Visa djurbutiker köper faktist in blästersand som lösvikt i visa butiker.

Ha gärna en bakgrund som det finns möjlighet att kunna klättre osv, och limma gärna ihop stenar i varnadra, De gräver gärna under, men olika med de flesta djuren, men skulle de ske att de gör det och är under stenen och sen så kommer den andra och klättrar och gör stenen ostabill så den gliper och krossar den andra, Så säkerställ så allt i terrariumet är säkert för dina dabbishar.

Städa i terrariumet varje dag, ta ut matskållen varje dag och tvätta den både före och efter. mer info om det finns på djurguiden.

Ber om ursäkt ifal det blev slarvigt skrivet. Men hoppas något utav det kom till nytta, kan besvara mer imorgon. Mvh Simon

Finns bra med svar på dina frågor på djurvårdsguiden

17
17
pullex1919:
SaraDolk skrev:

Jaa du, dels för att jag hittade en uppfödare relativt nära som hade dessa 2 varianterna. sen tycker jag dom är vackra. Thomasi är ju inte en av mina favoriter :') tycker dom ser skit konstiga ut xD

 

Men vad skilljer sej mellan de olika underarterna och varför har ni valt just de ni har valt? 

Ja jag har läst massor om foder också. Hittade någon länk med info om att just frysa in grönsaker, där dom skrev att om man gör de så måste man tillsätta öljäst när man tinar upp de för at under upptiningen så förlorar växten E-vitamin (tror jag de va)

Har ni alltid fri tillgång på frön o sen erbjuder sallad typ en gång om dagen? eller hur går ni till väga när ni utfodrar?



Ge de färsk sallad, Mina två gillar för de mesta parmesan ruccolasallad. Spryta på vatten och pudra det med kalk varje dag, och sedan plocka ut det fram mot kvällen, Städa oxå rent med kattspade/reptilspade så det inte finns något bit sallad kvar, skulle de äta ifrån salladen som är på sanden är risken för stor att de får upp utav underlaget vilket leder till skad på tarmen, inkl så kan sanden va nerpissat just där salladblandet ligger på, och för de i sig det så kan de få mer än bara tarmproblem. Så ganska vikitgt att hålla det städat och rent och. har du glömt ge de mat under två dagar som tex så ska det in finnas sig en tung vatten skål nån timme per dag, men under uppsikgt, välter de skålen så måste du byta sanden, eftersom der höjer fuktigheten osv. Äter de bara frön och är uttorkade så tar det stryck på deras små tarmar.

Sen enligt lag så bör dabbagamerna ha tillgång till vatten, Men ha alltid uppsiktgt och fyll heller inte mkt vatten eftersom de kan följa med sand ifrån underisdan så man får byta vattnet ett par gånger under tiden. Men vikigt att inte glömma bort att ge den sin mat, Dock så har visa vuxna fasta i några dagar, Sen så nu under vinterdvala så äter dessa mindre, och sovee destu mer.

37
5
SaraDolk:

37
5
SaraDolk:
Burken är 125x55 och där kommer att gå en ensam hane. I botten har jag kalkblandad sandlådesand. Där ska in matskålar, grotta, mer sten, annan belysning och någon form av sand som funkar fint att gräva i... sen när rubbet är på platts så får lilla ödlan flytta in :) 
Har även pratat med personalen på vårat lilla ica i byn. O dom har lovat att ta in salladsblandning utan spenat. Och påsar med enbart ruccola åt oss. Sen kommer jag försöka att odla så mycket saker som möjligt själv då jag älskar att odla. 

Någon som har förslag på kryddor/sallader som är lätt att odla själv? :) 
Förslag på bra groddar är också varmt välkomet :)

37
5
SaraDolk:
Poffen skrev:

Jag använder personligen inga värmestenar eller mattor, eller nattlampa för den delen, Jag har fyllt mina terrarier med en del stenar här o var som håller sig varma ett par timmar efter sollampan slocknar.

När de kommer till HID har jag personligen ingen erfarenhet än av de, har tankar på att testa i ett terrarium för o se om de blir någon skillnad på just mina djur, läste en tråd snabbt om de och blev lite nyfiken på de hur som, www.terrariedjur.se/forum/thread/7420.
Jag använder inga lysrör i mina terrarier och har fått bra resultat med mina djur. Vi använder compact tops från exo terra med matchande UVB lampor och Natural lightlampor i dom. 

När de kommer till mineraler och calcium jlr vi med exo terras multivitamin och calcium, har fått bra resultat på både våra dabbar och skäggisar. Skär/klipper iordning deras sallad och sen "dustar" jag lite över salladen och blandar om, lägger in i deras matskålar och sen med en liten blomspruta så duschar jag salladen med 2-3 tryck så jag vet att dom får i sig vatten.

Våra djur får blandade sallader året om, försöker mixa in allt möjligt, Paprika emellanåt, squash älskar dom, olika sorters blomblad, Maskrosor och maskrosblad älskar dom, rosenblad är också en riktig hit. Linser har dom lite fri tillgång på, står alltid en lite matskål med linser hos mina och dom tar några då o då men de får absolut inte vara de enda dom äter. Jag personligen har även en liten vattenskål står inne hos mina, inget måste eller så, bara en sak jag provar med mina just nu. Bipollen kan du testa ge som godis, jag använder de lite för att försöka få mina att bli mer handtama, ena är jättehandtam och den andra börjar vänja sig med att vara ute och umgås, men finns fortfarande chans att han springer iväg utan anledning.

Ödlans välmående är de viktigaste, de är bra att läsa på mycke innan man skaffar, jag gick med i en grupp på facebook innan jag skaffade min första och pratade mycke med folk där, de är från hela världen och man kan få mycke bra info, de jobbigaste är att de är olika regler för olika länder så man får kolla upp själv vad som gäller i Sverige så att man inte åker på något eller gör något fel enligt Sveriges regler o hamnar i trubbel utifrån de.

När de kommer till bottensubstrat använder jag en blandning av Blästersand från Jula och Excavator clay. Mina gillar de och gräver runt lite här och var, vilket ger mig massa dammsugning vid dörrarna på terrariet. Terrarierna mina går i just nu är 200x60x90 (BxDxH).

Hoppas detta ger dig svar på något, jag kan mest prata utifrån mina egna erfarenheter och hur jag har gjort. De finns dom som vet mer än mig utan tvekan men jag hjälper gärna till med de jag kan =)

 


Har fått hem lillen nu och allt är i sin ordning. Han äter, bajsar, gräver, solar och springer :) 

Men tänkte höra med dej om excevator clay. Fötblir den "lerig" och lättformad? 
Köpte sandlådesand som jag har i botten men så fort den torkar så blir den oformbar och mer som sandstrands sand. Skulle vilja ha något som han kan gräva lite mer gångar i :) mvh

5116
3883
Tropfrog:
Excavator Clay formas blött och blir stenhårt när det torkat. Det är svårt att få till substrat som det går att gräva ut grottor för dem att gömma sig i utan att det rasar. Därför kan man bygga färdiga grottor i Excavator Clay och fylla igen det med sand. Det är nog det närmaste naturligt grävda grottor du kan komma. Att gräva ner korkbarksbitar i rätt storlek går ju också.

Mvh 
Magnus 

Medlem i SHF
28
4
Poffen:
Mina dabbar tog sönder den torkade excavator clay utan problem :P så kände att jag la ner mycke tid i onödan men de är kul och ser bra ut först :) så räkna med att den kan tas sönder ;)

37
5
SaraDolk:
Okej. Så du tycker inte de e värt de? Vad ska man ha för något kul för dom att gräva i då?

Medlem i SHF
28
4
Poffen:
SaraDolk skrev:
Okej. Så du tycker inte de e värt de? Vad ska man ha för något kul för dom att gräva i då?



Jodå du kan köpa de o göra som jag gjorde, gjorde en start med lite smågrottor o hålor o sen fick dabbarna göra om som dom själva ville ha de =) dom vet ju själva bäst hur dom vill ha det =)

37
5
SaraDolk:
Aa okej :) men hur blir "konsistensen" på sanden? Blir de årt o stumt eller lite poröst och formbart?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild